Piešťany, 25. august 2010 – Pochváliť sa najnovším modelom mobilného telefónu alebo predviesť priateľom nový notebook. Taká je motivácia mladých Číňanov k nákupu najmodernejších technológií na splátky. Mladá generácia chce ukázať, „že na to má“ a kráča s dobou. Slovenskí spotrebitelia si na splátky najčastejšie kupujú spotrebiče a elektroniku. Na rozdiel od čínskych si však vyberajú aj doplnky do domácnosti, nábytok a záhradnú techniku. Preferencie zákazníkov v krajinách, kde pôsobí, sledoval Home Credit, jeden z popredných poskytovateľov spotrebiteľských úverov v strednej a východnej Európe a juhovýchodnej Ázii.
V Číne, na najviac sa rozvíjajúcom trhu sveta, je najnovší typ mobilu alebo notebooku otázkou prestíže. Platí to hlavne pre mladých, ktorí si zakladajú na imidži. Hneď ako sa objaví na trhu novinka, mladí ju chcú za každú cenu mať a sú ochotní si na ňu požičať. V komoditách financovaných úverom v Číne si mobilné telefóny držia 65% podiel. „Staršia generácia bola a je zvyknutá skôr šetriť a k nákupu na splátky sa odhodláva len veľmi opatrne. Napríklad domáce spotrebiče alebo nábytok, ktoré si na splátky vo veľkom zaobstarávajú Slováci, si Číňania kúpia len zriedkavo,“ približuje Michal Skočil, generálny riaditeľ čínskeho Home Creditu s tým, že čínska vláda prezieravo podporuje rozvoj spotrebiteľských úverov tak, aby zvýšila domácu spotrebu. Ďalšou obľúbenou komoditou na splátky sú v Číne motorky. Čínska vláda sa síce snaží držať dopravu pod kontrolou kvôli znečisteniu ovzdušia, elektrické mopedy ale nie je potrebné registrovať. Regulácia dopravy sa ich teda netýka a stávajú sa preto obľúbeným dopravným prostriedkom čoraz častejšie.
Štatistiky z východu hovoria o tom, že viac ako polovica Rusov musela v krízovom roku 2009 obmedziť svoje výdaje. „Ľudia odkladali zariadenia domácností, nákup spotrebičov alebo opravy bytov. Drahšie a luxusné veci, ktoré v Rusku neodmysliteľne patria k demonštrácii sociálneho postavenia, museli nahradiť lacnejšími,“ uvádza Ivan Svítek, generálny riaditeľ Home Creditu v Rusku. Dodáva, že od vysokých úverov s dlhšou splatnosťou Rusi upustili a radšej splácali kratšiu dobu nižšie čiastky. Tento trend sa začal meniť na konci roku 2009 vďaka stabilizujúcej sa ekonomickej situácii domácností.
Vo Vietname je číslom jedna v splácaných komoditách moped. Malý motocykel je stále najdôležitejším prepravným prostriedkom. V menších provinciách sa o jeden delia dokonca aj štyria ľudia. Z tohto dôvodu tu existuje veľký priestor pre úvery na motorky – mesačne ich Home Credit uzavrie okolo desať tisíc. Predávať na úver napríklad elektroniku alebo domáce spotrebiče je ale vo Vietname zložité. „Špecializovaných obchodov je málo, väčšinou nájdete potraviny, drogériu, televíziu, nábytok a napríklad vetráky pod jednou strechou a všetok tovar platia ľudia v hotovosti,“ vraví Ajay Bandhu, ktorý vedie Home Credit vo Vietname.
Bielorusi si na splátky najčastejšie zadovážia moderné technológie a taktiež spotrebiče do domácnosti. Najväčší záujem je o mobilné telefóny, notebooky, kamery, fotoaparáty alebo televízory. Do domácnosti potom nakupujú práčky, chladničky, mikrovlnné rúry alebo vysávače. V Kazachstane je situácia obdobná s tým rozdielom, že počas krízou postihnutom roku 2009 Kazachovia obmedzili nákupy počítačov a úverom častejšie financovali potrebnejšie výrobky a zariadenia domácností.
Slovenskí spotrebitelia najčastejšie nakupujú na splátky spotrebiče, elektroniku, doplnky do domácnosti a nábytok, v posledných rokoch však i záhradnú techniku. V kríze ale svoje správanie zmenili – opäť sa z nich stali domáci majstri. Najčastejšie opravujú kúpeľne, menia podlahové krytiny alebo investujú do vykurovania.
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roku 2010 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 49 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.
Skupina Home Credit („skupina“) je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe a Ázii. Vo vybraných krajinách skupina úspešne rozvíja služby retailového bankovníctva ako bežné účty či vklady. Jej 15 800 zamestnancov obsluhuje viac než 4,7 miliónov zákazníkov vo všetkých geografických oblastiach, v ktorých sú služby pod značkou Home Credit poskytované (údaj k 31. decembru 2009). Skupina Home Credit v súčasnosti pôsobí v 8 krajinách: v Českej republike (Home Credit a.s., od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, a.s., od roku 1999), v Ruskej federácii (OOO Home Credit & Finance Bank, od roku 2002), Kazachstane (AO Home Credit Bank, od roku 2005), na Ukrajine (OAO Home Credit Bank, od roku 2006), v Bielorusku (OAO Home Credit Bank, od roku 2007), Číne (HC Asia N.V., od roku 2007) a Vietname (PPF Vietnam Finance Company Ltd., od roku 2009).
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.
Skupina Home Credit je súčasťou súkromne vlastnenej finančnej a investičnej skupiny PPF, ktorá je jednou z najväčších svojho druhu v regióne strednej a východnej Európy. K 31. decembru 2009 činila hodnota aktív skupiny PPF 10,8 mld. eur. Ako diverzifikovaná holdingová spoločnosť sleduje skupina PPF základnú zásadu „tvorby hodnoty rozvíjaním podnikov“. PPF sa zameriava na budovanie dlhodobých investícií ako prostriedku k tvorbe majetku pre svojich akcionárov. Hlavnými oblasťami aktivít skupiny PPF sú ako finančné služby (bankovníctvo, poisťovníctvo, správa majetku), tak široký okruh ďalších sektorov vrátane energetiky, stavebníctva, maloobchodu, drahých kovov a ťažobného priemyslu. Skupina PPF bola založená v roku 1991 a predstavuje regulovaný finančný konglomerát so sídlom v Holandsku, ktorý pôsobí v regióne strednej a východnej Európy (CEE), Ruska, Spoločenstva nezávislých štátov (CIS) a v juhovýchodnej Ázii.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.cz