Pandémia koronavírusu značne ovplyvnila aj nakupovanie Slovákov a ich zvyklosti, pričom sa segment spotrebiteľských úverov presunul do online prostredia. Tu ľudia vo zvýšenej miere kupujú tovar na splátky v e-shopoch, naučili sa onoho viac využívať kreditné karty pri nákupoch na internete a taktiež vzrástol počet užívateľov mobilných aplikácií. Očakáva sa, že mnohí Slováci, ktorí v uplynulých mesiacoch využívali nakupovanie vo virtuálnom svete, sa už do kamenných prevádzok nevrátia. Celkovo budú ľudia pri zadlžovaní sa v najbližšom období o niečo opatrnejší. Vyplýva to z analýz spoločnosti Home Credit.
Spotrebiteľské správanie sa väčšiny Slovákov sa za uplynulý rok nútene zmenilo vplyvom širokých obmedzení spôsobených koronavírusom a taktiež pre zhoršenú ekonomickú situáciu mnohých domácností. Zatvorené kamenné prevádzky väčšiny obchodov ľudí prinútili nakupovať len vo virtuálnom prostredí. Ak si chcel niekto kúpiť na splátky televízor, práčku či novú sedačku, musel to všetko vyriešiť cez internet. Vo väčšej miere sa Slováci naučili využívať kreditné karty pri online nákupoch a takisto vzrástol počet užívateľov mobilných aplikácií, ktoré uľahčujú nakupovanie na webe. "Očakávame, že väčšina zákazníkov, ktorí si úspešne vyskúšali online prostredie na poli spotrebiteľských úverov, pri tom už zostane. Menšia časť sa, samozrejme, vráti ku klasickému splátkovému predaju v kamenných predajniach," konštatuje riaditeľ Divízie Produkty a Marketing spoločnosti Home Credit Milan Cáder.
S ústupom pandémie odborníci počítajú s postupným oživovaním ekonomiky. "Predpokladáme, že spotreba domácností bude stúpať, ale neočakávame skokový návrat v krátkodobom horizonte k predcovidovej situácii. Množstvo ľudí bude míňať svoje úspory a budú opatrnejší pri zadlžovaní sa. Očakávame taktiež nárast záujmu o konsolidácie úverov, keďže ľudia budú hľadať možnosti, ako ušetriť na mesačnej splátke, a práve konsolidácia je jedným z možných nástrojov, ako to dosiahnuť," dopĺňa Milan Cáder.
Zatvorené kamenné prevádzky a znížené príjmy veľkého množstva ľudí viedli logicky aj k zníženému dopytu po spotrebiteľských úveroch. Spoločnosť Home Credit za vlaňajšok na Slovensku vykázala približne 10-percentný pokles záujmu o spotrebiteľské úvery v porovnaní s rokom 2019. Väčší prepad bol najmä pri úveroch, ktoré priamo súvisia s lockdownom, teda pri nákupoch na splátky v kamenných predajniach a taktiež v prípade pôžičiek na automobily. Naopak, medziročne nastal 20-percentný nárast nákupov na splátky v e-shopoch. Vlani nastal veľký obrat aj pri vydávaní kreditných kariet. Zatiaľ, čo v roku 2019 bolo schválených klientom Home Creditu 6 krát viac kreditných kariet v kamenných predajniach ako v e-shopoch, v roku 2020 tvorili kreditky vydané v kamenných prevádzkach obchodov už len 1,5-násobok v porovnaní s e-shopmi.
V roku 2020 bol produktom číslo jeden kúpeným cez kreditnú kartu iPhone 11. Z údajov spoločnosti Home Credit ďalej vyplýva, že až štvrtina zo všetkých takýchto nákupov pripadla na čiernu techniku (mobily, televízory, notebooky, tlačiarne a pod.), 19 percent tvorili domáce doplnky (koberce, závesy, dekorácie a pod.), rovnako 19 percent biela technika (chladničky, práčky sušičky, mikrovlnky a pod.) a 14 percent nábytok (sedačky, skrine, postele, stoly a pod.)
Ďalším fenoménom, ktorý priniesla pandémia, je odklad splátok úverov. Celkovo si klienti spoločnosti Home Credit odložili vlani na Slovensku splácanie približne 5 tisíc úverov. O odklad sa častejšie žiada v prípade väčších úverov, kde sú splátky vyššie. "Počet žiadostí o odklad, resp. o individuálny splátkový kalendár, postupne klesá. Mesačne je to momentálne približne 200 prípadov. Očakávame, že žiadosti o odklady splátok ešte nejaký čas potrvajú, presné čísla je však vzhľadom k neistej situácii okolo pandémie ťažké odhadnúť," uvádza riaditeľ Divízie Risk a Collection spoločnosti Home Credit Martin Popík.