Prieskum: Značkové oblečenie už neletí, in je meno finančnej…

Prieskum: Značkové oblečenie už neletí, in je meno finančnej inštitúcie

30. 05. 2013

Tričká s fajkou alebo troma pruhmi ako symbol luxusu sú už na Slovensku minulosťou. Výskum STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit ukázal, že značky sú pre Slovákov dôležité najmä pri tovaroch a službách s dlhodobejším úžitkom. Najviac kladieme dôraz na značky finančných inštitúcií, áut a mobilov. Naopak úplne prepadli také veci ako alkohol alebo cigarety.

V priebehu rokov sa na Slovensku vytvoril obraz úspešného človeka ako majiteľa luxusných hodiniek, značkového oblečenia a drahých topánok. Podľa najnovšieho prieskumu však Slováci, poučení z minulosti, oveľa viac dbajú pri svojom výbere na značku auta, mobilu a tiež finančnej inštitúcie. Trom štvrtinám opýtaných nie je jedno, do akej finančnej inštitúcie zveria svoje peniaze alebo aké auto si kúpia. „V prípade automobilov nejde vždy len o prestíž, ktoré auto je lepšie alebo drahšie. Ľudia si často vyberajú podľa bezpečnosti a istoty, či sa pokazí alebo nie,“ vysvetľuje analytik Home Creditu Michal Kozub a dodáva: „To isté platí aj pri finančných inštitúciách. Ľudia sú konzervatívni, majú radi istotu, boja sa o svoje peniaze a nechcú naletieť. Pri značkovej inštitúcii vedia, že zverené financie sú v dobrých rukách, a že zmluva, ktorú majú podpísanú, je pre obe strany vzájomne výhodná. Rovnako sú obozretní aj vzhľadom na negatívne skúsenosti z minulosti, známe sú prípady Horizontu alebo BMG Invest“.  

 

Značkovou inštitúciou pritom nemusí byť len banka, ale patria sem napríklad aj značkové úverové spoločnosti, ktoré pôsobia na trhu dlhodobo (viď Box 1). Tieto síce pôsobia mimo bankového priestoru, ale svojim prístupom ku klientom sa radia viac do kategórie bánk. „Značkové úverové spoločnosti sú schopné ponúknuť klientom úver, ktorý si môžu poistiť pre možnosť straty zamestnania alebo ponúkajú služby dočasného odloženia splátok alebo ich zníženia, ak klient potrebuje. Rovnako svojich žiadateľov dôkladne preverujú a hodnotia ich situáciu, či si môžu úver dovoliť. Takými službami a prístupom sa potom rovnajú bankám,“ hovorí Michal Kozub.

 

 

Mobil dôležitejší ako oblečenie, značka alkoholu takmer nepodstatná

 

S rastúcou obozretnosťou sa menia aj preferencie tovarov, ktoré sú pre ľudí podstatné. Zatiaľ čo v polovici 90. rokov bolo dôležité akú značku a nášivku majú ľudia na svojom športovom oblečení, teraz táto kategória výrazne prepadla. Len 44% opýtaných vníma značku oblečenia ako dôležitú. Naopak, do popredia sa výrazne predrali mobilné telefóny, pri ktorých je značka dôležitá v 75 % prípadov. Pre mnohých ľudí je totiž práve mobilný telefón symbolom, ktorým jasne dávajú najavo svojmu okoliu, ako dobre sa majú. „Dotykový, s veľkým displejom a neustále pripojenie na internet – to je jasná známka prestíže. A logicky z toho ťažia výrobcovia telefónov, ktorí si účtujú za svoje prístroje stovky eur,“  hovorí analytik Michal Kozub.

 

 

 

Podobne ako my sú na tom aj Česi. Na prvom mieste sa medzi nimi umiestnila značka finančnej inštitúcie, ktorá je dôležitá pre 79% opýtaných. Rovnako kladú ľudia za riekou Moravou dôraz na značku automobilu a mobilného telefónu. Výrazne iný je však podiel dôležitosti značky tvrdého alkoholu. V Česku po skúsenostiach s metanolom sa stala značka alkoholu dôležitá pre 60% Čechov. Na Slovensku kladie dôraz na značku alkoholu len 48 ľudí zo sto.