Čo s majetkom po rozchode? Polovica Slovákov to „rieši“ už pred sobášom

Autor tlačové správy - Zuzana Bienvenu

Pridané

7. 10. 2016

Autor

Zuzana Bienvenu
Tlačová hovorkyňa

Väčšina nezosobášených Slovákov chce, aby sa na financovaní spoločných vecí partneri podieľali rovnakou mierou. Otázku prípadného delenia spoločne nadobudnutého majetku riešia ale mnohí ešte pred tým, ako sa vezmú. Už pri nákupe spoločnej veci do domácnosti sa pätina z nich dohodne, čo s ňou urobia v prípade rozchodu.Štyria z desiatich spoločne žijúcich partnerov súhlasia s tým, že kúpená vec patrí tomu, kto na ňu prispel viac. Vlastníctvo neriešia v prípade lacných vecí, pričom pre mnohých je takouto hranicou nimi investovaných 200 eur. Ak už ide o drahší majetok, niektorí to chcú mať aj „na papieri“. Dvanásť percent partnerov má vlastnícke práva vopred ošetrené aj zmluvne. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

 

Vo vzťahu myslíme už aj na zadné vrátka

V časoch, keď sa rozpadajú približne štyri manželstvá z desiatich, Slováci už pred sobášom čoraz častejšie myslia aj na „zadné vrátka“. Jednoducho mnohí v partnerskom vzťahu kalkulujú aj s možnosťou rozchodu a s tým spojeným delením spoločne nadobudnutého majetku. Ukázali to výsledky prieskumu medzi ľuďmi, ktorí žijú v spoločnej domácnosti s partnerom resp. partnerkou, ale nie sú zosobášení.  Takmer 60 percent nezosobášených Slovákov je každopádne za to, aby sa na financovaní spoločných vecí partneri podieľali rovnakou mierou. Štyria z desiatich ale zároveň súhlasia s tým, že kúpená vec patrí tomu, kto na ňu prispel viac. „V drvivej väčšine prípadov sú majetkové dohody medzi partnermi samozrejme len v ústnej forme. Nájde sa však aj 12 percent takých, ktorí to majú ošetrené aj zmluvne. Niekedy to môže mať aj praktické využitie, pretože sa takýmto spôsobom dá predísť zbytočným komplikáciám a konfliktom v budúcnosti“, hovorí Jan Holoch, manažér zákazníckej skúsenosti zo spoločnosti Home Credit.

 

Problémy sa začínajú pri hodnote vecí nad 200 eur

Samozrejme, že sú medzi nami aj takí, pre ktorých je otázka hmotných statkov v partnerskom zväzku úplne nepodstatnou záležitosťou. Podľa prieskumu totiž štyridsať percent respondentov pri nákupe akejkoľvek veci do domácnosti vôbec nerieši, kto si ju nechá v prípade rozchodu. U ďalších Slovákov už ale hrá kľúčovú úlohu výška nimi investovaných peňazí. Pre štyroch z desiatich je hraničnou čiastkou, kedy by už riešili vyrovnanie sa s majetkom pri rozchode, suma nad 200 eur.

Keď už ide o naozaj veľké spoločné investície nezosobášených partnerov, napríklad o kúpu bytu a jeho zariadenia, muži sa k tomu stavajú o niečo opatrnejšie ako ženy. Zatiaľ čo spoločnú kúpu nehnuteľnosti preferuje 60 percent žien, v prípade mužov je to len 49 percent.                

 

Väčšina párov sa dokáže férovo dohodnúť

Je zaujímavé, že už pri kupovaní spoločnej veci do domácnosti sa pätina nezosobášených párov dohodne, čo s ňou urobia, ak sa niekedy rozídu. A ako je to s delením majetku v reálnom živote? Keď už sa v skutočnosti vzťah rozpadol a na rad prišlo nepopulárne delenie spoločného majetku, väčšinou sa k tomu obaja partneri postavili férovo. Podľa prieskumu sa tri štvrtiny z nich dokázali dohodnúť na tom, kto si čo ponechá. V polovici prípadov to dopadlo tak, že si po dohode rozdelili veci podobnej hodnoty. Ďalšia štvrtina párov sa zhodla na tom, že niektoré hodnotnejšie veci skončia u jedného z partnerov. „Keď však prišlo na delenie majetku ako je napr. auto, práčka či televízor, ktoré sa jednoducho nedali rozdeliť, rozchádzajúce páry boli prakticky nútené sa nejako finančne vyrovnať. Podľa prieskumu sa jeden z desiatich prípadov skončil finančnou kompenzáciou, teda že jeden z partnerov tomu druhému vyplatil sumu, ktorú minul pri kúpe spoločnej veci. V prípade, že nemali na jeho vyplatenie dosť peňazí, niektorí siahli aj po pôžičke, dopĺňa J. Holoch. Len šesť percent partnerov sa nedokázalo nijako dohodnúť a tak delenie ich majetku musel nakoniec vyriešiť až súd. 

* Prieskum v septembri 2016 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 276 respondentov.

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home  Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty, revolvingové pôžičky a spojenie pôžičiek. V prvom polroku 2016 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 118 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk

Home Credit B.V. (ďalej iba "HCBV") je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe (CEE) a Ázii. Spoločnosť bola založená v roku 1997 a dcérske spoločnosti HCBV pôsobia v Českej republike, na Slovensku, v Ruskej federácii, Bielorusku, Kazachstane, Číne, Indii, Indonézii, Vietname, Filipínach a Spojených štátoch amerických. Hlavným predmetom podnikania HCBV je poskytovanie spotrebiteľského financovania a úverov koncovým zákazníkom (nákup tovaru na splátky, hotovostné úvery, revolvingové úvery, kreditné karty a pôžičky na autá). S rozširovaním pôsobnosti HCBV sa pridávajú produkty retailového bankovníctva, ako je správa vkladov a ponuka bežných účtov na trhoch, na ktorých je držiteľom bankovej licencie. Spolu 72,9 tisíc zamestnancov doteraz obslúžilo viac ako 53,4 miliónov zákazníkov prostredníctvom svojej rozsiahlej distribučnej siete zahŕňajúcej 185.893 predajných miest, úverových kancelárií, pobočiek a zastúpení na poštách. Celkové konsolidované aktíva HCBV dosiahli 9,7 miliárd EUR k 31. decembru 2015. 

 

Ďalšie informácie sú k dispozícii nawww.homecredit.net.

 

Najväčším akcionárom Home Credit BV je PPF Group NV s 88,62 % podielom. Skupina PPF (ďalej iba „PPF“) investuje do mnohých odvetví od bankovníctva a finančných služieb, cez poisťovníctvo, nehnuteľnosti, oblasti energetiky a ťažby nerastov, poľnohospodárstva, maloobchodu až po biotechnológie. PPF pôsobí v Európe, Rusku, Ázii a USA. Skupina vlastní aktíva vo výšky približne 21,3 miliardy EUR (k 30. 06. 2015).

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu

Minoritným akcionárom Home Credit BV je s podielom 11,38 % EMMA OMEGA LTD, investičná skupina plne vlastnená Jiřím Šmejcem.

Prihlásenie k odberu nových tlačových správ

Ochrana osobných údajov