Slováci na Vianoce zbytočne plytvajú. Tri štvrtiny nakupujú viac…

Slováci na Vianoce zbytočne plytvajú. Tri štvrtiny nakupujú viac potravín, ako spotrebujú

20. 12. 2017

Väčšina Slovákov plánuje minúť za jedlo a nápoje na blížiace sa Vianoce čiastku do 120 eur. V porovnaní s bežnými nákupmi počas roka si na sviatky deväť z desiatich ľudí  priplatí za kvalitnejšie potraviny. Z vianočných nákupov sú najdrahšou položkou darčeky, na ktoré míňajú Slováci najčastejšie od 160 do 200 eur. Množstvo vianočných výdavkov je však zbytočných. Tri štvrtiny Slovákov sa totiž priznali, že nakupujú viac potravín, ako dokážu spotrebovať. Podobne je to aj v prípade darčekov, ktoré sa obdarovaným nehodia. Dve tretiny ľudí prezradili, že hoci darček nemôžu používať, nevymenia si ho za iný tovar. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

9 z 10 si za sviatočné menu pripláca 

Stoly plné tradičných vianočných ale aj exotických dobrôt, chladničky napchaté od spodku až po vrch. Taká je realita mnohých slovenských domácností počas najobľúbenejších sviatkov roka. Za predvianočné nákupy neváhajú minúť stovky eur. Ako ukázal prieskum, štvrtina Slovákov plánuje minúť za potraviny na Vianoce sumu od 80 o 120 eur. Máme tu ale aj 5 percent takých, ktorí hodlajú zaplatiť aj dvojnásobok, teda viac ako 240 eur. „Nie všetci si to však môžu dovoliť, ďalší zase zbytočne až tak nerozhadzujú peniaze. A tak je tu teda aj 14 percent opýtaných, ktorým stačí na predvianočný nákup potravín aj menej ako 40 eur. Tak či tak, 90 percent Slovákov priznáva, že v porovnaní s bežnými nákupmi počas roka si na Vianoce určite priplatia za kvalitnejšie potraviny a nápoje,“  približuje analytik spotrebiteľského financovania  spoločnosti Home Credit Roman Müller.

 

Väčšina z nás kupuje zbytočne veľa potravín

Väčšina ľudí sa zásobuje potravinami na sviatky doslova „vo veľkom“, často je to však zbytočne prehnané. Aj vám sa stáva, že na Vianoce nakúpite viac potravín, než spotrebujete? Tak na túto otázku odpovedali kladne až tri štvrtiny Slovákov. Väčšina z nich sa nadbytočné potraviny snaží po sviatkoch ešte nejako spracovať na ďalšie použitie, predovšetkým ich zamraziť, alebo ich prípadne rozdajú príbuzným. No a samozrejme je tu aj mnoho takých, ktorí jedlo po sviatkoch jednoducho vyhodia do koša. Najviac z nich odhadlo, že takto skončí v odpade jedlo či nápoje v hodnote približne za 20 eur. V koši tak zbytočne skončia potraviny za milióny eur. „Pred samotným veľkým nákupom potravín je dobré napísať si zoznam a množstvo potravín, ktoré idem kupovať. Následne si to celé ešte raz pre istotu prejsť a reálne zhodnotiť, čo a aké množstvo jedla  naozaj dokážeme za tých pár dní  skonzumovať,“ radí R. Müller.

 

Najviac peňazí ide na darčeky

Keď sa pozrieme na celkové výdavky, ktoré míňajú slovenské domácnosti na Vianoce, tradične najvyššou položkou je nákup darčekov. Najväčšia skupina opýtaných - asi každý piaty, minie na darčeky od 160 do 200 eur. Ďalších asi 20 percent sa dokáže dostať pod hranicu 80 eur. „Samozrejme, je tu aj nemálo takých, ktorí si môžu dovoliť míňať za darčeky pre svojich blízkych aj podstatne vyššie sumy. Približne každý desiaty respondent v prieskume prezradil, že na darčeky minie čiastku prevyšujúcu 200 eur,“ dopĺňa R. Müller.

Z ďalších finančných nákladov, teda okrem potravín a darčekov, sú to aj výdavky za stromček a sviatočné dekorácie. V tomto prípade sa viac ako polovica ľudí dokáže zmestiť pod hranicu 40 eur.

   

Čo s nechcenými darčekmi?

Nie každému sa podarí kúpiť vhodný darček, predovšetkým v prípadoch, keď má isť o úplné prekvapenie. A tak sa stáva, že darček sa obdarovanému jednoducho nepáči, nehodí sa mu alebo mu trebárs nesedí veľkosť oblečenia. Jedenásť percent Slovákov sa v prieskume vyjadrilo, že minulé Vianoce niekomu zo svojich blízkych darovali nevhodný darček. Takých, čo nechcený darček dostali, je ešte viac - až 17 percent. Čo je ale zaujímavé, dve tretiny ľudí si takýto nevhodný darček nechali napriek tomu, že ho nijako nevyužijú. Len dvaja z desiatich si ho vymenili v obchode za iný. „Evidentne najpohodlnejšie to vyriešili 4 percentá tých respondentov, ktorí takýto darček jednoucho vrátili darcovi, nech to všetko za nich vybaví,“ dodal R. Müller.           

 

* Prieskum v novembri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.