Bratislava 17. 3. 2008 – Spotrebiteľský dopyt po výpočtovej technike stále rastie. V roku 2007 požičal Home Credit Slovakia na nákup počítačov a príslušenstva 190 miliónov korún. Boom predaja súvisel predovšetkým so zvýšeným záujmom o notebooky, ktorých sa minulý rok na splátky predalo 70-krát viac ako pred piatimi rokmi. Výpočtovú techniku nakupujú stále hlavne muži, a to vo veku do 50 rokov.
Počítače sa postupne stali bežnou súčasťou slovenských domácností. Zodpovedajú tomu aj štatistiky Home Creditu. „Boom nákupu výpočtovej techniky na splátky zaznamenávame hlavne od roku 2005. Len minulý rok dosiahol celkový objem úverov v tomto segmente čiastku 190 miliónov korún, čo predstavuje 23-percentný medziročný nárast,“ uviedol Dávid Liška, riaditeľ divízie obchodnej siete spoločnosti Home Credit Slovakia, a. s.
Priemerná výška úveru na nákup výpočtovej techniky predstavuje 17 000 korún. Svoj úver klienti splatia v priemere za 17 mesiacov.
Slovákov lákajú notebooky
Z údajov Home Credit Slovakia vyplýva, že najväčší podiel na dynamike rastu v segmente výpočtovej techniky majú notebooky. „Minulý rok si klienti na splátky zadovážili o 77 % viac prenosných počítačov ako v roku 2006. Rastúca obľuba laptopov na Slovensku súvisí predovšetkým s výrazným poklesom ich ceny,“ dodáva Dávid Liška.
Zatiaľ čo pred piatimi rokmi, v roku 2003, si notebook na splátky zobralo len 66 klientov, minulý rok ich už bolo 70-krát viac. Priemerná výška úveru na nákup laptopu sa medzitým v súvislosti s klesajúcou cenou znížila o viac ako 7 000 Sk, na súčasných 19 500 Sk.
Predajcovia výpočtovej techniky predpokladajú, že trh porastie i v roku 2008. Rozšírenie počítačov na Slovensku je totiž stále nižšie ako v ostatných krajinách západnej Európy. Vzostupný trend bude pokračovať aj v prípade notebookov. „V roku 2008 predpokladáme nárast predaja notebookov o ďalších 50 %,“ potvrdil Miloslav Zapletal, riaditeľ odboru obchodu aliancie Hele, najväčšej siete nezávislých elektropredajcov na Slovensku.
Počítače kupujú prevažne muži
Štatistiky Home Creditu jasne dokazujú, že výpočtová technika je stále predovšetkým mužskou záležitosťou. Muži tvoria dve tretiny všetkých zákazníkov, ktorí si počítač alebo príslušenstvo k nemu na splátky zaobstarali. Najväčšie zastúpenie majú tridsiatnici, 81 % všetkých klientov je mladších ako 50 rokov.
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia, a. s., patrí k lídrom trhu spotrebiteľského financovania na Slovensku. Poskytuje účelové a bezúčelové financovanie prostredníctvom spotrebiteľských a revolvingových úverov, produktové portfólio dopĺňajú hotovostné pôžičky. Za rok 2007 prefinancovala nákupy svojich klientov v hodnote 4,14 miliardy Sk.
Spoločnosti skupiny Home Credit pôsobia na trhoch spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe, v strednej Ázii a na Ďalekom východe. V roku 2006 spoločne poskytli úvery v celkovom objeme 2,7 miliardy USD. Skupina Home Credit zastáva popredné pozície na trhoch v Českej republike (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruskej federácii (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstane (Home Credit Kazachstan, od decembra 2005). V roku 2006 vstúpila na trhy v Bielorusku (OAO Home Credit Bank) a na Ukrajine (CJSC Home Credit Bank, Home Credit Finance), od decembra 2007 pôsobí taktiež v Číne (Home Credit Asia).
Home Credit Group je súčasťou skupiny PPF, založenej v roku 1991, ktorá sa zaoberá poisťovníctvom, spotrebiteľskýmfinancovaním a poskytuje komplexné služby v oblasti správy aktív. Za 17 rokov podnikania sa PPF Group stala dôležitou medzinárodnou finančnou a investičnou spoločnosťou, ktorá k 30. júnu 2007 spravovala aktíva presahujúce hodnotu 8,7 miliardy eur.