Predať alebo podarovať niekomu nepoužívanú, no ešte funkčnú elektroniku, nábytok či zachovalé oblečenie, je samozrejmosťou len pre dvoch z desiatich Slovákov. Väčšina ľudí takto ponúka tovar len sporadicky a ten spravidla skončí v koši. Ak už ale nepotrebné veci posúvame na ďalšiu spotrebu, hlavnou motiváciou je dobrý pocit z toho, že ich ešte niekto využije. Až potom nasleduje vidina finančného prospechu. Pre sedemdesiat percent opýtaných sú potom takto zarobené peniaze vstupnou investíciou na nákup novej veci. Zatiaľ čo pre ženy je doménou predaj detských vecí a oblečenia, muži riešia predovšetkým techniku. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.
Pre väčšinu z nás je samozrejmosťou kúpiť sebe a deťom na zimu aspoň nejaké nové oblečenie či topánky, každé dva roky si zaobstarať nový mobilný telefón, raz za čas vymeniť napríklad ošúchanú sedačku v obývačke alebo nemoderný televízor, lyžiari po pár sezónach zatúžia vymeniť si výstroj. Dosluhujúce veci sú často ešte funkčné, no už nepotrebné, logicky prichádza otázka - čo teraz s nimi? „Prieskum nám ukázal, že predať alebo podarovať niekomu takéto veci je samozrejmosťou len pre dvoch z desiatich Slovákov. Väčšina ľudí takto postupuje vyslovene len občas alebo dokonca vôbec (spolu 74 percent) a potom logicky takýto tovar skončí najčastejšie medzi smeťami alebo v pivnici,“ komentuje analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller.
Aká je motivácia ľudí, ktorí sa starších ale funkčných vecí jednoducho nezbavia jednoduchým vyhodením do koša? Až šiesti z desiatich majú dobrý pocit z toho, že ich vec bude ešte niekomu slúžiť. Približne každý tretí v tom vidí možnosť získať nejaké peniaze navyše a asi 30 percent to vníma ekologicky s tým, že takto pomáhajú šetriť prírodu. „Je zaujímavé, že speňažiť nepotrebné veci sa snažia skôr mladšie ročníky. Ako dobrú príležitosť zarobiť na tom nejaké peniaze priznal každý druhý spotrebiteľ vo veku do 30 rokov, zatiaľ čo v prípade skupiny ľudí nad 45 rokov to bol až každý piaty respondent,“ približuje Müller. Podľa neho to zrejme súvisí s tým, že mladí oveľa viac využívajú internet a moderné technológie. „Je pre nich jednoduché zdieľať a ponúkať veci prostredníctvom špecializovaných portálov, aplikácií či facebookových skupín. Podobne tu môže svoju rolou zohrávať aj ekologické cítenie, kde im je skrátka ľúto niečo len tak vyhodiť,“ dodáva analytik. Rozdiely sú viditeľné nielen medzi rôznymi vekovými skupinami, ale aj medzi jednotlivými pohlaviami.Kým pre ženy je doménou predaj detských vecí a oblečenia, muži riešia predovšetkým elektroniku a techniku.
Ak sa pozrieme detailnejšie na rebríček najpredávanejších zánovných vecí, vyzerá nasledovne: 1. Elektronika, 2. Oblečenie, 3. Detské potreby, 4. Nábytok a vybavenie domácností, 5. Auto/moto, 6. Športové potreby. Pre sedemdesiat percent predávajúcich sú potom takto zarobené peniaze vstupnou investíciou na nákup novej veci, ktorá spravidla nahrádza tú pôvodnú. Zväčša však ide len o nižšie sumy.
Vyzerá to tak, že predávanie funkčných ale nepotrebných vecí je naozaj skôr o dobrom pocite, ako o horibilnom zárobku. Jasne o tom svedčia aj čísla z prieskumu. Približne štvrtina respondentov totiž prezradila, že si takto mesačne prilepšia v priemere o 10 eur, ďalších 15 percent uviedlo čiastku do 25 eur a len 3 percentá si mesačne dokáže takýmto spôsobom zarobia aj viac ako 50 eur.
Ak sa pozrieme na to, ktoré veci Slováci najčastejšie zvyknú niekomu darovať, jasne dominujú detské potreby (oblečenie, hračky, postieľky) a odevy dospelých. Pomerne často je to však aj vybavenie domácností vrátane nábytku a elektrospotrebičov, školské potreby, no a v tomto prípade sú to napríklad taktiež prebytky zo záhrady. Pokiaľ sa spotrebitelia rozhodnú, že nepotrebnú vec nedarujú niekomu z príbuzných alebo priateľov, tak v rámci ponuky pre ďalších najčastejšie využívajú sociálne siete a diskusné fóra na internete, až potom nasleduje charita. Je zaujímavé, že v minulosti obľúbené predaje v klasických bazároch využíva v dnešnej dobe už len 13 percent ľudí.
Prieskum pre spoločnosť Home Credit taktiež potvrdil trend, že ľudia, ktorí ponúkajú ďalším svoje nepotrebné veci, majú podobne rovnako pozitívny vzťah aj k nákupu takéhoto tovaru od iných, ľudovo povedané z druhej ruky. Veľmi často je to predovšetkým v prípade predaja a kúpy elektroniky (počítače, DVD prehrávače), taktiež detských potrieb a oblečenia.
Akú čiastku priemerne za mesiac získate predajom nepotrebných vecí?
* Prieskum v októbri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 500 respondentov.