Pre Slovákov budú tento rok Vianoce štedrejšie ako vlani • Home…

Pre Slovákov budú tento rok Vianoce štedrejšie ako vlani

18. 10. 2011

Piešťany 18. október 2011 – Tohtoročné Vianoce budú v slovenských rodinách bohatšie ako pred rokom. Optimistickejšiu nákupnú náladu potvrdzuje väčšina ľudí. Napríklad 300 eur a viac minulo vlani len 17 % Slovákov, tento rok to bude už 31 %. Osem respondentov zo sto uviedlo, že si na darčeky plánujú požičať. Vyplýva to z telefonického prieskumu, ktorý medzi svojimi klientmi uskutočnila finančná spoločnosť Home Credit Slovakia*.

V porovnaní s minulým rokom sú výsledky mierne pozitívnejšie – väčšina ľudí deklaruje, že chce na darčeky minúť viac peňazí. „Navyše 15 % ľudí uviedlo, že tento rok na darčeky minú nadpriemerných 500 eur a viac. Oproti vlaňajšku je to vysoký nárast, pred rokom takúto čiastku plánovali utratiť iba 2 % respondentov,“   komentuje prieskum analytik Home Credit Slovakia Michal Kozub. Minuloročné tržby obchodníkov pritom neboli príliš oslnivé a v decembri sa sotva prehupli cez svoj ročný priemer.

Dá sa ale očakávať, že tohtoročné plány ľudí sú ešte podhodnotené. „Niečo iné človek povie tri mesiace pred Vianocami a iné je to potom priamo pri nakupovaní. Na zákazníka v obchode útočia akcie a zľavy, prestane počítať a nakoniec podľahne a minie viac,“   dopĺňa Kozub.

Obdobná je situácia v Česku, aj tam sa v porovnaní s minulým rokom ľudia chystajú obdarovávať blízkych drahšími vecami. Napríklad do 5000 korún (200 eur) tento rok hodlá minúť 52 % ľudí, ešte minulý rok to bolo 65 %. Za darčeky pod stromček Česi priemerne minú 7800 korún (315 eur). „Ekonomická klíma v Česku je o niečo lepšia: nižšia nezamestnanosť, vyššie tržby obchodníkov a nižšia inflácia. Dá sa ale predpokladať, že Slováci počas roka ušetrili viac, a preto si doprajú bohatšie Vianoce,“   komentuje Kozub.

Pôžičku na darčeky zvažuje 8 % oslovených, čo je o 3 % menej ako pred rokom. Slováci tak potvrdzujú, že tento rok budú vianočné výdavky starostlivo sledovať a počas sviatkov sa budú spravidla zadlžovať uvážlivo. U našich západných susedov pripustilo možnosť pôžičky na vianočné darčeky 5 % respondentov.

Ako budú ľudia cez Vianoce míňať v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi?

Čiastka 2011 2010 2009
Do 100 € 30 % 27 % 23 %
Do 300 € 39 % 56 % 51 %
Do 500 € 16 % 15 % 18 %
Nad 500 € 15 % 2 % 8 %

 *Telefonický prieskum uskutočnený v septembri a v októbri 2011 na vzorke 254 klientov Home Credit Slovakia a.s. 301 klientov Home Credit a.s.

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home  Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roka 2011 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 62 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.

Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a jej dcérske spoločnosti) je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v Európe a svoje služby ponúka 4,5 miliónom aktívnych klientov (k 30. 6. 2011 vrátane Kazachstanu). Vo vybraných krajinách úspešne ponúka a rozvíja aj služby retailového bankovníctva. Skupina pôsobí v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruskej federácii (od roku 2002) a v Bielorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navyše prítomná v Kazachstane, kde spoločnosť Home Credit B.V. drží minoritný podiel v AO Home Credit Bank.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N.V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške približne 12,4 miliárd EUR (k 31. 12. 2010), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva, až po najväčší ruský obchodný reťazec so spotrebiteľskou elektronikou. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.
Na základe úspechu Home Creditu v Európe PPF rozvíja spotrebiteľské financovanie pod značkou Home Credit aj v Ázii, konkrétne v Číne (od roku 2007) a vo Vietname (od roku 2009) a skúma príležitosti pre vstup na ďalšie rozvíjajúce sa trhy v tomto regióne.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu.