Čoraz viac Slovákov platí mobilmi, je to už 30 % platieb • Home…

Čoraz viac Slovákov platí mobilmi, je to už 30 % platieb

29. 05. 2025

Z roka na rok výrazne pribúda ľudí, ktorí platia za svoj nákup pri termináloch obchodov smartfónmi. Tento rok už podiel platieb mobilnými zariadeniami tvorí 30 percent z celkového počtu úhrad pri pokladniach. Pre porovnanie, pred šiestimi rokmi to boli len 2 percentá a pred troma rokmi 12 percent. Ako ďalej vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, v minulom roku Slováci priemerne za jeden nákup mobilom zaplatili 29 eur. V prípade klasickej platobnej karty to bolo o euro menej, teda 28 eur. Počet vydaných virtuálnych platobných kariet sa už doťahuje na tie plastové.


Bezkontaktné úhrady mobilným zariadením sú obľúbené najmä pre ich užívateľskú jednoduchosť, ale aj bezpečnosť. Stačí odomknúť smartfón a priložiť ho k platobnému terminálu, vôbec nie je potrebné vyťahovať z peňaženky plastovú platobnú kartu. A zatiaľ čo ešte pred pár rokmi boli takéto platby skôr raritou, v dnešnej dobe ide, hlavne medzi mladšími ľuďmi, o úplne bežnú záležitosť. Dáta spoločnosti Home Credit dokazujú ich každoročný výrazný nárast.
„Z roka na rok badáme omnoho vyšší záujem o využívanie technologických inovácií aj v oblasti spotrebiteľského financovania. Kým ešte v roku 2019 bol podiel platieb mobilnými peňaženkami len na úrovni 2 percent, o dva roky neskôr vzrástol až štvornásobne na 8 percent. Vlani to už bolo 27 percent a za prvé štyri mesiace tohto roku registrujeme ďalší nárast, a to na 30 percent zo všetkých platieb pri pokladniach,“
približuje obchodný riaditeľ Home Creditu Marek Tomčík.

Podiel platieb mobilnými zariadeniami


Najviac platieb mobilnými zariadeniami sa uskutočňuje prostredníctvom smartfónov, najčastejšie cez Google Pay (59 %) a potom Apple Pay (40 %). Menej ako 1 percento spolu tvoria platby hodinkami či inteligentnými náramkami v rámci Garmin Pay či Xiaomi Pay. V týchto všetkých zariadeniach majú ľudia jednoducho zriadené virtuálne platobné karty, čiže mobilné peňaženky.

Virtuálnych platobných kariet sa každoročne vydáva stále viac, no Slováci vlastnia aj klasické plastové debetné či kreditné karty, tie však majú často odložené v peňaženkách. Nutne využívajú debetné karty napríklad pri výbere hotovosti z bankomatov, ktoré nepodporujú bezkontaktný výber. Kreditné zase trebárs pri požičiavaní si auta v zahraničí. „Z našich údajov za január až apríl tohto roku vyplýva, že pomer vydaných virtuálnych a klasických platobných kariet je v pomere 48 % vs. 52 %. Teda virtuálne karty postupne dobiehajú tie plastové. Pre porovnanie, ešte pred piatimi rokmi tvorili virtuálne karty len 1 percento, pred dvoma rokmi to bolo 18 percent a vlani už 42 percent,“ dodáva Marek Tomčík.

Pomer vydaných platobných kariet


Hoci virtuálne karty idú postupne do popredia, stále ešte majú v počte platobných transakcií navrch fyzické karty. Priemerná hodnota zaplateného nákupu jedným či druhým spôsobom sa pritom veľmi nelíši. V prípade mobilnýchplatieb to vlani bolo priemerne 29 eur, na druhej strane - plastovými kartami 28 eur. Virtuálna karta v mobilnej peňaženke, teda najčastejšie v smartfóne, sa dá využívať rovnako ako plastová, no je ešte bezpečnejšia.
„Vďaka zabezpečenej aplikácii totiž nemôže dôjsť k jej fyzickému odcudzeniu a kartu uloženú v mobile nie je možné ani žiadnym spôsobom skopírovať, vďaka potvrdzovaniu transakcií je platenie mimoriadne bezpečné. Nikdy nikomu však nehovorte, ani neposielajte overovací kód (OTP – one time password), ktorý vám bol doručený na váš mobilný telefón. Overovací kód slúži výhradne na registráciu karty do vášho mobilného zariadenia. Je to iný kód ako kód na potvrdenie nákupu. Pozorne preto čítajte obsah SMS správ so zaslaným kódom a vždy sa uistite, že sa týka tej operácie, ktorú práve vykonávate,“
radí ombudsman spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.


Kontakt pre novinárov:
Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz

Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit a. s.
bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s.
v roku 2024 úvery v celkovej výške 329,3 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk

Skupina PPF
pôsobí v 25 krajinách Európy, Ázie a Severnej Ameriky. Investuje do množstva odvetví, ako sú finančné služby, telekomunikácie, médiá, e-commerce, nehnuteľnosti, biotechnológie či dopravné strojárenstvo. Skupina vlastní aktíva vo výške viac ako 44 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva 47 000 ľudí (k 30. 6. 2024).