Bratislava, 12. marec 2013 - Slováci nakupujú so zľavou radi a často v kamenných, aj v internetových obchodoch. A nie je to len záležitosť ľudí s nižšími príjmami. Vyplýva to z posledného prieskumu* spoločnosti STEM / MARK pre Home Credit. Slováci vo väčšej miere využívajú na získanie zľavy alebo inej výhody aj kreditné či klubové vernostné karty. Postupne podliehajú aj zľavovým portálom.
Prieskum ukázal zaujímavú vec. Slováci milujú zľavy bez ohľadu na príjem. Sú pre ne ochotní zbierať body, vypĺňať dotazníky, sledovať dennodenne ponuky zľavových portálov. Neriešia, čo nakupujú a kde, dôležité je, že je to v zľave. V peňaženke majú ženy aj muži množstvo vernostných kartičiek z rôznych obchodov, čerpacích staníc, veľkých nákupných reťazcov, predajní kam chodia pravidelne, ale aj takých, ktoré navštívia raz ročne.
"Ľudia robia často chybu v tom, že sledujú výšku zľavy namiesto konečnej ceny. Potom sa tešia z veľkej zľavy a ujde im fakt, že tovar mohli vo vedľajšom obchode kúpiť aj lacnejšie bez zľavy. A tak často nakupujú nevýhodne. Síce s dobrým pocitom kvôli získanej zľave, ale stále nevýhodne. Slováci však už objavili aj výhodné možnosti, ktoré ponúkajú niektoré obchody či finančné inštitúcie v podobe vernostných či kreditných kariet, na ktorých sa dajú ušetriť reálne aj desiatky a stovky eur ročne vďaka jasne daným zľavám, " komentuje výsledky prieskumu analytik Home Creditu Michal Kozub.
„Vyše 55 % z opýtaných deklarovalo, že využívajú pri nákupoch vernostné karty, a kreditné karty na výhodnejší nákup využíva viac ako 33 %. Zaujímavosťou prieskumu tiež je, že platobných kariet sa ľudia vyššieho veku neboja, naopak používa ich viac opýtaných ako tých mladších," dodáva Kozub.
Stále najobľúbenejšie sú nákupy so zľavami v kamenných obchodoch, kde nakupuje takmer 70 % ľudí, 65 % z opýtaných nakupuje v internetových obchodoch. Konzervatívni nakupujúci platia za nákupy na internete dobierkou, ale ak ide o drahší tovar (elektronika, nábytok) je už bežný aj nákup na úver alebo platba kreditnou kartou online.
Čoraz obľúbenejšie sú medzi Slovákmi a Slovenkami nákupy cez zľavové portály, kde najčastejšie hľadajú rôzne služby, ponuky reštaurácií alebo pobytové zájazdy. V prieskume potvrdilo vyše 32 % z opýtaných, že využilo zľavové portály v poslednom roku. Aj tu sa potvrdzuje, že nejde o ľudí s najnižšími príjmami. Možno povedať, že je to skôr imidžová záležitosť obyvateľov väčších miest s vyšším príjmom.
Nákupy na rôznych aukčných portáloch, kde si môžu ľudia vysúťažiť lepšiu cenu na Slovensku naplno neprerazili. Túto možnosť využíva skôr mladšia generácia do 29 rokov. Skôr je v online bežný výhodnejší nákup použitého tovaru, ktorý v poslednom roku využilo 32 % opýtaných.
"Obchody sa točia v nikdy nekončiacich zľavových cykloch. Ľudia ich využívajú, čakajú na zľavy. Zvykli si, že bez nich veci nielen dlhodobej spotreby de facto nenakupujú. Platí to dokonca aj na potraviny, kde sa snaha ušetriť v minulom roku jednoznačne prejavila aj v štatistikách. Chuť ich nakupovať výrazne klesala. Ani jeden mesiac nedokázali tržby v predaji potravín prekonať svoj výsledok z predchádzajúceho roka, a tak celý rok skončil rovnako ako december v zápore. Ročný pokles bol o 6 %, v decembri dokonca o 8,7 %,“ komentoval situáciu na trhu Kozub.
Zaujímavé je, že zľavy a akciové ponuky nevyhľadávajú iba nízkopríjmové skupiny obyvateľov. Viac ako 75 % ľudí s príjmom nad tisíc euro potvrdilo, že v posledných mesiacoch nakupuje tovar v kamenných obchodoch so zľavou. Potvrdilo sa to aj pri už spomínaných zľavových portáloch. Tu však nejde len o honbu za zľavou. Ide o módnu záležitosť umocnenú limitovaným časom ponuky, ktorá núti robiť aj nákupy, ktoré nie sú nevyhnutné resp. sú skôr zamerané na voľný čas ako bežnú spotrebu. Takéto nakupovanie sa môže stať doslova vášňou. Zľavy teda Slovákov lákajú, nehľadiac na príjmovú skupinu.
Naopak nákupy tovaru za hranicami využíva skôr menšina (len 21 % opýtaných). Z prieskumu vyplynulo aj to, že ide o ľudí s vyššími príjmami. Je logické, že za nákupmi sa napríklad do Viedne alebo Budapešti vyberú len tí, ktorí si môžu dovoliť urobiť väčší nákup, aby sa im cesta naozaj vyplatila.
"Ani povianočné nákupy na Slovensku, hoci zľavy mnohokrát dosahujú až 80 % stále nedosahujú napríklad tradičné nákupné sviatky typu Boxing Day v Londýne. Slovenské obchody sú v tomto opatrnejšie a konzervatívnejšie, a nevytvárajú to extrémne nákupné šialenstvo. V zahraničí sa často objavujú akcie, kvôli ktorým ľudia stoja aj niekoľko hodín v radoch, to na Slovensku nie je časté, "pripomína Michal Kozub.