Home Credit vlani požičal ľuďom 111 miliónov eur • Home Credit…

Home Credit vlani požičal ľuďom 111 miliónov eur

03. 03. 2011

Piešťany 3. marec – Spoločnosť Home Credit Slovakia, ktorá sa špecializuje na spotrebiteľské úvery, požičala v roku 2010 slovenským domácnostiam 111 miliónov eur. V porovnaní s rokom 2009, kedy poskytla 102 miliónov, ide o viac ako 9% nárast. Oživenie na trhu s úvermi sa pozitívne prejavilo pri väčšine typov úverov, najvýraznejšie pri kreditných kartách a hotovostných úveroch. Podľa kvalifikovaných odhadov vlani Home Credit posilnil trhový podiel medzi nebankovými spoločnosťami, ktoré sa zaoberajú spotrebiteľským financovaním, zo 17 % na 19 %.

S postupným oživením slovenskej ekonomiky sa dobré výsledky prejavujú aj v oblasti spotrebiteľského financovania. Rast hrubého domáceho produktu, teda základného indikátora rastu ekonomiky, dosiahol 4,1 %, čo je nad priemerom celej Európskej únie. Pozitívny trend a celkové oživenie potvrdzuje aj Home Credit Slovakia, jedna z popredných úverových spoločností. „Úverový trh sa vlani opäť rozhýbal, výsledky sú nad očakávania. Po krízovom roku 2009 ľudia znova získali finančnú istotou. Každý kvartál bol objemovo lepší než ten predchádzajúci,“  uvádza analytik Home Creditu Michal Kozub.

Rekordný výsledok zaznamenala spoločnosť v segmente kreditných kariet, prostredníctvom ktorých požičala 25 miliónov eur. V posledných rokoch stúpal tento platobný nástroj raketovo, hlavne v súvislosti s Nákupnou kartou Premia a Clubcard kreditnou kartou. „Zatiaľ čo v roku 2009 bol podiel kreditných kariet na celkovom objeme poskytnutých úverov Home Creditu 13 %, dnes je to takmer dvojnásobok,“ približuje Luděk Jírů, riaditeľ kartovej sekcie.

Hotovostné úvery rástli o 34 % na takmer 23 miliónov eur, a to hlavne vďaka spolupráci s obchodmi Tesco. Priemerný hotovostný úver sa zvýšil o 150 eur na takmer 1900 eur a doba splatnosti sa predĺžila o 4 mesiace na 64 mesiacov.

Inflácia bola v minulom roku na veľmi nízkej úrovni, ceny rástli iba o 0,7 %. Na trh tak prichádzali nové a moderné výrobky, ktorých cena pritom nebola premrštená. To nahrávalo splátkovému predaju, cez ktorý Home Credit prefinancoval 36 miliónov eur (o 12 % viac ako v roku 2009). Priemerná dĺžka takéhoto úveru je v posledných rokoch stabilne okolo 17 mesiacov. Pomocou splátkového predaja ľudia často kupujú do svojich domácností spotrebiče ako sú chladničky, práčky alebo televízie.

Splátkový predaj v minulom roku výrazne podporili e-shopy. Tie hlásia najvyšší predaj za niekoľko posledných rokov a ich obľuba vzrastá hlavne vďaka rýchlosti a jednoduchosti nakupovania. Iba v minulom roku sa zvýšil počet klientov Home Creditu, ktorí nakúpili online na úver o 70 %. Priemerná financovaná čiastka na internete je 440 eur.

Najmladšou obchodnou aktivitou Home Creditu sú spotrebiteľské úvery na autá. Záujem zákazníkov o nákup ojazdeného auta na splátky sa v roku 2010 mierne znížil. Mnohí si ho totiž kúpili o rok skôr, kedy slovenská vláda podporila predaj automobilov tzv. „šrotovným“. Priemerná výška úveru na ojazdené auto je v Home Credite stabilne okolo 4700 eur a dĺžka splácania sa pohybuje okolo 49 mesiacov.

Úver od Home Creditu využilo za dvanásť rokov pôsobenia na slovenskom trhu viac ako 900 tisíc zákazníkov.

Výhľad na rok 2011

Mierny rast očakáva Home Credit aj v roku 2011. „Nezamestnanosť sa bude znižovať veľmi pomaly a ľudia budú vo výdavkoch aj naďalej skôr obozretní. Dopyt bude ovplyvňovať i zníženie miezd, ktoré zasiahlo rad štátnych úradníkov a zvýšenie cien potravín, ktoré pravdepodobne príde,“ naznačuje Michal Kozub a dodáva: „Aj napriek tomu sme optimistickejší a predpokladáme pozitívny vývoj s tým, že rast bude v jednotkách percent. Ľudia budú skôr vyhľadávať akčné ponuky a zľavy a návrat k predkrízovým hodnotám bude ešte nejakú dobu trvať.“ 

Podľa odhadov Home Creditu sa v roku 2011 bude trh s úverovými produktmi vyvíjať v prospech modernejších foriem financovania a nových predajných kanálov, hlavne internetu. Porastie význam hotovostných pôžičiek, ktorých vybavenie je jednoduché a je ich možné použiť na čokoľvek. „Rozvíjať sa budú i platby kreditnými kartami, ktoré nie sú iba platobným nástrojom, ale vďaka rôznym vernostným programom dokážu nákupy aj zlacniť,“ uvádza Michal Kozub. Konzervatívni zákazníci zostanú pri klasickom splátkovom predaji, ktorého fungovanie už dobre poznajú. Aj naďalej prostredníctvom neho budú financovať hlavne elektroniku, domáce spotrebiče a záležitosti spojené s bývaním vrátane nábytku. Home Credit predpokladá aj rast spotrebiteľských úverov na ojazdené autá, ktoré sú vďaka pretrvávajúcim nízkym cenám dostupné širšiemu množstvu zákazníkov.

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V roku 2010 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 111 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.

Skupina Home Credit („skupina“) je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe a v Ázii. Vo vybraných krajinách úspešne ponúka a rozvíja aj služby retailového bankovníctva. Skupina zamestnáva 19 300 ľudí a poskytla služby už 25,5 miliónom klientov (údaj k 31.12.2010). Skupina pôsobí v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), v Ruskej federácii (od roku 2002), v Bielorusku (od roku 2007), v Číne (od roku 2007) a vo Vietname (od roku 2009). Značka Home Credit je od roku 2005 navyše prítomná v Kazachstane, kde holdingová spoločnosť Home Credit B.V. drží minoritný podiel v AO Home Credit Bank. Skupina tiež skúma príležitosti pre vstup na ďalšie rozvíjajúce sa trhy na Blízkom východe a v juhovýchodnej Ázii.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N.V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. PPF vlastní aktíva vo výške zhruba 12 miliárd EUR (údaj k 30.6.2010), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov, až po najväčší ruský obchodný reťazec so spotrebnou elektronikou. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.cz.