Slováci sú zrejme veční pesimisti. Kým hospodárstvo „šliape do pedálov“ a ekonómovia avizujú rast životnej úrovne s vyššími platmi a stabilnými cenami, bežní ľudia to vidia inak. Sedem z desiatich Slovákov očakáva, že sa im v roku 2016 zvýšia mesačné výdavky na bežný chod domácností. Na druhej strane len asi polovica z nich ráta v blížiacom sa roku so zvýšením svojho platu. Nie je žiadnym prekvapením, že väčšina ľudí by chcela mať aspoň o niečo viac peňazí v porovnaní s dnešnou realitou. Na pokrytie všetkých nutných nákladov by aktuálne 60 percent ľudí potrebovalo mesačne navyše zarobiť čiastku do 200 eur. Na väčšie výdavky, ako trebárs kúpu chladničky či rekonštrukciu bytu si v nasledujúcich dvanástich mesiacoch plánuje zobrať pôžičku štvrtina Slovákov. Zistil to exkluzívny prieskum pre spoločnosť Home Credit.
Väčšina z nás nemá „veľké oči“
Do ďalšieho roku ideme nielen s predsavzatiami, čo na sebe chceme zmeniť, ale aj s očakávaniami, trebárs, ako bude vyzerať naša životná úroveň. Zatiaľ čo v tejto otázke analytici sršia optimizmom, ľudia skôr šípia horšie časy. Aktuálny prieskum ukázal, že čakávania väčšiny verejnosti sa výrazne líšia od toho, ako reálne sa vyvíja slovenská ekonomika. Polovica ľudí na Slovensku to vníma tak, že v roku 2016 sa im mierne zvýšia bežné mesačné výdavky na chod domácností, teda na nakúp potravín, platenie energií, nájmu či služieb. Skoro dvadsať percent ľudí to vôbec nevidí ružovo a počíta s výrazným zvýšením mesačných nákladov. Nájdu sa však medzi nami aj optimisti. Podľa prieskumu osem percent opýtaných totiž naopak očakáva zníženie bežných výdavkov. Analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozubhovorí, že obavy ľudí nie sú úplne na mieste. "Na Slovensku v poslednom roku ceny vôbec nerastú. Životné náklady mierne klesajú, zatiaľ čo mzdy rastú. Aj keby na budúci rok ceny mierne rástli, tak mzdy rozhodne porastú rýchlejšie. Niet sa tak čoho báť,“ ubezpečuje Kozub.
Potrebovali by sme prihodiť k platu
Súboj ľud vs. analytici pokračuje. Ekonómovia to vidia na budúci rok optimisticky aj v otázke rastu platov. A čo ľud? Opäť neverí. Len o niečo viac ako tretina Slovákov totiž ráta s budúcoročným zvýšením platu. Väčšina z nich pritom nemá prehnane „veľké oči“, pretože počítajú s prilepšením o maximálne 40 eur. Podľa M. Kozuba je ale reálny aj výraznejší rast platov. „V dnešnej dobe výrazne klesá nezamestnanosť. Nikoho neprekvapí, že v niektorých odvetviach už nie je dostatok zamestnancov a dopyt prevyšuje ponuku. To tlačí aj na mzdy, aby rástli. Mimo toho rastie celá ekonomika a firmám sa darí dobre. Preto by mali byť schopné a ochotné pridávať na mzdách“, tvrdí analytik.
Zakrývaj sa takou perinou, na akú máš. Toto staré slovenské príslovie platí pre približne tretinu Slovákov. Tí na pokrytie všetkých svojich mesačných potrieb aktuálne nepotrebujú žiadne peniaze navyše. Len o niečo viac je takých (36 percent), ktorí by potrebovali prihodiť od 100 do 200 eur. Štvrtine respondentov by zase stačilo prilepšenie do 100 eur a ďalšia štvrtina by potrebovala k mesačnému zárobku pridať výraznejšie, teda viac ako 300 eur.
Nariekame, ale budeme míňať
Keď príde reč na väčšie výdavky, zase prichádza pre Slovákov typická opatrnosť. Teda, či budeme mať peniaze na dovolenku, výmenu drahšieho elektrospotrebiča alebo nutnú rekonštrukciu. Podľa zistení prieskumu chcú ľudia napríklad novú práčku, chladničku, televízor, nábytok alebo letnú dovolenku zaplatiť zhruba z troch štvrtín z vlastných úspor. Na zvyšok by si vzali pôžičku. Samozrejme pri novom aute alebo nákladnej rekonštrukcii bytu alebo domu si hodlajú požičať približne polovicu z tejto sumy. Podľa Michala Kozuba bude rok 2016 priaznivý aj pre väčšie investície. „Okrem iného sa počíta napríklad aj s tým, že terajšie lacné hypotéky by sa mali viac menej udržať na tejto slušnej úrovni aj v budúcom roku“, dodáva analytik. Celkovo si chce v roku 2016 zobrať bezúčelovú pôžičku alebo úver od banky či nebankovej spoločnosti každý štvrtý Slovák. Najviac je takých (približne 40 percent), ktorí si hodlajú požičať od 2 tisíc do 10 tisíc eur.
* Prieskum v termíne 27.11.- 3.12. realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 510 respondentov.