Spotrebné úvery sú na Slovensku stále populárnejšie, rovnako tak rastie aj nakupovanie na splátky či prostredníctvom kreditných kariet. Spotrebiteľské správanie Slovákov sa ale za posledné roky postupne mení. Zatiaľ čo v roku 2016 je bezkonkurenčným hitom pri nakupovaní na splátky mobilný telefón a jeho príslušenstvo, v roku 2009 „kraľovali“ spotrebné úvery na domáce doplnky a televízory. Pri nákupe na splátky si ľudia požičiavajú od finančnej spoločnosti v priemere 270 eur, v prípade hotovostných úverov je to približne desaťnásobne viac. Vyplýva to z interných štatistík spoločnosti Home Credit.
TOP 2016: 1. mobil, 2. kávovar, 3. voucher
Po spotrebných úveroch ľudia siahajú vtedy, keď potrebujú vymeniť dosluhujúcu práčku, chladničku alebo televízor, kúpiť si nový telefón či tablet, zrekonštruovať byt, obmeniť nábytok alebo si zaobstarať zánovné auto. Údaje spoločnosti Home Credit v roku 2016 ukazujú, že v rebríčku zostaveného na základe množstva tovaru kúpeného na splátky jasne dominujú mobilné telefóny a ich príslušenstvo. „V súčasnosti už nie je ničím výnimočným, že niektorí ľudia využívajú aj viac ako jeden funkčný mobilný telefón. V Slovenskej republike na 100 obyvateľov pripadá podľa oficiálnych údajov* až 123 aktívnych SIM kariet, hovorí Jan Holoch, manažér zákazníckej skúsenosti zo spoločnosti Home Credit. Po mobiloch ľudia v roku 2016 najčastejšie nakupovali na splátky domáce doplnky, teda kuchynské potreby ako napr. kávovary, ale aj koberce či svietidlá. Tretím sortimentom v poradí sú vouchre, čiže poukážky na víkendové pobyty alebo kúpu oblečenia. Potom nasleduje nakupovanie nábytku (napr. sedačky, skrine, postele) a prvú päťku uzatvárajú televízory na splátky. Po nich prichádzajú v poradí podľa počtu predaných kusov práčky a umývačky, za nimi sú kosačky a napokon chladničky a mrazničky.
Pre porovnanie, v roku 2009 bol rebríček najpredávanejšieho tovaru prostredníctvom spotrebných úverov takýto: 1. domáce doplnky, 2. televízory, 3. nábytok, 4. práčky a umývačky, 5. chladničky. Mobilné telefóny boli až v druhej desiatke.
Koncom roka záujem o úvery výrazne stúpa
Zlepšujúca sa situácia na trhu práce, zvyšujúce sa reálne mzdy, ako aj priaznivé úrokové sadzby vplývajú na postupný rast poskytnutých spotrebných úverov. Z údajov spoločnosti Home Credit vyplýva, že za 6 rokov (od roku 2010) vzrástol objem poskytnutých hotovostných úverov viac ako dvojnásobne. V prípade nákupov na splátky sa spotrebný úver dohaduje priamo na kúpu konkrétneho tovaru či služby. Pri nákupe na splátky si v súčasnosti ľudia požičiavajú v priemere 270 eur. V prípade hotovostných úverov sa priemerná výška požičanej sumy pohybuje okolo čiastky 2600 eur.
Spotrebnými úvermi, nákupmi na splátky či kreditnými kartami ľudia často financujú aj blížiace sa Vianočné sviatky a samozrejme aj nákup darčekov. „V závere roka Slováci míňajú viac peňazí v porovnaní s inými mesiacmi. Najvýznamnejšie sviatky roka a s nimi spojené výdavky prinášajú zvýšené nároky na rodinné rozpočty. S tým je logicky spojený aj väčší záujem o úvery a nákup tovaru na splátky. Dá sa povedať, že posledný kvartál roku tvorí približne tretinu celoročných objemov“, dopĺňa J. Holoch.
Home Credit v Slovenskej republike pôsobí od roku 1999. Z toto obdobie spoločnosť obslúžila prostredníctvom svojich finančných služieb spolu viac ako jeden milión zákazníkov. V súčasnosti má Home Credit na Slovensku približne 300 tisíc aktívnych klientov.
* údaje Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty, revolvingové pôžičky a spojenie pôžičiek. V prvom polroku 2016 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 118 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk
Home Credit B.V. (ďalej iba "HCBV") je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe (CEE) a Ázii. Spoločnosť bola založená v roku 1997 a dcérske spoločnosti HCBV pôsobia v Českej republike, na Slovensku, v Ruskej federácii, Bielorusku, Kazachstane, Číne, Indii, Indonézii, Vietname, Filipínach a Spojených štátoch amerických. Hlavným predmetom podnikania HCBV je poskytovanie spotrebiteľského financovania a úverov koncovým zákazníkom (nákup tovaru na splátky, hotovostné úvery, revolvingové úvery, kreditné karty a pôžičky na autá). S rozširovaním pôsobnosti HCBV sa pridávajú produkty retailového bankovníctva, ako je správa vkladov a ponuka bežných účtov na trhoch, na ktorých je držiteľom bankovej licencie. Spolu 72,9 tisíc zamestnancov doteraz obslúžilo viac ako 53,4 miliónov zákazníkov prostredníctvom svojej rozsiahlej distribučnej siete zahŕňajúcej 185.893 predajných miest, úverových kancelárií, pobočiek a zastúpení na poštách. Celkové konsolidované aktíva HCBV dosiahli 9,7 miliárd EUR k 31. decembru 2015.
Ďalšie informácie sú k dispozícii nawww.homecredit.net.
Najväčším akcionárom Home Credit BV je PPF Group NV s 88,62 % podielom. Skupina PPF (ďalej iba „PPF“) investuje do mnohých odvetví od bankovníctva a finančných služieb, cez poisťovníctvo, nehnuteľnosti, oblasti energetiky a ťažby nerastov, poľnohospodárstva, maloobchodu až po biotechnológie. PPF pôsobí v Európe, Rusku, Ázii a USA. Skupina vlastní aktíva vo výšky približne 21,3 miliardy EUR (k 30. 06. 2015).
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu
Minoritným akcionárom Home Credit BV je s podielom 11,38 % EMMA OMEGA LTD, investičná skupina plne vlastnená Jiřím Šmejcem.