Nakupovanie nábytku prešlo za posledné roky zásadnými zmenami. Zatiaľ čo ešte pred pätnástimi rokmi nakupovali nábytok na splátky ženy a muži približne v pomere 50 na 50, v súčasnej dobe je to už inak. Za vlaňajšok, ako aj počas tohto roku už jasne dominujú ženy, ktoré realizujú v súčasnej dobe až dve tretiny z počtu nákupov. Na mužov tak už ostáva len tretina. Za uplynulé roky sa zásadne zvýšila aj priemerná výška jedného nákupu nábytku na splátky. Kým v roku 2011 to bolo 618 eur, tento rok je to už 1385 eur. To je nárast o 124 percent. Najčastejšie pritom kupujú sedacie súpravy, postele a tiež skrine a priemerný vek kupujúcich je 42 rokov. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit.
Spotrebiteľské správanie ľudí na Slovensku sa výrazne mení. Kým v minulosti bolo bežné, že nakupovanie nábytku na splátky bolo medzi mužmi a ženami v podstate rovnocennou záležitosťou, dnes je situácia úplne odlišná. Ukázali to dáta Home Creditu, ktoré odhaľujú medziročné porovnania a aktuálne trendy v nákupoch ľudí v sieti predajní SCONTO Nábytok. „Kým v roku 2011 bol pomer nakupujúcich mužov a žien v pomere 49 vs. 51 percent, vlani už na zákazníčky pripadalo viac ako 63 percent nákupov a tento rok je to už dokonca skoro 68 percent, pričom na zákazníkov mužského pohlavia ostalo len 32 percent,“ približuje Marek Tomčík, obchodný riaditeľ spoločnosti Home Credit. Podobná situácia je aj v susednej Českej republike, kde v roku 2025 na ženy pripadá už 70 percent nákupov nábytku na splátky a na mužov len zostávajúcich 30 percent.
Je zaujímavé sledovať, ako v priebehu rokov rástla priemerná výška jedného nákupu nábytku na splátky. V roku 2011 to bolo v priemere 618 eur, v roku 2016 – 774 eur, v roku 2021 – 1274 eur, v tomto roku je to už 1385 eur. Pre porovnanie, v Česku je to v súčasnosti o niečo menej, a to v prepočte 1252 eur.
„Na Slovensku v porovnaní rokov 2011 a 2025 sledujeme nárast až o úctyhodných 124 percent. Samozrejme, je to spôsobené sčasti aj tým, že v prípade akýkoľvek tovaru za tie roky, samozrejme, išli ceny nahor, no ľudia aj viac zarábajú a môžu si tak dovoliť kupovať aj drahší sortiment,“ hodnotí Marek Tomčík. Najčastejšia výška jedného nákupu je v rozmedzí od 500 do 600 eur. Z dostupných dát zároveň vyplýva, že mierne narástol aj priemerný vek kupujúcich. V roku 2010 to bolo 40 rokov, v súčasnosti je to už 42 rokov. V Českej republike je to o rok menej – 41 rokov.
Ďalším podstatným zistením je aj to, že hoci muži realizujú oveľa menší počet nákupov, spravidla sú ich nákupy drahšie ako v prípade žien. Zrejme to súvisí s tým, že kupujú spravidla hodnotnejší nábytok či kuchyne a ženy častejšie robia aj menšie nákupy, kam patria i doplnky do domácnosti.
Keď sa pozrieme na konkrétny tovar, ktorý kupujú u nás Slováci na splátky, tak jeho poradie je nasledovné: na prvom mieste sú sedacie súpravy, nasledujú postele a potom skrine. „Na rastúce náklady na bývanie reagujeme zavedením cenovo dostupných produktov a kolekcií nábytku navrhnutých špeciálne pre malometrážne byty s menšími rozmermi a s efektívnejším využitím priestoru a často aj multifunkčnosťou,“ približuje Pavlína Šedivá, vedúca marketingu spoločnosti SCONTO Nábytok pre ČR a SR.
Spolupráca reťazca SCONTO Nábytok a Home Creditu v oblasti financovania nákupov na splátky trvá na Slovensku od roku 2010. Za túto dobu bolo financovaných viac ako 17 tisíc nákupov v celkovej hodnote takmer pätnásť a pol milióna eur.
Kontakt pre novinárov:Kateřina DobešováTisková mluvčí Home Credit ČR a SRTel.: + 420 736 473 813E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Poznámka pre editorov:Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s.v roku 2024 úvery v celkovej výške 329,3 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk
Skupina PPF pôsobí v 25 krajinách Európy, Ázie a Severnej Ameriky. Investuje do množstva odvetví, ako sú finančné služby, telekomunikácie, médiá, e-commerce, nehnuteľnosti, biotechnológie či dopravné strojárenstvo. Skupina vlastní aktíva vo výške viac ako 44 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva 47 000 ľudí (k 30. 6. 2024).