Slováci ostávajú dlhodobo verní tým istým poskytovateľom finančných služieb. Rozhodujúcimi faktormi pre zachovanie priazne ich aktuálnej banke či poisťovni sú pritom cena a spoľahlivosť. Na druhej strane tí, ktorí zvažujú zmenu finančnej inštitúcie, argumentujú predovšetkým vysokými poplatkami, nevýhodnými cenami produktov či nezáujmom o zákazníka. Nakoniec však ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní vraj na to nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.
U Slovákov rozhodujú dobrá cena a spokojnosť so službami
Vyzerá to tak, že Slováci sú k poskytovateľom najrôznejších pôžičiek, poistení, sporiacich alebo bežných účtov nesmierne lojálni. Skrátka banku alebo poisťovňu menia len sporadicky a to už na to musia mať naozaj vážny dôvod. Prieskum pre spoločnosť Home Credit ukázal, že siedmim z desiatich ľudí za posledné dva roky vôbec ani nenapadlo zmeniť spoločnosť, u ktorej majú životné poistenie, dôchodkové pripoistenie či poistenie domácnosti. Podobne „verní“, (viac ako 60 percent) sú aj klienti bánk, u ktorých majú úver alebo majú uložené peniaze na bežnom účte.
A čo je pre zotrvanie u súčasného poskytovateľa finančného produktu pre ľudí najpodstatnejšie? Jednoznačne vyhrávajú cena a k tomu spoľahlivosť. Pre klientov bánk, ktorí majú nejakú pôžičku, je taktiež veľmi dôležitá otázka rýchleho vyriešenia ich problému a férovosť, teda, že platí všetko, na čom sa s bankou dohodli. "Ľudia by sa nemali nechať zlákať prvou dobre vyzerajúcou cenovou ponukou. V mnohých prípadoch totiž môže ísť len o zdanlivo výhodnú akciu s viacerými "ale". Cena je iba jedným z parametrov pri výbere vhodného finančného produktu. Vždy je nutné zohľadniť všetky dostupné informácie o produkte, zoznámiť sa s ponukou súvisiacich služieb a pozrieť sa aj na doterajšie skúsenosti existujúcich klientov," hovorí produktový manažér spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
Vysoká cena núti ľudí premýšľať o konkurencii
Samozrejme, že množstvo Slovákov z času na čas zvažuje aj odchod ku konkurencii. Nemusí byť však nutne za tým len nespokojnosť s doterajšími službami. Ide jednoducho o snahu ušetriť nejaké peniaze na výdavkoch. Finančne výhodnejšia ponuka dokáže presvedčiť predovšetkým tých, ktorým vadia vysoké poplatky alebo aktuálna cena ich produktu. Všetci respondenti, ktorí zvažovali zmenu bankovej pôžičky uviedli, že práve vysoká cena bola v ich prípade dôvodom, prečo sa začali obzerať po konkurenčných ponukách. Privysoké poplatky donútili takto uvažovať deväť z desiatich Slovákov s pôžičkou. Otázka ceny je kľúčovým parametrom taktiež v prípade poistenia vozidiel a životného poistenia, kde približne 70 percent opýtaných zvažovalo zmenu kvôli vysokej cene. "Zákazníkov pritom môžu vyburcovať k odchodu ku konkurencii aj iné okolnosti. Napríklad pri životnom poistení uvádzalo veľké množstvo ľudí ako vážne problémy nedostatočný záujem o klienta či nepružnosť pri riešení problémov," dopĺňa k výsledkom prieskumu Kozub.
Snahu o zmenu často porazí lenivosť
Aké je teda realita? Hoci mnohí Slováci aj zvažovali odchod ku konkurencii, keď „prišlo na lámanie chleba“, drvivá väčšina z nich napokon „cúvla“. Výnimkou boli len ľudia, ktorí boli nespokojní s poistením auta, keďže približne polovica z nich nakoniec poisťovňu aj zmenila. Najčastejšie spomínaným dôvodom, prečo si odchod ku konkurencii nakoniec rozmysleli, bol nedostatok času. “Pomerne často taktiež ľudia argumentovali, že by to bolo pre nich zložité. Ale ruku na srdce, nezostali sme skôr preto, že sme prirodzene leniví niečo meniť? Každý sa môže pokúsiť aspoň vyjednať lepšiu cenu u súčasného poskytovateľa finančných produktov. V našom prieskume sa to vyplatilo dvom z desiatich respondentov, ktorí mali poistenie domácnosti alebo auta," hodnotíKozub. Dôvody, prečo nakoniec neodídeme ku konkurencii, môžu byť aj iné. V mnohých prípadoch pri poistení auta, životnom poistení alebo pôžičke v banke totiž prakticky nebolo možné okamžite zrušiť zmluvu. Tu nezostáva nič iné, než počkať na termín možného vypovedania zmluvy a u nového poskytovateľa už na tento trik nenaletieť.
* Prieskum v júni 2016 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 509 respondentov.