Na ženy dnes pripadajú dve tretiny nákupov nábytku, výška jedného za…

Na ženy dnes pripadajú dve tretiny nákupov nábytku, výška jedného za 15 rokov stúpla viac ako dvojnásobne

02. 05. 2025

Nakupovanie nábytku prešlo za posledné roky zásadnými zmenami. Zatiaľ čo ešte pred pätnástimi rokmi nakupovali nábytok na splátky ženy a muži približne v pomere 50 na 50, v súčasnej dobe je to už inak. Za vlaňajšok, ako aj počas tohto roku už jasne dominujú ženy, ktoré realizujú v súčasnej dobe až dve tretiny z počtu nákupov. Na mužov tak už ostáva len tretina. Za uplynulé roky sa zásadne zvýšila aj priemerná výška jedného nákupu nábytku na splátky. Kým v roku 2011 to bolo 618 eur, tento rok je to už 1385 eur. To je nárast o 124 percent. Najčastejšie pritom kupujú sedacie súpravy, postele a tiež skrine a priemerný vek kupujúcich je 42 rokov. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit.


Spotrebiteľské správanie ľudí na Slovensku sa výrazne mení. Kým v minulosti bolo bežné, že nakupovanie nábytku na splátky bolo medzi mužmi a ženami v podstate rovnocennou záležitosťou, dnes je situácia úplne odlišná. Ukázali to dáta Home Creditu, ktoré odhaľujú medziročné porovnania a aktuálne trendy v nákupoch ľudí v sieti predajní SCONTO Nábytok. „Kým v roku 2011 bol pomer nakupujúcich mužov a žien v pomere 49 vs. 51 percent, vlani už na zákazníčky pripadalo viac ako 63 percent nákupov a tento rok je to už dokonca skoro 68 percent, pričom na zákazníkov mužského pohlavia ostalo len 32 percent,“ približuje Marek Tomčík, obchodný riaditeľ spoločnosti Home Credit. Podobná situácia je aj v susednej Českej republike, kde v roku 2025 na ženy pripadá už 70 percent nákupov nábytku na splátky a na mužov len zostávajúcich 30 percent.

Je zaujímavé sledovať, ako v priebehu rokov rástla priemerná výška jedného nákupu nábytku na splátky. V roku 2011 to bolo v priemere 618 eur, v roku 2016 – 774 eur, v roku 2021 – 1274 eur, v tomto roku je to už 1385 eur. Pre porovnanie, v Česku je to v súčasnosti o niečo menej, a to v prepočte 1252 eur.

„Na Slovensku v porovnaní rokov 2011 a 2025 sledujeme nárast až o úctyhodných 124 percent. Samozrejme, je to spôsobené sčasti aj tým, že v prípade akýkoľvek tovaru za tie roky, samozrejme, išli ceny nahor, no ľudia aj viac zarábajú a môžu si tak dovoliť kupovať aj drahší sortiment,“ hodnotí Marek Tomčík. Najčastejšia výška jedného nákupu je v rozmedzí od 500 do 600 eur. Z dostupných dát zároveň vyplýva, že mierne narástol aj priemerný vek kupujúcich. V roku 2010 to bolo 40 rokov, v súčasnosti je to už 42 rokov. V Českej republike je to o rok menej – 41 rokov.

Ďalším podstatným zistením je aj to, že hoci muži realizujú oveľa menší počet nákupov, spravidla sú ich nákupy drahšie ako v prípade žien. Zrejme to súvisí s tým, že kupujú spravidla hodnotnejší nábytok či kuchyne a ženy častejšie robia aj menšie nákupy, kam patria i doplnky do domácnosti.

Keď sa pozrieme na konkrétny tovar, ktorý kupujú u nás Slováci na splátky, tak jeho poradie je nasledovné: na prvom mieste sú sedacie súpravy, nasledujú postele a potom skrine. „Na rastúce náklady na bývanie reagujeme zavedením cenovo dostupných produktov a kolekcií nábytku navrhnutých špeciálne pre malometrážne byty s menšími rozmermi a s efektívnejším využitím priestoru a často aj multifunkčnosťou,“ približuje Pavlína Šedivá, vedúca marketingu spoločnosti SCONTO Nábytok pre ČR a SR.

Spolupráca reťazca SCONTO Nábytok a Home Creditu v oblasti financovania nákupov na splátky trvá na Slovensku od roku 2010. Za túto dobu bolo financovaných viac ako 17 tisíc nákupov v celkovej hodnote takmer pätnásť a pol milióna eur.

Kontakt pre novinárov:
Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz

Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit a. s.
bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s.
v roku 2024 úvery v celkovej výške 329,3 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk

Skupina PPF pôsobí v 25 krajinách Európy, Ázie a Severnej Ameriky. Investuje do množstva odvetví, ako sú finančné služby, telekomunikácie, médiá, e-commerce, nehnuteľnosti, biotechnológie či dopravné strojárenstvo. Skupina vlastní aktíva vo výške viac ako 44 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva 47 000 ľudí (k 30. 6. 2024).