Piešťany, 22. máj 2012 – Ako platiť na dovolenke je otázka, ktorú si začína klásť stále viac rodín. Vziať si hotovosť alebo radšej platiť kartou? Podľa štatistík spoločnosti Home Credit Slovakia a.s. ľudia platia na zahraničných dovolenkách kartou stále častejšie. Ich zvyky sa menia postupom času. Už nevyberajú tak často z bankomatov, aby mali hotovosť poruke, ale naopak väčšinu svojich útrat platia priamo kartou.
Ešte donedávna bola dostatočná hotovosť v peňaženke počas dovolenky istota. Teraz sa už čoraz viac ľudí spolieha na kartu, ktorou platia svoje útraty priamo na mieste. Zákazníci platia najčastejšie v susedných krajinách, do ktorých cestujú najčastejšie. Podiel susediacich krajín na platbách kartou je totiž takmer 2/3. Najobľúbenejšie je stále Česko, v ktorom prebehne viac ako 1/5 všetkých zahraničných transakcií. V tesnom závese nasleduje Maďarsko, kde prebehne o 4 % menej transakcií. „Maďarsko sa stáva stále zaujímavejšou oblasťou hlavne pre obyvateľov prihraničných obcí. Ceny sú priaznivé a tak sa sem stále viac ľudí vydáva na nákupy alebo aj do reštaurácií,“ vysvetľuje dôvody Michal Kozub, analytik Home Credit Slovakia.
Z typických dovolenkových destinácií vedie Taliansko s takmer 4% podielom na všetkých zahraničných transakciách. Nasleduje Chorvátsko, tradičná letná destinácia Slovákov, ktoré je celkovo na 8. mieste s takmer 4 % zahraničných transakcií. Prekvapením je USA, ktoré sú na 12. mieste.
Hotovosť však má svoje miesto na dovolenke aj dnes. Oplatí sa pred cestou napríklad zistiť, cez aké krajiny budete prechádzať. Budete si tak môcť pripraviť aspoň malú hotovosť v lokálnej mene za drobné platby. „Môžete ušetriť na poplatkoch za drobné platby počas cesty, ako napríklad za kávu, toaletu a podobne,“ dodáva Michal Kozub.
Napriek tomu sa v posledných rokoch zvyky ľudí menili. Ešte v roku 2010 vyberali z bankomatu v takmer 1/5 prípadov. Postupom času si zvykli, že platenie kartou v zahraničí je bezpečné a hlavne pohodlné, preto v tomto roku tvoria výbery z bankomatu iba 8 % transakcií. Nosiť so sebou väčšie čiastky peňazí v zahraničí je už prežitok, naopak platenie kartou sa stáva samozrejmosťou. Obľúbenosť karty dokazuje nielen rastúci počet transakcií, ale aj klesajúca priemerná platená čiastka. Tá sa znížila zo 42 Eur v roku 2009 na 35 Eur tento rok.
Ako ušetriť pri ceste na dovolenku
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V roku 2011 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 137 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.
Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a jej dcérske spoločnosti) je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v Európe a svoje služby ponúka 4,5 miliónom aktívnych klientov (k 30. 6. 2011 vrátane Kazachstanu). Vo vybraných krajinách úspešne ponúka a rozvíja aj služby retailového bankovníctva. Skupina pôsobí v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruskej federácii (od roku 2002) a v Bielorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navyše prítomná v Kazachstane, kde spoločnosť Home Credit B.V. drží minoritný podiel v AO Home Credit Bank.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N.V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške približne 12,4 miliárd EUR (k 31. 12. 2010), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva, až po najväčší ruský obchodný reťazec so spotrebiteľskou elektronikou. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.Na základe úspechu Home Creditu v Európe PPF rozvíja spotrebiteľské financovanie pod značkou Home Credit aj v Ázii, konkrétne v Číne (od roku 2007) a vo Vietname (od roku 2009) a skúma príležitosti pre vstup na ďalšie rozvíjajúce sa trhy v tomto regióne.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu.