Tablety, smartfóny, LED televízie a elektronika všeobecne. To je tovar, ktorý pred sviatkami nájdeme najčastejšie v nákupných košíkoch v Kazachstane, Rusku, Číne, Česku či na Slovensku. Napriek tomu sa na predných priečkach nákupných zoznamom objavia aj také kuriozity ako tlakový hrniec, tzv. „papiňák“ v Rusku alebo kvety vo Vietname. Jedno majú ale všetky krajiny* pri nákupoch spoločné – stále viac využívajú nákupy na splátky.
Zážitkové poukazy a elektronika – v tom sa Slováci a Česi zhodnú
Slováci nakupujú pred Vianocami hlavne elektroniku a zdá sa, že v nasledujúcom roku výrazne pribudne hlavne majiteľov tabletov. A nebudú to iba dospelí: „Podľa obchodníkov sa aj tento rok do nákupov premietnu hlavne detské priania. Rodiča budú kupovať potomkom tablety, populárne budú samozrejme aj hračky,“ hovorí Michal Kozub, analytik Home Credit Slovakia. Na Slovensku a v Česku sa dá ale očakávať na rozdiel od ázijských krajín aj iný trend. Mnohí plánujú svojim blížnym darovať peniaze alebo využiť zľavové portály. Poukážka na večeru v známej reštaurácii, pobyt v kúpeľoch či permanentka do fitnes tak pod stromčekom poteší tisíce ľudí v oboch krajinách. „Ľudia pred Vianocami často kupujú aj rodinné darčeky, ktoré sú síce drahšie, ale slúžia celej rodine. Ide napríklad o televízie alebo tablety, ktoré využívajú všetci členovia domácnosti. Vianoce sú dobrá príležitosť pre takýto dar. Naopak, veci pre každodenný chod domácnosti, ako sú chladničky, sa kupujú podľa potreby počas roka,“ vysvetľuje Kozub dôvod, pre ktorý sa už niekoľko rokov držia v rebríčkoch vianočných hitov práve ploché televízie.
Papiňák je u Rusov v kurze aj po 334 rokoch, vo Vietname milujú kvetiny
Od chvíle, kedy Denis Papin vynašiel svoj tlakový hrniec, nestráca tento spôsob varenia svoje kúzlo. To platí určite v Rusku, kde predaje tlakových hrncov v predsviatočnom čase prudko stúpli. „Či ide o anomáliu alebo je to nový trend bude možné vyhodnotiť až neskôr, je ale sympatické, že nie všade musí byť hitom iba chytrá elektronika. Aj keď papiňák vlastne predstavuje chytrý spôsob varenia,“ reaguje na správanie ruských zákazníkov Michal Kozub. Za nezvyklé položky utrácali Vietnamci. Kupovali si nielen domáce spotrebiče a nové technológie, ale medzi najobľúbenejším tovarom sa objavili aj kvety. Nákup rezaných aj živých rastlín súvisí s oslavami sviatku Tet, počas ktorého hrajú dôležitú úlohu. V žiadnej domácnosti nesmie chýbať vetvička rozkvitnutej broskyne alebo mandarínky. Vietnamci pred sviatkami hojne nakupujú aj potraviny a nápoje, pretože slávnostné menu je rovnako dôležitá súčasť sviatku.
Kazachovia použijú každý štvrtý spotrebiteľský úver na vianočné nákupy
Nech už je vianočným hitom v spomínaných krajinách čokoľvek, stále častejšie si ľudia na tieto nákupy požičiavajú. „Z celého roka ľudia nakupujú na úver najčastejšie pred Vianocami. V novembri a decembri tvorí objem poskytnutých úverov jednu pätinu,“ hovorí Michal Kozub. Číňania a Vietnamci síce na splátky nakupujú tiež, ich najdôležitejšia nákupná sezóna je ale inokedy. V Číne ide predovšetkým o čínsky Nový rok, Vietnamci zase prikladajú veľký význam oslavám sviatku Tet, ktorý sa slávi na prelome januára a februára. Pred jeho príchodom dostávajú zamestnanci z radov úradníkov a robotníkov vyšší plat a zvláštne bonusy. Často hneď vyrážajú do obchodov, kde okrem iného nakupujú napríklad domáce spotrebiče, na ktoré v roku 2012 pripadlo 12 % z objemu úverov. V Kazachstane bolo zo všetkých nákupov na splátky realizovaných dokonca až 24 % v novembri a v decembri. Kazachovia pritom plnia košíky predovšetkým v decembri, ktorý predstavuje 14 % z celoročného objemu splátkového predaja.
*Na porovnaní spolupracovalo šesť krajín: Česká republika, Slovensko, Čína, Rusko, Vietnam a Kazachstan. Boli použité dáta z interných údajov od lokálnych obchodných reťazcov.