10 praktických tipov pre bezpečné platenie
Nenaleťte podvodníkom pri platení kartou.
Pomôžeme vám rozpoznať najčastejšie podvody.
Pozrite sa na 10 praktických tipov, ktoré Vám pomôžu s bezpečným platením.
Nereagujte na podozrivé telefonáty, e-maily a SMS
Neotvárajte e-maily od podozrivých odosielateľov. Upozornia vás na ne preklepy, pravopisné chyby alebo požiadavka neznámeho odosielateľa na zadanie vašich údajov. V týchto e-mailoch neklikajte na odkazy, neotvárajte prílohy (väčšinou obsahujú vírusy) a nevolajte na čísla z týchto e-mailov (riskujete vysokú sadzbu za volanie a zneužitie údajov). Nereagujte na e-maily od prepravných služieb alebo pošty, ak ste si nič neobjednali. Pokiaľ je od vás v e-maile požadované overovacie prihlásenie do internetového bankovníctva či zmena hesla, nereagujte ani neklikajte, aj ak by e-mail vyzeral ako zaslaný od poskytovateľa vašej karty. V prípade pochybností kontaktujte banku.
Podvodníci využívajú aj telefonáty, kedy predstierajú, že volajú od vášho poskytovateľa karty a varujú vás pred zneužitím karty či stratou peňazí z účtu. Pod touto zámienkou chcú zistiť vaše citlivé údaje (PIN ku karte, CVC kód, prihlasovacie heslo do mobilnej aplikácie, overovacie kódy zaslané na váš mobil). Vždy ide o podvod. My od vás tieto údaje nikdy nebudeme požadovať.
Nezapájajte sa do extrémne „výhodných“ súťaží a ponúk
Na internete sa často objavujú podozrivo „výhodné“ súťaže garantujúce drahú výhru (telefón, tablet, elektrokolobežka) za úhradu veľmi nízkej sumy. Typické v týchto súťažiach je odoslanie výhry za cenu poštovného. Táto úhrada poštovného však prebieha na podvodnej platobnej bráne, po zadaní údajov z vašej karty môže dôjsť k ich zneužitiu. Ide o podvod. Tovar za výhodnú cenu hľadajte na overených e-shopoch alebo využite internetové cenové porovnávače.
Nereagujte na ponuky „výhodných“ investícií do akcií alebo kryptomien z reťazových e-mailov či správ na sociálnych sieťach, ktoré sľubujú veľmi vysoké výnosy. Ide o podvodné ponuky s cieľom vylákať z vás čo najviac peňazí bez garancie akéhokoľvek zisku. Pri investovaní využite vždy oficiálne a overené investičné portály.
Vyhýbajte sa podvodným ponukám na bazárových portáloch a sociálnych sieťach
Pri predaji tovaru cez internetové bazáre alebo sociálne siete nikdy nesúhlaste s tým, že uhradíte poplatok pre kuriéra, dopravu a pod. prostredníctvom odkazu na platobnú bránu. Tieto odkazy smerujú na stránky, ktoré vyzerajú ako platobné brány prepravných firiem či samotných bazárov, v skutočnosti ide o podvodné stránky, vďaka ktorým získajú podvodníci prístup k údajom z vašej karty. Aj keď budú podvodníci trvať na tom, že ide o najrýchlejšiu alebo najbezpečnejšiu formu úhrady, trvajte na zaslaní peňazí na účet alebo na dobierku. Vy ste predávajúci, preto by ste nemali platiť žiadne poplatky na výzvu kupujúceho.
Podvodníci na sociálnych sieťach sa vydávajú za iné osoby, napríklad za lekára alebo vojaka v zahraničí. Pokúšajú sa získať vašu dôveru a následne pod rôznymi zámienkami od vás vylákať finančné prostriedky, napríklad cez podvodnú platobnú bránu. Buďte opatrní aj v prípadoch, keď vám z profilu vášho známeho príde žiadosť o zaplatenie nízkej sumy prostredníctvom odkazu na platobnú bránu. Pravdepodobne bol profil vášho známeho napadnutý podvodníkom, ktorý teraz vystupuje v jeho mene. Než na odkaz kliknete, uistite sa, že je to skutočne váš známy, napríklad ho požiadajte o odpoveď na nejakú osobnú otázku, prípadne navrhnite poslanie peňazí inou formou.
Na internete nakupujte bezpečne a iba u overených predajcov
Nikdy neplaťte na stránkach, ktoré nie sú zabezpečené ikonou zámku a protokolom https:// v riadku webovej adresy. Neklikajte na podozrivé odkazy zo správ, sociálnych sietí a e-mailov, ktoré obsahujú podozrivé znaky. Tieto odkazy vás presmerujú na podvodné stránky, ktoré majú za cieľ získať údaje z vašej karty. Než na nejakom e-shope zaplatíte, uistite sa, že nejde o podvodného obchodníka, pomôžu vám napríklad recenzie na internete. Podozrivo nízka cena tovaru v porovnaní s konkurenciou alebo absencia bezpečnostných prvkov na webe aj na platobnej bráne totiž môže znamenať, že vám tovar nakoniec nedorazí alebo sa vaše citlivé údaje dostanú k podvodníkom.
Potvrdzujte internetové platby v mobilnej aplikácii
Najjednoduchší, najrýchlejší a najbezpečnejší spôsob potvrdzovania internetových transakcií je v mobilnej aplikácii Home Credit. Namiesto opisovania SMS kódov a zadávania ePINu (6-miestneho osobného kódu určeného na potvrdzovanie internetových transakcií) stačí internetové transakcie potvrdiť v mobilnej aplikácii zadaním prihlasovacieho kódu alebo odtlačkom prsta. Je to maximálne bezpečné a jednoduché.
Plaťte rýchlo a maximálne bezpečne vďaka karte v mobile
Zaregistrujte si aktívnu kartu (fyzickú/virtuálnu) do Peňaženky Google alebo Apple a plaťte svoje nákupy pohodlne mobilom alebo inteligentnými hodinkami. Nakúpite v obchodoch aj na vybraných e-shopoch alebo vyberiete hotovosť z bankomatu s možnosťou bezkontaktného výberu. Kartu uloženú v mobile nie je možné žiadnym spôsobom skopírovať a vďaka potvrdzovaniu transakcií je platenie mimoriadne bezpečné. Aplikácia Apple Peňaženka je určená pre zariadenia iPhone, iPad alebo Apple Watch. Kartu si do nej pridáte cez našu mobilnú aplikáciu Home Credit alebo priamo v Apple Peňaženke. Pri platbe cez Apple Peňaženku potvrdzujete každú transakciu. Aplikácia Peňaženka Google je určená pre zariadenia s technológiou NFC a systémom Android. Kartu si do nej pridáte cez našu mobilnú aplikáciu Home Credit alebo priamo v Peňaženke Google. Pri platbe cez Peňaženku Google potvrdzujete každú transakciu vyššiu ako 20 €.
Nikdy nikomu nehovorte ani neposielajte overovací kód (OTP – one time password), ktorý vám bol doručený na váš mobilný telefón. Overovací kód slúži výhradne na registráciu karty do vášho mobilného zariadenia. Je to iný kód ako kód na potvrdenie nákupu. Pozorne preto čítajte obsah SMS správ so zaslaným kódom a vždy sa uistite, že sa týka tej operácie, ktorú práve vykonávate.
Chráňte svoje heslá, údaje o karte a PIN kód
Pre prihlásenie do mobilnej aplikácie alebo Správcu financií si zvoľte heslo, ktoré nepoužívate v iných aplikáciách alebo účtoch. Bezpečnosť vášho hesla je u nás plne zaistená, ale nemôžeme garantovať rovnakú úroveň zabezpečenia u iných spoločností alebo služieb, pokiaľ tam používate rovnaké heslo. Svoje prihlasovacie údaje nikdy nikomu neoznamujte, a to ani po častiach. My ani vaša banka od vás nikdy tieto údaje požadovať nebudeme. Pokiaľ vás o nich niekto požiada, vždy ide o podvod. Pozor na požičiavanie mobilu alebo tabletu s údajmi o karte a citlivými dátami iným ľuďom.
Chráňte aj PIN kód k vašej karte. Nikdy ho nikomu neoznamujte a radšej si ho nikam nezaznamenávajte. Ako PIN kód nepoužívajte rok či dátum narodenia, alebo kombinácie 1111 či 1234. Najbezpečnejšie je heslo a PIN aspoň 1x ročne meniť. Bezpečnostné údaje ako je prihlasovacie heslo, PIN kód a pod. po vás nikdy nebudeme vyžadovať, a to ani v prípade blokácie karty z dôvodu zneužitia.
Peniaze na vašej karte chránime
Všetky naše karty sú bezpečné a disponujú najvyššou verziou zabezpečenia 3D Secure. V súlade so smernicou PSD2 sú navyše všetky platby na internete u obchodníkov z EÚ zabezpečené tzv. silným overením. Každú takúto transakciu musíte potvrdiť v našej mobilnej aplikácii alebo zadaním jednorazového SMS kódu a ePINu. Pri platbe kartou v predajniach od vás terminál môže požadovať zadanie PIN kódu aj pri sume nižšej ako 20 €, čo zvyšuje bezpečnosť platieb kartou. Peniaze na karte sú chránené aj limitmi pre platby v obchodoch alebo výbery z bankomatu.
Všetky transakcie vykonané našimi kartami monitorujeme. V prípade, že vyhodnotíme na vašej karte nejakú transakciu ako podozrivú, budeme vás kontaktovať, prípadne vám môžeme kartu z dôvodu bezpečnosti dočasne zablokovať. V prípade, že vás budeme kontaktovať, pamätajte prosím, že od vás nikdy nebudeme požadovať bezpečnostný kód z SMS správy, PIN kód ani iné citlivé údaje.
Pravidelne aktualizujte programy na počítači aj mobile
Dôležitý je predovšetkým operačný systém a antivírusový program na vašom počítači, tablete aj telefóne, vďaka ktorým ste efektívne chránení pred virtuálnymi útokmi. Do mobilnej aplikácie alebo Správcu financií sa neprihlasujte z verejných počítačov a verejných sietí, napríklad v internetovej kaviarni. Pre platby zo svojho zariadenia nevyužívajte pripojenie k verejnej Wi-Fi sieti. Pravidelne aktualizujte mobilnú aplikáciu Home Credit aj platobné aplikácie Apple a Google.
Dávajte pozor, čo na internete robíte. Nesťahujte neznáme súbory a nenavštevujte stránky so škodlivým obsahom. Rozpoznáte ich podľa chýb v obsahu alebo ich identifikuje váš antivírusový program. Pokiaľ také stránky navštevujete, rozhodne na nich neplaťte. Pokiaľ používate mobilné aplikácie rôznych e-shopov, uistite sa, že sú aplikácie dostatočne zabezpečené proti zneužitiu. Údaje o karte si do týchto aplikácií neodporúčame ukladať.
Kontrolujte výdavky na svojej karte a ak máte pochybnosti, kontaktuje nás
Transakcie na svojej karte si pravidelne kontrolujte v mobilnej aplikácii alebo v Správcovi financií. Odporúčame skontrolovať aj mesačný výpis z účtu. Výpisy nájdete v mobilnej aplikácii a zasielame vám ich tiež e-mailom alebo poštou. Ak objavíte vo výpise transakciu, ktorú ste nevykonali, prípadne zistíte v prehľade transakcií nejakú nezrovnalosť, čo najskôr nás kontaktujte na linke 0850 111 118. Naši špecialisti vám radi pomôžu, v oprávnených prípadoch môžete využiť možnosť reklamácie transakcie, napríklad pri zdvojenom zaúčtovaní, nedodaní tovaru a pod.
Stiahnite si mobilnú aplikáciu Home Credit.