Osem z desiatich ľudí na Slovensku má vyššie mesačné výdavky ako v minulom roku, tretina hovorí o výraznom navýšení. Najčastejšie spomínajú sumu v rozmedzí od 100 do 200 eur na domácnosť. Viac pritom zarába len necelá štvrtina Slovákov, väčšina je na tom s platom rovnako ako vlani. Aktuálnu finančnú situáciu v porovnaní s rokom 2024 hodnotí ako horšiu 52 percent ľudí. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit*, vyše 40 percent opýtaných muselo obmedziť svoje celkové výdavky. Za zdražovaním vidia nárast cien vo všeobecnosti a potom najmä vyššie ceny potravín.
Tretina Slovákov (33 %) má výrazne vyššie priemerné mesačné výdavky a ďalších 47 percent o niečo vyššie ako vlani. Spolu tak deklaruje nárast výdavkov 80 percent ľudí. Medziročne je na tom približne rovnako 16 percent a nižšie výdavky majú len traja zo sto. „Výrazne vyššie výdavky spomínajú vo väčšej miere najmä ľudia zo štvorčlenných domácností, taktiež obyvatelia hlavného mesta Slovenska a veková hranica od 36 do 53 rokov,“ hodnotí analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.Dáta prieskumu agentúry Ipsos pre Home Credit ukazujú, že priemerné mesačné výdavky domácností stúpli medziročne o 100 až 200 eur u 32 percent opýtaných, ďalších 26 percent hovorí o zvýšení od 50 do 100 eur a 17 percent uvádza 200 až 300 eur. Sumu 300 až 500 eur navyše spomína 6 percent a viac ako 500-eurové mesačné zvýšenie výdavkov deklarujú 4 percentá respondentov. Za vyššími výdavkami domácností je podľa Slovákov celkové zdražovanie skoro všetkého (80 %), z konkrétnych položiek sú to podľa nich drahšie potraviny (79 %), vyššie dane (54 %), nárast cien za služby (52 %) či za energie (50 %).
„Kým veľká väčšina ľudí spomína vyššie výdavky, taký rast príjmov tomu nezodpovedá. Približne rovnako ako vlani je na tom s platom približne polovica Slovákov (54 %), no je tu aj 22 percent takých, ktorí zarábajú o niečo viac, výrazne viac majú však len dvaja zo sto. Na druhej strane, o niečo menší príjem má medziročne 15 percent a výrazne menej ďalších 7 percent ľudí,“ dopĺňa Jaroslav Ondrušek.
Štyria z desiatich celkovo obmedzili výdavkyDeklarované vyššie výdavky viedli mnohých Slovákov k tomu, že sa museli uskromniť. O celkovom obmedzení výdavkov hovorí viac ako 40 percent ľudí, v prípade kúpy oblečenia a obuvi to bolo 36 percent a pri nákladoch na cestovanie 34 percent. Nasledovalo šetrenie pri kúpe drahších vecí do domácnosti (33 %) a potom nákup potravín (27 %). Obmedzovať sa nemusela necelá pätina Slovákov.
Väčšina je na tom finančne horšie ako vlani Keď sa ľudí na Slovensku v prieskume pýtali, ako celkovo hodnotia svoju aktuálnu finančnú situáciu v porovnaní s minulým rokom, približne štyria z desiatich ju vnímajú ako o niečo horšiu (38 %), výrazne horšie to vidí 14 percent. Naopak, o niečo lepšie sa po finančnej stránke má 9 percent a výrazne si polepšili len 2 percentá Slovákov. Ostatní (37 %) hodnotia svoju finančnú situáciu medziročne ako približne rovnakú. Mnohým rodinám by stačilo aj 200 eur naviac Výsledky prieskumu pre spoločnosť Home Credit ďalej ukázali, že skoro tridsať percent opýtaných by potrebovalo na vykrytie vyšších výdavkov mesačný príjem domácnosti zvýšiť o 200 až 300 eur. Ďalšej štvrtine by stačilo aj navýšenie rodinného príjmu o 100 až 200 eur. No je tu aj 9 percent takých, ktorým by sa zišlo viac ako 500 eur a ďalších 5 percent má potrebu zvýšenia príjmu aspoň o tisícku.
Kde sa dá rozumne ušetriť? „Nemalú sumu z každého rodinného rozpočtu zhltnú každý mesiac účty za energie, telekomunikačných operátorov a ďalšie pravidelné služby. Prejdite si teda ponuky rôznych spoločností a presvedčte sa, že máte naozaj ten najvýhodnejší produkt. Vďaka tomu môžete výrazne ušetriť. Rovnako dokážete usporiť aj správnym výberom finančnej inštitúcie, v ktorej máte úver alebo naopak uložené úspory. Neplaťte zbytočne poplatky za služby, ktoré konkurencia ponúka zadarmo, napríklad za vedenie účtu alebo kreditnú kartu, vďaka ktorej navyše môžete dostávať aj percentá z nákupu späť na účet,“ radí ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský.*Reprezentatívny prieskum od 2.6. do 5.6. 2025 na vzorke 1000 respondentov realizovala agentúra Ipsos, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.
Kontakt pre novinárov:
Kateřina DobešováTisková mluvčí Home Credit ČR a SRTel.: + 420 736 473 813E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Poznámka pre editorov:Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s.v roku 2024 úvery v celkovej výške 329,3 miliónov eur. Viac na www.homecredit.skSkupina PPF pôsobí v 25 krajinách Európy, Ázie a Severnej Ameriky. Investuje do množstva odvetví, ako sú finančné služby, telekomunikácie, médiá, e-commerce, nehnuteľnosti, biotechnológie či dopravné strojárenstvo. Skupina vlastní aktíva vo výške viac ako 44 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva 47 000 ľudí (k 30. 6. 2024).