Inflácia výrazne zasiahla aj do tohoročných predvianočných nákupov. Pre stále rastúce ceny tovarov a služieb si mnohí nemôžu dovoliť míňať toľko ako trebárs po minulé roky. Vyše 50 percent Slovákov teda pre zdražovanie utratí tento rok za darčeky menej peňazí. Na druhej strane, pätina ľudí zdražovanie nerieši a neovplyvňuje to ani ich výber darčekov. Ako ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit*, sedem z desiatich nakupujúcich financuje vianočné prekvapenia pre svojich blízkych z bežnej výplaty. Väčšina ľudí za ne zaplatí tento rok sumu do 200 eur, približne tretina od 200 do 400 eur. Skoro polovica Slovákov má rozložené nákupy tak, že väčšiu časť nakúpi online a menšiu časť v kamenných obchodoch. Dovolenky či víkendové pobyty ako darček pod stromček tento rok príliš „neletia“.
Inflácia a stále stúpajúce ceny tovarov a služieb negatívne doľahli aj na tohtoročné predvianočné nakupovanie darčekov. Napäté rodinné rozpočty v mnohých domácnostiach jednoducho nestíhajú utiahnuť väčšie výdavky, ktoré každoročne súvisia s blížiacimi sa Vianocami. Ako ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit, pre rastúcu infláciu viac ako polovica Slovákov minie za darčeky menej peňazí. Takmer pätina opýtaných sa vyjadrila, že radšej ich nakúpili skôr, pretože podľa nich bude tesne pred Vianocami všetko drahšie. „Vyše 20 percent respondentov sa vyjadrilo, že zdražovanie neriešia a neovplyvní ich výber a ani počet nakúpených darčekov. Takmer 15 percent zase čaká na zľavy a výpredaje a nevadí im nakupovať ani po Vianociach. Našli sa aj 4 percentá takých, ktorí nebudú nakupovať žiadne darčeky,“ približuje analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.
Koľko vlastne míňame za veci, ktorými obdarúvame na Vianoce svojich blízkych? Až osem z desiatich Slovákov sa s investíciami do všetkých darčekov zmestí pod hranicu 400 eur. Jeden zo sto si však dovolí minúť až do 2 000 eur.
Keď sa pozrieme na to, odkiaľ berú Slováci peniaze na vianočné darčeky, tak je to predovšetkým z bežnej výplaty, čo uvádza viac ako 70 % opýtaných. Potom sú to úspory, z ktorých darčeky financuje takmer 40 percent ľudí. Pôžičku u finančnej spoločnosti v tomto prípade riešia len dvaja zo sto opýtaných. "Naša elementárne rada je, aby sa ľudia na Vianoce zbytočne nezadlžovali. Na druhej strane, ak bude obdarovanému človeku vysnívaný darček slúžiť podstatne dlhšiu dobu, ako ho budete splácať, je to samozrejme možné. Aj tu však treba postupovať s rozvahou. Vhodné je využívať trebárs úverové služby, ktoré ponúkajú nulové splátky. Napríklad, ak sa na kreditnej karte načas splácajú minuté peniaze, je často výhodnejšia a prináša aj množstvo zliav. Ďalšou možnosťou je služba buy now pay later, ktorá umožňuje zaplatiť za kúpený tovar neskôr. Vždy je ale nutné si poriadne spočítať, či rozdiel medzi vašim mesačným príjmom a výdavkami pokryje výšku akejkoľvek splátky," radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit.
Trend prechodu z tradičného nakupovania v kamenných obchodoch do online priestoru ešte viac urýchlila aj pandémia koronavírusu. Realita je dnes teda taká, že v e-shopoch sa z roka na rok nakupuje stále viac akéhokoľvek tovaru, vianočné darčeky nevynímajúc. Najviac Slovákov (takmer 48 %) kupuje dnes v režime – väčšinu darčekov online, zvyšok v kamennej prevádzke.
Neistá súčasná doba, ktorú sprevádzajú lockdowny, rôzne obmedzenia, zákazy cestovania či zatvorené prevádzky hotelov a penziónov sa odráža aj na výbere darčekov. Dovolenku pod stromček kupujú len 2 % Slovákov, no darčekové poukazy sa zase uplatnili oveľa viac, daruje ich viac ako 15 percent opýtaných.