Piešťany 22. Október 2012 – Vianoce sú pre obchody najhorúcejšou nákupnou sezónou. Predbiehajú sa v ponukách, zľavách a ďalších špeciálnych vernostných akciách. Pritom tento rok sa im príliš nevydaril. Spotrebiteľský dopyt klesá a mnohí ľudia majú peňaženky zamknuté ako nedobytné trezory. Spoločenským trendom je teraz šetriť a nemíňať viac ako naozaj musia. Preto obchody s napätím čakajú ako tento rok vianočná nákupná sezóna dopadne.
Vianočná sezóna začína každý rok o čosi skôr. Tento rok sa prvé známky Vianoc objavili v obchodoch už v septembri, keď do veľkých hypermarketov dorazili prvé vianočné kolekcie a sladkosti. Obchodníci tak pozvoľna pripravujú nakupujúcich, že je čas rozmýšľať o vianočných darčekoch pre blízkych. Vypĺňajú tým hluché obdobie, keď skončili letné výpredaje. Zároveň mnohé obchody nemajú takú silnú jesennú sezónu. Pravé obchodné šialenstvo bude v obchodoch panovať hneď od dušičiek, keď oficiálne štartuje najväčší predajný ruch.
Pre spotrebiteľov znamenajú predvianočné nákupné nájazdy mnoho výziev. Ako nakúpiť správne, zbytočne sa nezadĺžiť a najviac ušetriť? Existuje niekoľko jednoduchých rád a trikov, ktoré pomôžu ľuďom vybaviť vianočné nákupy bez väčšej ujmy a v pohode.
Vianoce 2012 budú pre mnohých Slovákov v znamení elektroniky. Rovnako ako vlani sú obrovským lákadlom tablety. Nadšenie z nich je rovnako veľké ako pred niekoľkými rokmi z notebookov. Klasické stolové počítače upadajú do zabudnutia. Notebooky sú pre mnohých už príliš ťažké a veľké. Pre mladých sú tablety IN. Ľudia už majú aj nové, tenké televízie s pripojením na internet alebo do domácej siete a preto je predpoklad, že siahnu aj po multimediálnych centrách a úložiskových dátach, odkiaľ môžu prehliadať fotky alebo sledovať filmy.
Pre milovníkov športu budú tento rok lákavé hlavne bežky. Sú alternatívou zimného športu, ktorý nie je tak finančne náročný ako zjazdové lyžovanie. Je to vhodný zimný doplnok pre milovníkov behu, ktorých je na Slovensku stále viac. Celkovo však ľudia budú vyberať účelné darčeky, ktoré budú hlavne dobre slúžiť, prinesú maximum funkcií a nie zbytočností, na ktoré doma sadá prach.
Ľudia chcú na darčekoch ušetriť, ale nemôžu čakať na povianočné výpredaje. Preto sa opäť viac z nich sa rozhodne pre zľavové portály. Tie ponúkajú tovar alebo služby za cenu aj o polovicu nižšiu. Výhodou je, že za nákup ušetríia, je však potrebné sledovať, do kedy je voucher platný. Navyše voucher môžu kúpiť aj 24. decembra na poludnie. Stačí mať doma tlačiareň, pekne ho zabaliť a dať´ho ihneď pod stromček. Na Slovensku funguje 80 zľavových portálov, pričom ich počet pozvoľna klesá. Stále existuje len niekoľko málo veľkých hráčov, ktorí majú prevahu na trhu. Ľudia sa k nim vracajú hlavne pre ich dôveryhodnosť a šírku ponúk.
Kedy nakupovať?
- Nakupujte včas – okrídlená rada, ktorou sa aj tak riadi len minimum ľudí. Pokiaľ ľudia vyrazia do obchodov včas, stihnú ešte relatívne prázdne obchody bez zbytočných tlačeníc a nervozity. Pokiaľ máte v pláne vyraziť na Vianoce na hory, skúste si dovolenku presunúť pred sviatky, a tým sa sami donútite nakupovať darčeky skôr. A aj na zjazdovkách bude len minimum ľudí. Užijete si tak naozajstný kľud v obchodoch a na horách.
- Počkajte si na zľavy – pokiaľ práve nemusíte kupovať darčeky malým deťom priamo pod stromček, počkajte si na povianočné zľavy. Pokiaľ plánujete napríklad nový televízor alebo lyže a nemusíte ich mať na Štedrý deň, určite nájdete v zľavách po Vianociach alebo novom roku výhodnejšiu ponuku.
Ako nakupovať?
- Zľavy nie sú na všetko – dajte si ale pozor, nie je zľava ako zľava. Obchody vás samozrejme budú lákať na tie najvyššie, niekedy až 80% zľavy, na najžiadanejší tovar bude však zľava minimálna. Preto, pokiaľ si vyberiete darček už pred Vianocami, zapíšte si jeho cenu a sledujte, či sa vianočná zľava tentokrát naozaj oplatí alebo ide len o trik.
- Internet ušetrí starosti – nakupovanie na internete je pohodlné, jednoduché a rýchle. Horšie to môže byť s dopravou. Výdajné sklady a aj prepravcovia sú posledné 2 týždne pred Vianocami presýtení objednávkami a často nestíhajú. Preto, pokiaľ chcete mať istotu dodania, objednávajte najneskôr 2 týždne vopred a tovar, ktorý je na sklade. Pokiaľ je tovar „na externom sklade“, odkazuje naň mnoho e-shopov a rovnaký nápad ako vy môže mať tisíc ďalších ľudí. K vám sa môže tovar dostať až v januári.
V minulom roku Slováci minuli počas jedného nákupu v internetovom obchode v priemere 125 eur. Tento rok sa očakáva, že počet zákazníkov internetových obchodov opäť stúpne.
- Plaťte kreditkou, ušetríte – kreditná karta nie je len platobný nástroj, keď nemáte dosť peňazí. Väčšinou sa viaže na mnohé zľavy v obchodoch, ktoré môžu dosiahnuť až 10%. A to sa môže rovnať aj niektorým zľavám v povianočných výpredajoch. Preto, aj keď máte aktuálne dostatok peňazí, plaťte kreditnou kartou a využite bezúročné obdobie. Môžete ušetriť aj desiatky eur.
Čo keď si darčeky nemôžete dovoliť ihneď?
- Kreditná karta má bezúročné obdobie – pokiaľ potrebujete uhradiť bežné výdaje alebo nakúpiť darčeky, môžete využiť bezúročné obdobie. Pri väčšine kreditných kariet je až 55 dní a počas nich máte peniaze zdarma bez úrokov.
- Aj na úvery sú zľavy – zľavy na bežný tovar sú už samozrejmosťou, novinkou sú aj zľavy na úver. Preto porovnávajte ponuky a hľadajte, kde dostanete niečo navyše. Spoločnostiam sa oplatí zákazník, ktorý im bude riadne splácať, a preto sú ochotní dať im časť úrokov späť.
- Pôžičky len na veľké veci – ešte pred vybavením pôžičky si stanovte, koľko peňazí potrebujete a nepožičiavajte si viac, aj kedy vám finančná inštitúcia peniaze ponúkala. Uvedomte si, ako dlho budete pôžičku splácať a sami si odpovedzte na otázku, či úver nie je nad vaše možnosti. Platí však aj rada pre všetkých, ktorí sa rozhodli požičať si pred Vianocami – peniaze použite na konkrétnu vec, ktorá bude slúžiť dlhšiu dobu. Nekupujte za požičané peniaze veci krátkodobej spotreby, nemuselo by sa vám to vyplatiť.
Ako si zabezpečiť svoju kartu?
- PIN je len pre vás – PIN je osobné číslo a nikdy a nikomu ho nehovorte. Ani svojej rodine, príbuzným, či priateľom. Nikdy neviete, komu to môžu povedať ďalej. Ak ste ho už niekomu v minulosti povedali, choďte do bankomatu a PIN si zmeňte, prípadne zavolajte do inštitúcie, od ktorej kartu máte. Zmena PIN je otázka niekoľkých minút a môže ušetriť stovky eur. Nemeňte si ho na 1234 alebo na rok svojho narodenia. Sú to príliš jednoduché a časté kombinácie.
-
Uložte si do zoznamu čísiel telefón na oddelenie blokácie kariet
– každý z vydavateľov platobných kariet má telefónnu linku pre blokovanie kariet. Aj preto, keď vám príde karta domov, pozrite si sprievodný list a uložte si do mobilu kontakt pre blokovanie kariet. Je možné, že ho nikdy nebudete potrebovať, ale vo chvíli, keď o kartu prídete, využijete ho a maximálne oceníte.
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 76,3 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk
Skupina Home Credit je popredným poskytovateľom spotrebiteľských úverov v Európe a Ázii, založený v roku 1997 v Českej republike. Skupina Home Credit zamestnáva 28 tisíc ľudí a poskytuje svoje služby viac ako 28 miliónom klientom naprieč 86 tisíc distribučných miest (k 31.12.2011). Skupina Home Credit je v súčasnosti aktívna v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruskej federácii (2002), Kazachstane (2005, minoritný podiel), Bielorusku (2007), Číne (2007), Vietname (2009) a Indii (2012). Skupina ďalej zakladá svoju pobočku v Indonézii a hľadá príležitosti pre vstup na ďalšie trhy v Ázii.
Viac informácií je k dispozícii nawww.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N. V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške zhruba 14,36 miliárd EUR (k 31.12.2011), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva až po maloobchod. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.
Viac informácií je k dispozícii na www.ppf.eu.