Slováci medziročne míňali menej, za jeden nákup tovaru na splátky…

Slováci medziročne míňali menej, za jeden nákup tovaru na splátky dali priemerne 610 eur

02. 02. 2021

Najsilnejšie nákupné mesiace boli netradične január a február

Súčasná pandémia poznačila aj spotrebiteľské správanie sa Slovákov. Mnohí sa vlani pri nakupovaní spotrebného tovaru museli uskromniť. Po niekoľkých rokoch kontinuálneho rastu priemernej sumy za jeden nákup tovaru na splátky nastal minulý rok ich pokles. Kým v roku 2019 to bola suma 650 eur, vlani už len 610. Najsilnejšie mesiace v predajoch boli neobvykle január a február 2020, počas ktorých sa ešte u nás neobjavil koronavírus a sním spojené obmedzenia. Dokonca sa im nevyrovnali ani tradične najsilnejšie nákupné mesiace pred Vianocami, ktoré už boli poznačené koronakrízou. Celkovo sa vlani najviac na splátky nakupovalo vybavenie do domácností, ale aj potreby na športovanie a voľný čas či mobilné telefóny, narástli aj investície do zdravia. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit.

Po niekoľkých rokoch kontinuálneho rastu výšky nákupov prišiel pokles

Výška sumy za priemerný nákup spotrebného tovaru na splátky rástla medziročne nepretržite niekoľko rokov: 2016 – 280 eur, 2017 – 510 eur, 2018 – 600 eur, 2019 – 650 eur. V roku 2020, ktorý bol výrazne ovplyvnený koronavírusom a s ním spojenými obmedzeniami, prišiel pokles na 610 eur, a to po rokoch kontinuálneho rastu. „Vyzerá to tak, že mnohí Slováci sa jednoducho v nakupovaní museli uskromniť, nakoľko koronakríza so sebou priniesla neistotu, znížené príjmy či dokonca ich úplný výpadok. Výrazne k tomu prispeli aj zatvorené kamenné prevádzky obchodov, obmedzenia vo voľnom pohybe ľudí a samozrejme aj ich obavy pred nakazením sa,“ hodnotí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit. Pre porovnanie, v susednej Českej republike bol vlani priemerný nákup tovaru na splátky v prepočte za necelých 550 eur.

Najsilnejšie nákupné mesiace boli na začiatku roka – pred koronavírusom

Vlaňajšok bol špecifický aj v tom, že sezónnosť nákupného správania sa Slovákov bola úplne iná ako po minulé roky. Kým za normálnych okolností sú najsilnejším obdobím v kupovaní spotrebného tovaru predvianočné mesiace, vlani to neplatilo. „Najsilnejšie mesiace v predajoch boli netradične január a február 2020, počas ktorých sa ešte u nás neobjavil koronavírus a s ním spojené obmedzenia. Dokonca sa im nevyrovnali ani tradične najsilnejšie nákupné mesiace pred Vianocami, ktoré už boli poznačené koronakrízou. Pre porovnanie, v januári a februári tvoril podiel z celoročných predajov zhodne po 10 percent, no v apríli to bolo už len 6 percent a ani v predvianočnom novembri (9 percent) a decembri (8 percent) sa objemy nákupov nedostali na úroveň zo začiatku roka,“ približuje analytik trhu, Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

Kupovali sa hlavne praktické veci do domácnosti

Aj tým, že mnohí Slováci trávili vlani nútene veľa času doma, viacerí sa pustili do zveľaďovania svojich príbytkov. Čo v roku 2020 najviac nakupovali na splátky? Išlo predovšetkým o vybavenie domácností, teda najrôznejší sortiment nábytku, ako stoly, sedačky, postele či skrine alebo rôzne bytové doplnky vrátane kobercov, matracov a rozličných dekorácií do svojich príbytkov. Nasledovali potreby na športovanie, hoby a trávenie voľného času, predovšetkým bicykle. Potom to boli mobilné telefóny s príslušenstvom. Silné zastúpenie mal aj nákup záhradnej techniky, ako sú kosačky či rôzne nástroje na úpravu okolia domu a záhrad. Vlaňajšok priniesol aj medziročne zvýšené investície Slovákov do svojho zdravia, a to takmer o pätinu. Išlo okrem iného o chirurgické a stomatologické zákroky, ale aj plastické operácie či redukčné programy. Na druhej strane sa pre obmedzenia spojené s cestovaním do zahraničia takmer o 100 percent prepadol predaj dovoleniek.