Prieskum: Vyše 40 % Slovákov netuší, čo je to phishing. Podvody pri…

Prieskum: Vyše 40 % Slovákov netuší, čo je to phishing. Podvody pri online platbách však pribúdajú

28. 02. 2022

Praktiky online podvodníkov, ktorí sa snažia vylákať od ľudí citlivé údaje a pripraviť ich o peniaze, naberajú na intenzite. Metódy phishingu sú pritom stále sofistikovanejšie. Ako však ukázal reprezentatívny prieskum pre spoločnosť Home Credit, štyria z desiatich Slovákov vôbec netušia, čo to phishing je. Na druhej strane, viac ako štvrtina opýtaných sa už s touto formou podvodu stretla, každý desiaty má s ním dokonca osobnú skúsenosť za posledný mesiac. Väčšina Slovákov je ale opatrných, približne tri štvrtiny nezdieľajú s inými ľuďmi, a to ani v rodine, svoj PIN ku platobnej karte a do mobilu, či heslá k účtom alebo emailom.

Phishing, čiže podvodné kampane, ktoré sa snažia pomocou rozosielania emailov či cez rôzne komunikačné platformy získať citlivé dáta, ako sú heslá, údaje o platobných kartách, rodné čísla alebo prístupy k internetovému bankovníctvu, je aj na Slovensku stále častejší. Čo to je phishing, však podľa údajov z prieskumu, nevie viac ako 40 percent Slovákov.
Ako postupovať v prípade zneužitia platobných údajov

Čo robiť, ak sa stanete obeťou phishingu? Väčšina opýtaných, takmer 90 percent, v prieskume uviedla, že by sa ihneď obrátili na banku či poskytovateľa platobnej karty, traja z desiatich by volali na políciu a približne rovnaký počet Slovákov by kontroloval, či im nemiznú z účtu peniaze. „Správny postup je najprv skontrolovať pohyby na účte a kartu ešte v aplikácii alebo v internetovom bankovníctve zablokovať, než dôjde k nekontrolovaným transakciám. Ďalším krokom je kontaktovať poskytovateľa karty a dohodnúť sa na ďalšom postupe. Včasná reakcia môže pomôcť odhaliť nové formy phishingu a nastaviť tak obranné mechanizmy,“ vysvetľuje ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

Heslá a PIN si väčšinou chránime

Ako ďalej ukázali výsledky prieskumu, väčšina Slovákov je opatrných. Vyše 70 percent nezdieľa s inými ľuďmi, a to ani v rodine, heslá do počítača alebo emailového účtu či domácej wifi. PIN ku platobnej karte alebo do mobilu si nechajú len pre seba tri štvrtiny respondentov. Na druhej strane, približne dvaja z desiatich svoj PIN zdieľajú aj s najbližšími v rodine.

Ako spoznať podvodný email, tzv. phishing

Medzi hlavné znaky phishingu väčšinou patrí zlá slovenčina či komplikovaná emailová adresa, kedy je vidieť, že sa nezhoduje s oficiálnymi emailovými kontaktmi údajného odosielateľa, ktoré má na webových stránkach uvedené. Odkaz na zaplatenie alebo prihlásenie býva taktiež zložité. „Medzi ďalšie znaky patrí napríklad mierne pozmenené logo a pokiaľ si na zaslaný odkaz prejdete myšou, zistíte, že názov smeruje na inú stránku, ako je uvedené, väčšinou na zahraničný web,“ uvádza Miroslav Zborovský. „Bohužiaľ sa ale vo svojich trikoch podvodníci zlepšujú a často tak možno naraziť na veľmi vierohodné emaily so správnou slovenčinou, aktuálnymi logami a možno len drobnou, ľahko prehliadnuteľnou zmenou v adrese na prvý pohľad zodpovedajúcej skutočnej inštitúcii. V prípade akéhokoľvek podozrenia je preto žiadúce overiť si pravdivosť emailu u príslušnej inštitúcie prostredníctvom iného kontaktu, než ktorý uvádza prichádzajúci email, napr. pomocou kontaktu uvedeného na webových stránkach,“ dodáva Miroslav Zborovský.

Pozor na nové podvodné kampane

V poslednej dobe narastá počet prípadov, keď človeku zavolá podvodník, ktorý sa predstaví ako zamestnanec Home Creditu. Požiada ho o vrátenie pôžičky, ktorá mu bola poskytnutá, s odôvodnením, že došlo k chybe a je mu prisľúbené vrátenie peňazí nasledujúci deň, čo sa však napokon nestane. Tomuto celému ale predchádza presvedčenie dotyčného, aby si nainštaloval aplikáciu na vzdialený prístup Anydesk, vďaka ktorému získajú podvodníci prístup k počítaču a k internetovému bankovníctvu. Majú preto ihneď informáciu, že klient obdržal na svoj účet pôžičku. „Nabádame preto našich klientov, aby boli maximálne opatrní. Neoznamovali tretím osobám svoje prístupové údaje k mobilnej aplikácii, správcovi financií, ani údaje z overovacích SMS. Neinštalovali si na pokyn cudzej osoby aplikácie na vzdialený prístup k počítaču a nikdy nezasielali obratom vyplatený úver späť, to Home Credit nikdy nepožaduje. Pokiaľ je akákoľvek výzva klientovi podozrivá, odporúčame, nech sa obráti na klientske centrum,“ radí Miroslav Zborovský.

<sub>* Reprezentatívny prieskum začiatkom decembra 2021 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.</sub>