Slováci v e-shopoch pomocou kreditnej karty z roka na rok nakupujú častejšie. Podľa údajov spoločnosti Home Credit Slovakia vzrástol objem takto zrealizovaných obchodov oproti roku 2015 dvojnásobne. Zatiaľ čo za priemerný nákup tovaru na internete kreditkou utratí Slovák v súčasnosti 46 eur, v kamennej predajni je to len polovica - 23 eur. Najpredávanejším tovarom na splátky sú mobilné telefóny, a to v kamenných obchodoch, ako aj online. V počte platobných transakcií v oboch prípadoch mierne prevládajú muži. Najviac nákupov kreditkou online robia ľudia od 45 do 54 rokov.
Keď sa pozrieme pár rokov dozadu, ešte v roku 2015 tvorilo online nakupovanie pomocou kreditnej karty iba 8,3 percent z celkového objemu nákupov Slovákov. Podľa údajov spoločnosti Home Credit sa však postupne tento podiel zvyšoval, k čomu zrejme prispela aj pandémia koronavírusu, kedy bolo množstvo kamenných predajní zatvorených. V roku 2021 sa objem úverov na kreditné karty v e-shopoch dostal nad hranicu 16 percent. Za vlaňajšok sa ešte mierne zvýšil na úroveň 16, 4 percent. „Z tovaru, ktorý najčastejšie nakupujú zákazníci na splátky, či už v e-shopoch alebo v klasických obchodoch, sú na prvom mieste jednoznačne mobilné telefóny. Potom sú to televízory, počítače, biela technika, čo sú najmä chladničky a práčky a taktiež nábytok či zariadenie do domácností,“ uvádza obchodný riaditeľ Home Creditu Marek Tomčík.
Online sa nakupuje drahší sortiment Vo všeobecnosti z čísel Home Creditu vyplýva, že v e-shopoch ľudia pri platbe kreditnou kartou v priemere míňajú podstatne vyššie čiastky ako v klasických prevádzkach, online totiž zväčša kupujú drahší sortiment. „V prípade online nákupov registrujeme dvakrát vyšší priemerný nákup zaplatený kreditkou ako v kamenných obchodoch. Kým za priemerný nákup tovaru na internete ľudia utratia 46 eur, v kamennej predajni je to 23 eur. Z toho vyplýva, že ľudia preferujú pri výbere drahšieho tovaru alebo služby internet, kde majú jednoduchšiu možnosť produkty porovnať a taktiež si prečítať odporúčania od iných zákazníkov,“ hovorí Marek Tomčík. Na druhej strane je však zaujímavé, že 15 percent transakcií pomocou kreditnej karty, je v sume do 4 eur, pričom väčšina z nich sa uskutoční v kamenných obchodoch. Ide o rôzne drobné platby, ako trebárs za kávu v nákupnom centre alebo dokúpenie chýbajúcej potraviny vo večierke, v prípade online platieb môže ísť zase o prepitné pre vodičov prepravných spoločností.
Muži kreditkou kupujú častejšie ako ženy Keď sa pozrieme na pomer počtu transakcií pri nakupovaní medzi pohlaviami, prekvapujúco častejšie nakupujú muži. V prípade kamenných predajní vedú len mierne, a to v pomere 51,5 % vs. 48, 5 %. Pri nakupovaní online je rozdiel markantnejší - 60,5 % mužov oproti 39,5 % ženám. Zrejme nie je prekvapením, že starší ľudia kupujú viac v kamenných predajniach, najvýraznejšie vo veku nad 65 okov. Najviac nákupov kreditkou online robia ľudia od 45 do 54 rokov, teda v produktívnom veku, ktorí už zrejme disponujú lepším príjmom, súčasne ovládajú moderné technológie a aj výhody kreditných kariet spojené s ich včasným splatením. Táto generácia pritom kreditnou kartou nakupuje online až trojnásobne viac ako mladí vo veku od 25 do 34 rokov.
Väčšina spláca jeden produkt, obľuba kreditiek rastie Ako ďalej ukázali údaje Home Creditu, väčšina ľudí – presne 82 %, financuje na splátky iba jeden produkt, 16 % čerpá úver súčasne na 2 až 3 produkty a sú tu aj 2 % takých, ktorí ich majú 4 a viac. Spotrebiteľské správanie sa Slovákov za posledné roky ukazuje, že nákupy kreditnou kartou rastú postupne, nejde o žiadne dramatické skoky. Medzi priaznivcov kreditných kariet sa pritom zaraďuje čoraz viac príslušníkov strednej generácie, ako aj staršie vekové skupiny. „Presun do online prostredia je kontinuálny a má stále rastúcu tendenciu. Ľudia sa naučili online nakupovať, bez problémov používajú kreditné karty. Pokiaľ si potrebujú zafinancovať niektoré veci dlhodobej povahy na úver, vedia, že si pohodlne vybavia všetko v e-shope. Na sledovanie a správu svojich financií používajú mobilné aplikácie a pokiaľ si chcú požiadať o konsolidáciu viacerých úverov, môžu si to zariadiť aj online,“ vysvetľuje Marek Tomčík.