Náklady na deti stúpajú, na začiatok roku by si rodičia mali…

Náklady na deti stúpajú, na začiatok roku by si rodičia mali pripraviť aspoň 300 Eur

27. 08. 2012

Piešťany 27. august 2012 – Náklady slovenských rodičov na dieťa sa šplhajú na stovky eur, v porovnaní s východnými susedmi sú u nás najdrahšie školské pomôcky, naopak náklady na novorodencov a teenagera sú najvyššie v Rusku. Ukazuje to najnovší prieskum spoločnosti Home Credit Slovakia, ktorý prebehol medzi siedmymi krajinami (Slovensko, Česká republika, Kazachstan, Bielorusko, Čína, Vietnam a Rusko). Prieskum sledoval základné náklady na dieťa v troch fázach života: novorodenec, prváčik a teenager. 

Jednoznačne najvyššie náklady na novorodenca a teenagera vykazuje Rusko. Náklady na novorodenca dosahujú až 2 tisíc Eur, na teenagera dokonca 2 600 Eur. Len postieľka je oproti Slovensku desaťnásobne drahšia, kočiarik viac ako o polovicu. Napriek tomu sú náklady na prváčika paradoxne najmenšie tak ako u nás, tak aj v ostatných krajinách. „Náklady na dieťa v prvej triede na Slovensku, ale tesne pred začiatkom školského roku dosahujú až 300 Eur, čo je pre množstvo Slovákov aj polovica mesačného platu,“ komentuje výsledky prieskumu Michal Kozub, analytik Home Creditu. Navyše táto čiastka zahŕňa len jednorazové nákupy pred nástupom do školy a náklady na prvý mesiac. Bežné prevádzkové výdaje, ako je cestovné, stravné v školskej jedálni alebo školské výlety, navýšia celkovú sumu až o 2 200 Eur za rok.

Naopak v Kazachstane a vo Vietname sú náklady na dieťa v prvej triede tretinové, v Bielorusku polovičné. Školská aktovka, najdôležitejšia pomôcka každého prváka, sa dá na Slovensku a v Česku zaobstarať zhruba od 40 Eur. Podobná cena je aj v Číne. Pre priemerného Číňana je to zhruba jedna šestina platu, zatiaľ čo Slovák by si mohol kúpiť takých tašiek 22. „Pri týchto sumách samozrejme platí, že sú orientačné, väčšinou ide o menej nákladné varianty. Na Slovensku sa tak cena aktovky môže až strojnásobiť, pokiaľ si dieťa vyberie špeciálnu s potlačou obľúbenej komiksovej postavičky, pretože rodičia dajú na značkové produkty,“ dopĺňa Kozub a dodáva: „Zatiaľ čo u nás sú detské sedačky už samozrejmosťou a nikto sa nad nimi nepozastavuje, napríklad v Číne ich rodičia všeobecne považujú skôr za zbytočné a nepotrebné. Preto s nimi nepočítajú ani vo svojich rozpočtoch.“

Slovenskí rodičia, ktorí majú šesťročné dieťa, minú najviac peňazí na hračky. Za nutné školské potreby, ako sú ceruzky, pastelky alebo pravítka, okrem aktovky, neminú Slováci viac ako 60 Eur, priemerne za mesiac sú však schopní minúť až 80 Eur za hračky pre svoje dieťa. Oproti tomu vo všetkých ostatných štátoch (okrem Česka) sú to minimálne náklady. „Z nášho prieskumu jasne vyplýva, že náklady na dieťa sú pre rodinu veľkou finančnou „skúškou“. Už samotná prvá výbava pre novorodencov je veľmi drahá. Rodičia však často nechcú šetriť na svojom vytúženom potomkovi, na čo sa spoliehajú aj výrobcovia hračiek a pomôcok a logicky sa to odráža v cene výrobku.Ceny niektorých hračiek sú však absolútne premrštené a nezodpovedajú ani ich kvalite, ani životnosti,“ hovorí Michal Kozub. Zaujímavé sú aj niektoré odlišnosti medzi krajinami. Školské jedálne nie sú pre Slovákov príliš drahé, v Kazachstane však majú teplé jedlo v školách deti zadarmo. V žiadnej krajine neexistuje nič ako „pastelkové“. Štáty ani v Číne, Bielorusku alebo Kazachstane neposkytujú zadarmo žiadne školské pomôcky.

Do myslenia rodičov sa v dlhodobom horizonte premieta snaha šetriť. Priemerný vek slovenskej matky pri prvom dieťati je 27,3 rokov, na jednu matku pripadá 1,4 dieťaťa. Ešte v roku 1980 na jednu ženu pripadalo 2,3 dieťaťa. Za výrazne klesajúcou pôrodnosťou stojí ako jeden z faktorov aj zvyšujúce sa náklady na deti. „Všetky tri kategórie sa líšia svojimi potrebami, všeobecne však môžeme povedať, že náklady sú pri všetkých kategóriách vysoké. Sú to nielen náklady pri narodení dieťaťa a pri jeho vstupe do školy, ale aj náklady v dlhodobom horizonte. So zvyšujúcou sa nezamestnanosťou a snahou o uplatnenie tak väčšina detí mieri na vysoké školy, čím sa doba, počas ktorej študujú, výrazne predlžuje. Zvyšujú sa aj náklady na bývanie, či už na privátoch alebo na internátoch. Rastú aj náklady na aktívne trávenie voľného času, či už ide o kultúrne alebo športové krúžky,“ dodáva Kozub.

Náklady na novorodencov

Vec

Slovensko

Česko

Kazachstan

Bielorusko

Čína

Vietnam

Rusko

Postieľka

50

40

40

250

65

75

500

Prikrývky

50

60

10

100

15

40

250

Kočiarik

200

240

50

100

75

20

500

Detská sedačka do auta

80

80

80

50

0

25

250

Hračky/rok

50

60

35

20

30

10

250

Lieky/rok

30

40

30

10

5

40

125

Kurzy (napr. plávanie)/ rok

150

160

80

15

125

40

0

 Náklady na prváka

Vec

Slovensko

Česko

Kazachstan

Bielorusko

 Čína

Vietnam

Rusko

Školská aktovka/batoh

35

40

10

20

30

10

75

Školská jedáleň/mesiac

20

20

Zdarma

5

5

10

50

Doprava/rok

130

95

15

5

15

10

15

Jedlo doma/mesiac

75

80

65

100

10

55

30

Školské výlety/rok

70

100

10

20

15

20

15

Hračky/mesiac

80

80

10

10

25

10

125

Ďalšie školské potreby (zošity, pravítka…)

60

50

20

45

20

10

165

Kino, divadlo, filmy/rok

40

50

10

5

15

20

25

Náklady na teenagera 

Vec

Slovensko

Česko

Kazachstan

Bielorusko

Čína

Vietnam

Rusko

Školská jedáleň / mesiac

25

25

15

20

15

55

50

Jedlo doma, v reštaurácii/mesiac

150

140

60

60

80

55

385

Oblečenie /rok

350

360

110

80

130

75

385

Šport/rok

160

160

44

15

65

35

510

Dovolenka

200

200

220

200

40

75

385

Učebnice

50

60

30

10

25

10

130

Školské pomôcky

40

40

10

15

25

5

75

Doprava/rok

130

100

15

10

20

10

40

Vodičský preukaz

120

140

440

180

N/A

N/A

635

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home  Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 76,3 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk

Skupina Home Credit je popredným poskytovateľom spotrebiteľských úverov v Európe a Ázii, založený v roku 1997 v Českej republike. Skupina Home Credit zamestnáva 28 tisíc ľudí a poskytuje svoje služby viac ako 28 miliónom klientom naprieč 86 tisíc distribučných miest (k 31.12.2011). Skupina Home Credit je v súčasnosti aktívna v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruskej federácii (2002), Kazachstane (2005, minoritný podiel), Bielorusku (2007), Číne (2007), Vietname (2009) a Indii (2012). Skupina ďalej zakladá svoju pobočku v Indonézii a hľadá príležitosti pre vstup na ďalšie trhy v Ázii.

Viac informácií je k dispozícii nawww.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N. V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške zhruba 14,36 miliárd EUR (k 31.12.2011), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva až po maloobchod. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.

Viac informácií je k dispozícii na www.ppf.eu.