Platenie mobilmi zažíva boom, je to už každá piata úhrada v obchodoch…

Platenie mobilmi zažíva boom, je to už každá piata úhrada v obchodoch

22. 02. 2024

Čoraz viac Slovákov platí v obchodoch za nakúpený tovar mobilmi a tento trend neustále narastá. Kým ešte pred troma rokmi tvorili úhrady prostredníctvom mobilných telefónov len 5 percent z celkového objemu platieb pri termináloch v predajniach, v súčasnej dobe je to už viac ako 20 percent. Ide až o štvornásobný nárast. Ako ďalej vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, trend digitalizácie badať aj v celkovom počte nárastu virtuálnych platobných kariet. Tie ľudia využívajú čoraz viac, hoci vlastnia aj klasické debetné či kreditné karty.


Pohodlná platba smartfónom bez toho, aby bolo nutné vyťahovať z peňaženky plastovú platobnú kartu, je stále populárnejším spôsobom platenia pri pokladniach. NFC platby, teda bezkontaktné platby mobilom, prebiehajú veľmi jednoducho, pričom si stačí v obchode telefón odomknúť napríklad pomocou odtlačku prsta, priložiť ho k terminálu a platba je čochvíľa zrealizovaná. Ako ukázali dáta spoločnosti Home Credit, ešte pred troma rokmi tvorili platby mobilmi len 5 percent z celkového objemu úhrad pri termináloch v obchodoch, na konci minulého roku to už bolo 21 percent.

Keď sa pozrieme na to, čo zákazníci za uplynulý rok najčastejšie kupovali v kamenných obchodoch na splátky, tak na prvom mieste to boli s veľkým náskokom mobilné telefóny a príslušenstvo k nim (takmer 60 %), potom práčky a umývačky (12 %) a na treťom mieste televízory (11 %). V prípade e-shopov bolo nákupné správanie sa klientov spoločnosti Home Credit v podstate identické.

„Už dlhšie registrujeme čoraz väčší záujem o moderné technológie aj v oblasti spotrebiteľského financovania. Samozrejme, patrí sem aj stále populárnejšia platba smartfónmi, kde sme zaznamenali medziročný nárast objemu transakcií mobilom až o 36 percent. Na druhej strane badáme, že objem nákupov uhradených u obchodníkov fyzickou kartou klesol medziročne o štvrtinu,“
približuje najnovšie trendy spotrebiteľského správania sa Marek Tomčík, riaditeľ divízie obchodu zo spoločnosti Home Credit.


Trend digitalizácie badať aj v prípade, medzi Slovákmi, stále viac využívaných virtuálnych platobných kariet. Zatiaľ čo ešte v prvej polovici roku 2021 tvorili virtuálne platobné karty len nepatrné množstvo, oproti fyzickým platobným kartám, z celkového počtu vydaných platobných kariet, teraz už je situácia úplne iná. V súčasnej dobe je tu podľa údajov spoločnosti Home Credit pomer 17 percent virtuálnych a 83 percent fyzických platobných kariet.


„Samozrejme, množstvo ľudí vlastní popri virtuálnych kartách aj plastové, no omnoho viac v bežnom živote využívajú práve tie digitalizované a klasické karty majú jednoducho uložené v peňaženkách. Každopádne, počty virtuálnych kariet z roka na rok rastú, čo sa aj očakávalo. Z našich dát vyplýva, že vydaných virtuálnych kariet medziročne pribudlo až o 143 percent,“
hovorí Marek Tomčík a dodáva: „Na zvýšený záujem ľudí o platenie mobilnými zariadeniami reagujeme aj tak, že dve základné metody platieb - Google Pay a Apple Pay, budeme tento rok rozširovať na hodinky s Garmin Pay a taktiež v rámci Xiaomi Pay“.


Virtuálna karta vložená do mobilnej peňaženky sa dá využívať rovnako ako plastová, no je ešte bezpečnejšia, keďže vďaka zabezpečenej aplikácii nemôže dôjsť k jej odcudzeniu. Virtuálnu kartu vám napríklad nikto nemôže ukradnúť s peňaženkou ako v prípade fyzickej karty.

Kontakt pre novinárov: 

Kateřina Dobešová

Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: ­­­katerina.dobesova@homecredit.cz


Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home Credit a. s.
bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s.v roku 2023 úvery v celkovej výške 274,6 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk

Skupina PPF
pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Investuje do rôznych odvetví - od telekomunikácií a médií cez finančné služby, elektronický obchod, biotechnológie až po nehnuteľnosti a mobilitu. Skupina má aktíva v hodnote takmer 40 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva viac ako 60 000 ľudí (k 31. 12. 2022).