Kto šéfuje slovenskej domácnosti - muži alebo ženy?

Piešťany 11. apríl 2012 – Každá rodina má podľa svojich vlastných pravidiel nastavené, kto drží rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, čo sa do domácnosti zaobstará. Aj napriek pokračujúcej ženskej emancipácii sa ale v tomto smere revolúcia v slovenských domácnostiach nekoná. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit Slovakia, ktorá zisťovala, aký tovar typicky financujú muži a aký naopak ženy.

Slováci udržujú tradičný koncept domácnosti. Žena sa stará o chod kuchyne a celej domácnosti, zatiaľ čo muž sa skôr "hrá" s technikou alebo pracuje v dielni a na záhrade. Vyplýva to z predajných dát spoločnosti Home Credit Slovakia. Za úplne mužské odvetvie možno považovať predaj áut a ich príslušenstva. V minulom roku si auto na úver zaobstaralo 71 % mužov a len 29 % žien. V tesnom závese sú náradie a nástroje pre stavbu – tie nakupovalo 62 % mužov. Muži radi rekonštruujú a púšťajú sa do vlastných projektov. Hoci výsledok nemusí byť vždy podľa predstáv partneriek, radi si k tomu kupujú stále nové stroje.

Naopak, ženy si držia svoju dominanciu v kuchyniach. Ich vybavenie, teda chladničky, sporáky a umývačky, financuje na Slovensku takmer 56 % žien. „V tomto prípade sa ukazuje akási zvláštna forma emancipácie. Ženy síce zostávajú takzvane pri sporákoch, ale navyše si ich aj financujú. Jednoducho nečakajú na to, až im partner kúpu nového spotrebiča schváli a do obchodu vyrazia pokojne samy,"   komentuje s istým nadhľadom tento trend šéf obchodnej siete Home Creditu Slovakia Miloš Drančák.

Výrazný obrat však na Slovensku nastal v predaji kuchynských liniek. Ešte pred tromi rokmi dve tretiny žien určovali podobu kuchyne, no teraz sa pomer otočil. Mierna nadpolovičná väčšina mužov už totiž rozhoduje o tejto predtým skôr typicky ženskej téme. Ďalším prekvapením vyplývajúcim zo štatistiky je, že ženy dominujú v úplne neobvyklej oblasti - zabezpečenie domácnosti. To si cez Home Credit zaobstaráva 57 % slovenských žien a len 43 % mužov. V Česku sú to dokonca dve tretiny žien a iba jedna tretina mužov. „Dnes je úplne bežné, že ľudia bývajú sami v byte alebo dome. Veľa žien má obavy o svoju bezpečnosť,   a tak investujú do zabezpečovacích zariadení a alarmov," dopĺňa Drančák.

Zatiaľ čo v Česku platí absolútna rovnováha medzi mužmi a ženami v rozhodovaní o dovolenke, na Slovensku majú hlavné slovo ženy. „Pri výbere dovoleniek sú muži lenivejší. Nechcú sa príliš starať o výber hotela alebo o to, či so sebou môžete vziať napríklad psa. Tieto aj ďalšie starosti nechávajú na ženách,“   uzatvára Drančák. A tak je jasné, kto na Slovensku nosí v domácnosti nohavice.

Home Credit Slovakia: Muži verzus ženy:

Oblasť   2009 2010 2011
Biela technika Muž 43 % 44 % 44 %
Žena 57 % 56 % 56 %
         
Cestovné kancelárie Muž 42 % 44 % 42 %
Žena 58 % 56 % 58 %
         
Kuchyne Muž 35 % 44 % 53 %
Žena 65 % 56 % 47 %
         
Autopríslušenstvo, štvorkolky, prívesné vozíky Muž 79 % 80 % 71 %
Žena 21 % 20 % 29 %
         
Náradie a stavebníctvo Muž 70 % 67 % 62 %
Žena 30 % 33 % 38 %
         
Zabezpečovacie systémy Muž 42% 32% 43%
Žena 58% 68% 57%


Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home  Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V roku 2011 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 137 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a jej dcérske spoločnosti) je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v Európe a svoje služby ponúka 4,5 miliónom aktívnych klientov (k 30. 6. 2011 vrátane Kazachstanu). Vo vybraných krajinách úspešne ponúka a rozvíja aj služby retailového bankovníctva. Skupina pôsobí v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruskej federácii (od roku 2002) a v Bielorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navyše prítomná v Kazachstane, kde spoločnosť Home Credit B.V. drží minoritný podiel v AO Home Credit Bank.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N.V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške približne 12,4 miliárd EUR (k 31. 12. 2010), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva, až po najväčší ruský obchodný reťazec so spotrebiteľskou elektronikou. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.
Na základe úspechu Home Creditu v Európe PPF rozvíja spotrebiteľské financovanie pod značkou Home Credit aj v Ázii, konkrétne v Číne (od roku 2007) a vo Vietname (od roku 2009) a skúma príležitosti pre vstup na ďalšie rozvíjajúce sa trhy v tomto regióne.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu.

Prihlásenie k odberu nových tlačových správ

Ochrana osobných údajov