Slováci si radi uľahčujú akúkoľvek činnosť a snažia sa ušetriť. Väčšina využíva najrôznejšie vylepšenia, vychytávky, inovácie či triky. Tretina ľudí to robí pravidelne, viac ako polovica aspoň občas. Vyše osemdesiat percent opýtaných chce takto predovšetkým ušetriť peniaze, trinásť percent šetrí svoj čas a ďalší vynaloženú námahu. Je zaujímavé, že viac ako polovica Slovákov má svoje jedinečné vlastné vychytávky. Tu ide predovšetkým o ich originálne nápady ako niečo urobiť svojpomocne alebo majú svoj „recept“ na rôzne zľavy. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit *.
Slováci sú vo všeobecnosti vynaliezaví, často aj pohodlní a väčšina z nich sa snaží pri každodenných výdavkoch ušetriť aspoň nejaké drobné. Výsledok? Tretina dospelých ľudí na Slovensku preto pravidelne používa rôzne vylepšenia, triky, vychytávky či inovácie. Ďalších vyše 50 percent ich využíva aspoň občas. „Slovákov k tomu motivuje predovšetkým túžba usporiť nejaké peniaze, čo uvádza vyše 80 percent opýtaných. Ďalších trinásť percent respondentov za tým vidí šetrenie svojho času a šesť percent to zase robí pre vlastné pohodlie a ušetrenie námahy,“ hovorí manažér zákazníckej spokojnosti spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský. Vychytávky a inovácie Slováci najčastejšie využívajú pri nakupovaní, čo v prieskume uviedli takmer dve tretiny respondentov. Ide tu hlavne o využívanie zľavových portálov, porovnávačov cien alebo rôznych služieb ako je napríklad nakupovanie online či dovoz potravín priamo domov.
Skoro štyridsať percent ľudí používa vylepšenia v domácnosti, hlavne pri domácich prácach alebo pri využívaní praktických úložných priestorov. Len o niečo menej Slovákov používa zlepšenia a inovatívne riešenia pri šetrení energiami alebo pri cestovaní. „Ľudia využívajú svoje triky pri snahe úsporne jazdiť a ušetriť na benzíne alebo pri efektívnom balení sa na dlhšiu dovolenku. Taktiež sú populárne aplikácie na vyhľadávanie ideálnych trás, rezervácie ubytovania či hodnotenia reštaurácií. Takéto inovatívne riešenia a vychytávky dokážu ľuďom ušetriť množstvo peňazí ale aj času a urobiť im cestovanie pohodlnejšie a príjemnejšie,“ dopĺňa Miroslav Zborovský. Ďalšia skupina ľudí zase používa vylepšenia na skrášlenie okolia svojich domov, v záhradách či pri starostlivosti o svoje zdravie, či už ide trebárs o domáce recepty alebo vlastné návody na chudnutie.
Viac ako polovica Slovákov používa aj svoje vlastné originálne vylepšenia najrôznejšieho zamerania. Ide hlavne o jedinečné kreatívne nápady ako si niečo doma vyrobiť alebo upraviť svojpomocne. Taktiež sú to ich odskúšané postupy ako využívať rôzne zľavy, kupóny a zákaznícke karty. Majú aj vlastné metódy, ako sa efektívne starať o domácnosť, kontrolovať si výdavky, alebo ako sa obmedzovať pri zbytočnom míňaní peňazí. Respondenti uviedli konkrétne napríklad aj to, že nakupovať odporúčajú zásadne tesne pred výplatou alebo kupovať menej vecí ale zase kvalitnejších. „Nemalé výdavky z rodinného rozpočtu sa dajú ušetriť aj pri efektívnom využívaní služieb finančných inštitúcií. Napríklad je dobré si zvážiť, či je nutné mať účty vo viacerých bankách súčasne, ku ktorým majú ľudia často nevyužívané platobné karty a platia za ne zbytočné poplatky. Ak už máte kreditku, je dobré si každopádne zistiť, aké asistenčné služby ponúka zadarmo, môžu sa vám hodiť v rôznych krízových životných situáciách, ako je náhla hospitalizácia alebo porucha auta,“ radí Zborovský.
Slováci síce využívajú zlepšenia na dennom poriadku, no stále sú oblasti, kde im takéto vychytávky chýbajú. Najviac ich podľa prieskumu postrádajú pri službách súvisiacich so správou domácností. Každý desiaty Slovák by privítal ešte ďalšie zlepšenia v oblasti pohodlnejšieho a rýchlejšieho nákupu potravín. Ďalšia skupina by ocenila vylepšenia pri cestovaní a trávení voľného času alebo pri starostlivosti o svoje auto. „Jeden z respondentov konkrétne uviedol, že by privítal aplikáciu, ktorá by mu pripomínala, čo a kedy treba sadiť v záhrade, ďalší by zase očakával aplikáciu, ktorá by dokázala vyhodnotiť kvalitu a cenu ponúkaných výrobkov na jednom mieste,“ dodáva M. Zborovský z Home Creditu.
* Prieskum realizovala od 17. 9. do 21.9. 2018 agentúra STEM/MARK metódou CAWI, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 506 respondentov, vo veku 18 – 60 rokov.