Mať nejaký úver, platobnú kartu, účet v banke, sporenie alebo poistenie, je samozrejmosťou pre väčšinu Slovákov. Poznať ale výhody, ktoré tieto finančné produkty so sebou prinášajú, už také samozrejmé nie je. Až 60 percent ľudí ich nepozná vôbec alebo ak áno, tak len veľmi povrchne. Zaujíma ich predovšetkým cena, nie pridaná hodnota. Najrozhodujúcejším kritériom pri výbere konkrétneho finančného produktu je totiž práve to, koľko ich to bude stáť. Dôležitú úlohu zohráva aj osobná skúsenosť, ako i faktor stability a dôvery v poskytovateľa. Na druhej strane, reklama na nejaký finančný produkt na Slovákov až tak nezaberá. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.
Zobrať si pôžičku, úver alebo kreditnú kartu, uzatvoriť poistenie či sporenie, je bežnou záležitosťou pre väčšinu ľudí. Vo všetkých týchto prípadoch ale ide spravidla o finančný záväzok na dlhšie obdobie, nezriedka aj na niekoľko rokov. Rozhodnúť sa pre konkrétny produkt často nie je jednoduché a svoju úlohu tu zohráva viacero faktorov. Kritériom, ktoré Slováci najviac zohľadňujú pri výbere konkrétneho finančného produktu, je jeho cena. Koľko ma to bude stáť? Práve toto je základné kritérium pre deväť z desiatich ľudí.
Podobne dôležitú rolu zohráva taktiež osobná skúsenosť. „Ako ďalšie veľmi podstatné faktory sa ukázali aj stabilita a dôvera v poskytovateľa. Taktiež to boli aj kritériá ako zrozumiteľnosť produktu, možnosť jeho nastavenia priamo „na mieru“ či postrehy iných zákazníkov. Na druhej strane nám prieskum ukázal, že reklama na nejaký finančný produkt v prípade Slovákov až tak nezaberá. Pri výbere zaváži len u necelých 30 percent ľudí,“ približuje výsledky prieskumu analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller.
Vedenie účtu zdarma, zvýhodnený úrok, bezplatné poistenie, rôzne zľavy, vernostné body či peniaze z nákupu späť alebo asistenčné služby. Toto sú konkrétne výhody, ktoré môžu ľudia využívať napríklad v súvislosti s bežným bankovým účtom, pôžičkou alebo platobnou kartou. A aká je realita? Takmer 20 percent ľudí takéto výhody vôbec nepozná a ďalších viac ako 40 percent ich pozná len čiastočne. Pomerne dobre ich pozná asi tretina a veľmi dobre len 5 percent opýtaných. „Samozrejme, keďže ide o benefity, vďaka ktorým sa dajú ušetriť nemalé peniaze, tí, čo o nich vedia a poznajú ich, aj ich nejakým spôsobom využívajú. Zhruba tretina z nich vždy, keď je to možné, ďalšia tretina ich využíva aspoň niekedy,“ dopĺňa Roman Müller. Slováci takto najčastejšie využívajú vedenie účtu zdarma, potom zvýhodnený úrok a prvú trojku uzatvára benefit spojený s peniazmi na nákup späť.
Keď už sa ľudia rozhodujú pre nejakú pôžičku, kartu, či sporenie, informácie získavajú z rôznych zdrojov. Najviac - skoro polovica Slovákov hľadá dôležité informácie na webových stránkach finančných spoločností. Štyria z desiatich sa spoliehajú na rady priateľov alebo kolegov a približne tretina ľudí sa drží odporúčaní finančných poradcov. Ďalší hľadajú informácie na diskusných fórach a špecializovaných finančných portáloch alebo aj na sociálnych sieťach.
„Samozrejme dosť zaváži aj osobná skúsenosť po návšteve banky, nebankovej spoločnosti či poisťovne. Respondentov po svojej poslednej osobnej skúsenosti v pobočke finančnej inštitúcie najviac potešila zrozumiteľnosť informácií, následne to boli rýchlosť a flexibilita pri jednaní. Ďalej si veľmi cenili osobný prístup, ochotu a ústretovosť pracovníkov“, dodávaRoman Müller. Na druhej strane, ak zaregistrovali nejaké negatíva, tak išlo predovšetkým o to, že nedostali dostatok informácií. Sťažovali sa aj na zlú komunikáciu, dlhú dobu vybavovania, neochotu alebo celkovo neboli spokojní s poskytnutým produktom.
* Prieskum vo februári 2018 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 510 respondentov.