Slováci už kreditnými kartami platia aj denné nákupy. Priemerná…

Slováci už kreditnými kartami platia aj denné nákupy. Priemerná hodnota platby klesla na 26 €

15. 06. 2011

Piešťany 15. jún, 2011 – Slováci si na platbu kreditnými kartami zvykli. Platia s nimi v obchodoch stále častejšie aj malé nákupy, pričom klesá aj priemerná platená suma. Z analýzy platobných zvyklostí držiteľov kreditných kariet spoločnosti Home Credit Slovakia vyplýva, že priemerná platba kreditnou kartou klesla zo 44 € v roku 2008 na 26 € v roku 2010. Pribúdajú aj platobné terminály – vlani ich bolo už 36 tisíc.

Ešte pred dvoma rokmi tvorili výbery z bankomatu tri štvrtiny všetkých transakcií. Teraz sa situácia obrátila a pomer 60:40 hovorí v prospech platieb u obchodníkov. V minulosti ľudia používali karty na nákup oblečenia, elektroniky, ale aj na víkendové nákupy potravín. Teraz vyťahujú kreditné karty z peňaženky aj na menšie nákupy, zvykli si nenosiť pri sebe väčšiu hotovosť. "Pre zákazníkov je platba kartou pohodlná, nemusia hľadať mince alebo sa dohadovať s predavačom, keď im nevie vydať z veľkej bankovky. Vyťahujú kartu aj vtedy, keď si kupujú napríklad desiatu," uviedol Vít Růžička, riaditeľ kartového oddelenia Home Credit Slovakia.

S rastúcim počtom platieb prostredníctvom kariet rastie aj počet platobných terminálov. Dnes sa s nimi ľudia stretnú aj v malých obchodíkoch či u policajtov. V minulom roku bolo na Slovensku 36 tisíc platobných terminálov, čo je oproti roku 2008 nárast o 5 tisíc. „Očakávame, že počet terminálov u obchodníkov aj naďalej porastie, a to v súvislosti so zavádzaním nových bezkontaktných technológií. Spolu s tým významne porastie aj počet a objem kartových transakcií u internetových obchodníkov,“ uvádza Milan Laitl, obchodný riaditeľ MasterCard Europe pre Slovenskú republiku. Aj vďaka tomu klesá priemerná zaplatená suma v obchodoch. V roku 2008 ľudia zaplatili kartou Home Creditu v priemere 44 €. V roku 2010 klesla priemerná hodnota platby o takmer 20 eur na 26 €.

Aj vďaka častejším bezhotovostným platbám kartou klesá počet výberov z bankomatov. Zatiaľ čo v roku 2008 klienti Home Creditu priemerne vyberali hotovosť z bankomatu mesačne 2,23 krát, v roku 2010 to bolo už len 1,87 krát. Rovnako suma, ktorú vyberajú, je nižšia. Klesla o necelých 20 eur na  82 € za mesiac. „Je to logické a prirodzené – pokiaľ ľudia platia kartou, nepotrebujú toľko hotovosti v peňaženke, a preto ju ani toľko nevyberajú. Zmenšuje sa aj skupina ľudí, ktorí vyberú z bankomatu raz mesačne veľkú sumu, a tú potom majú doma pod vankúšom,“   vysvetľuje tento posun Růžička.

Aj napriek tomu sa medzi držiteľmi kreditných kariet Home Creditu nájdu rekordéri. Napríklad muž v stredných rokoch z Košíc počas roka 2010 zaplatil kreditnou kartou takmer 80 tisíc €. Alebo iný muž z Prievidze zaplatil jednorazovo kartou 2 313 €.

Ako sa správajú držitelia kreditných kariet od Home Creditu?

    2008   2009   2010 
Platia nákup v obchodoch  26 % 43 % 61 %
Vyberajú z bankomatu  74 % 57 % 39 %
Priemerne kartou zaplatia  44 € 36 € 26 €
Priemerne vyberú z bankomatu    101 € 78 € 82 €
Mesačne kartou zaplatia  2,49 x 2,95 x 4,33 x
Mesačne vyberú z bankomatu  2,23 x 1,94 x 1,87 x

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V roku 2010 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 111 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit (www.homecredit.net).

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.

 

Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N.V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. PPF vlastní aktíva vo výške zhruba 12 miliárd EUR (údaj k 30.6.2010), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov, až po najväčší ruský obchodný reťazec so spotrebnou elektronikou. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu.