Piešťany 27. august 2012 – Náklady slovenských rodičov na dieťa sa šplhajú na stovky eur, v porovnaní s východnými susedmi sú u nás najdrahšie školské pomôcky, naopak náklady na novorodencov a teenagera sú najvyššie v Rusku. Ukazuje to najnovší prieskum spoločnosti Home Credit Slovakia, ktorý prebehol medzi siedmymi krajinami (Slovensko, Česká republika, Kazachstan, Bielorusko, Čína, Vietnam a Rusko). Prieskum sledoval základné náklady na dieťa v troch fázach života: novorodenec, prváčik a teenager.
Jednoznačne najvyššie náklady na novorodenca a teenagera vykazuje Rusko. Náklady na novorodenca dosahujú až 2 tisíc Eur, na teenagera dokonca 2 600 Eur. Len postieľka je oproti Slovensku desaťnásobne drahšia, kočiarik viac ako o polovicu. Napriek tomu sú náklady na prváčika paradoxne najmenšie tak ako u nás, tak aj v ostatných krajinách. „Náklady na dieťa v prvej triede na Slovensku, ale tesne pred začiatkom školského roku dosahujú až 300 Eur, čo je pre množstvo Slovákov aj polovica mesačného platu,“ komentuje výsledky prieskumu Michal Kozub, analytik Home Creditu. Navyše táto čiastka zahŕňa len jednorazové nákupy pred nástupom do školy a náklady na prvý mesiac. Bežné prevádzkové výdaje, ako je cestovné, stravné v školskej jedálni alebo školské výlety, navýšia celkovú sumu až o 2 200 Eur za rok.
Naopak v Kazachstane a vo Vietname sú náklady na dieťa v prvej triede tretinové, v Bielorusku polovičné. Školská aktovka, najdôležitejšia pomôcka každého prváka, sa dá na Slovensku a v Česku zaobstarať zhruba od 40 Eur. Podobná cena je aj v Číne. Pre priemerného Číňana je to zhruba jedna šestina platu, zatiaľ čo Slovák by si mohol kúpiť takých tašiek 22. „Pri týchto sumách samozrejme platí, že sú orientačné, väčšinou ide o menej nákladné varianty. Na Slovensku sa tak cena aktovky môže až strojnásobiť, pokiaľ si dieťa vyberie špeciálnu s potlačou obľúbenej komiksovej postavičky, pretože rodičia dajú na značkové produkty,“ dopĺňa Kozub a dodáva: „Zatiaľ čo u nás sú detské sedačky už samozrejmosťou a nikto sa nad nimi nepozastavuje, napríklad v Číne ich rodičia všeobecne považujú skôr za zbytočné a nepotrebné. Preto s nimi nepočítajú ani vo svojich rozpočtoch.“
Slovenskí rodičia, ktorí majú šesťročné dieťa, minú najviac peňazí na hračky. Za nutné školské potreby, ako sú ceruzky, pastelky alebo pravítka, okrem aktovky, neminú Slováci viac ako 60 Eur, priemerne za mesiac sú však schopní minúť až 80 Eur za hračky pre svoje dieťa. Oproti tomu vo všetkých ostatných štátoch (okrem Česka) sú to minimálne náklady. „Z nášho prieskumu jasne vyplýva, že náklady na dieťa sú pre rodinu veľkou finančnou „skúškou“. Už samotná prvá výbava pre novorodencov je veľmi drahá. Rodičia však často nechcú šetriť na svojom vytúženom potomkovi, na čo sa spoliehajú aj výrobcovia hračiek a pomôcok a logicky sa to odráža v cene výrobku.Ceny niektorých hračiek sú však absolútne premrštené a nezodpovedajú ani ich kvalite, ani životnosti,“ hovorí Michal Kozub. Zaujímavé sú aj niektoré odlišnosti medzi krajinami. Školské jedálne nie sú pre Slovákov príliš drahé, v Kazachstane však majú teplé jedlo v školách deti zadarmo. V žiadnej krajine neexistuje nič ako „pastelkové“. Štáty ani v Číne, Bielorusku alebo Kazachstane neposkytujú zadarmo žiadne školské pomôcky.
Do myslenia rodičov sa v dlhodobom horizonte premieta snaha šetriť. Priemerný vek slovenskej matky pri prvom dieťati je 27,3 rokov, na jednu matku pripadá 1,4 dieťaťa. Ešte v roku 1980 na jednu ženu pripadalo 2,3 dieťaťa. Za výrazne klesajúcou pôrodnosťou stojí ako jeden z faktorov aj zvyšujúce sa náklady na deti. „Všetky tri kategórie sa líšia svojimi potrebami, všeobecne však môžeme povedať, že náklady sú pri všetkých kategóriách vysoké. Sú to nielen náklady pri narodení dieťaťa a pri jeho vstupe do školy, ale aj náklady v dlhodobom horizonte. So zvyšujúcou sa nezamestnanosťou a snahou o uplatnenie tak väčšina detí mieri na vysoké školy, čím sa doba, počas ktorej študujú, výrazne predlžuje. Zvyšujú sa aj náklady na bývanie, či už na privátoch alebo na internátoch. Rastú aj náklady na aktívne trávenie voľného času, či už ide o kultúrne alebo športové krúžky,“ dodáva Kozub.
Náklady na novorodencov
Vec
Slovensko
Česko
Kazachstan
Bielorusko
Čína
Vietnam
Rusko
Postieľka
50
40
250
65
75
500
Prikrývky
60
10
100
15
Kočiarik
200
240
20
Detská sedačka do auta
80
0
25
Hračky/rok
35
30
Lieky/rok
5
125
Kurzy (napr. plávanie)/ rok
150
160
Náklady na prváka
Školská aktovka/batoh
Školská jedáleň/mesiac
Zdarma
Doprava/rok
130
95
Jedlo doma/mesiac
55
Školské výlety/rok
70
Hračky/mesiac
Ďalšie školské potreby (zošity, pravítka…)
45
165
Kino, divadlo, filmy/rok
Náklady na teenagera
Školská jedáleň / mesiac
Jedlo doma, v reštaurácii/mesiac
140
385
Oblečenie /rok
350
360
110
Šport/rok
44
510
Dovolenka
220
Učebnice
Školské pomôcky
Vodičský preukaz
120
440
180
N/A
635
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 76,3 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk
Skupina Home Credit je popredným poskytovateľom spotrebiteľských úverov v Európe a Ázii, založený v roku 1997 v Českej republike. Skupina Home Credit zamestnáva 28 tisíc ľudí a poskytuje svoje služby viac ako 28 miliónom klientom naprieč 86 tisíc distribučných miest (k 31.12.2011). Skupina Home Credit je v súčasnosti aktívna v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruskej federácii (2002), Kazachstane (2005, minoritný podiel), Bielorusku (2007), Číne (2007), Vietname (2009) a Indii (2012). Skupina ďalej zakladá svoju pobočku v Indonézii a hľadá príležitosti pre vstup na ďalšie trhy v Ázii.
Viac informácií je k dispozícii nawww.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N. V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške zhruba 14,36 miliárd EUR (k 31.12.2011), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva až po maloobchod. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.
Viac informácií je k dispozícii na www.ppf.eu.