Takmer dve tretiny detí na Slovensku dostávajú vreckové. Najčastejšie je to suma do 40 eur mesačne, ktorú obdrží 62 percent z nich, no je tu aj 6 percent takých, čo si mesačne na vreckovom prilepšia aj o vyše 200 eur. Tri z desiatich detí majú vreckové pravidelne, o niečo viac je ale prípadov, že ho dostanú, keď to potrebujú. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit*, najviac, a to takmer tretina detí začala dostávať vreckové vo veku 11 až 13 rokov. Vlastnú platobnú kartu má 56 percent detí, najčastejšie sa k nej dostali po dovŕšení 16 rokov. Oproti vlaňajšku však tento rok začínajú dostávať vreckové, ako aj prvú platobnú kartu, vekovo o čosi staršie deti. Medziročne taktiež začalo výrazne viac rodičov hovoriť s deťmi o príjmoch a výdavkoch, čo zrejme súvisí s rastom životných nákladov domácností.
Nielen počas školského roka, ale aj počas prázdnin dáva väčšina rodičov svojim ratolestiam nejaké vreckové. Niektoré ho dostávajú pravidelne mesiac čo mesiac, iné podľa aktuálnej situácie, a to najmä vtedy, keď peniaze na niečo potrebujú. Podľa prieskumu agentúry Ipsos pre spoločnosť Home Credit Slovakia dostáva vreckové v pravidelných intervaloch, najčastejšie raz mesačne, 31 percent detí a nepravidelne, teda podľa potreby – 36 percent. Tretina detí (33 %) však vreckové nedostáva vôbec. Samozrejme, súvisí to aj s vekom detí a taktiež finančnou situáciou rodiny. „Najčastejšie začali vreckové dostávať vo veku 11 až 13 rokov, a to v prípade 32 percent detí, potom to bolo vo vekovej hranici 14 až 16 rokov - u 26 percent detí. Ďalších 20 percent dostalo prvé vreckové vo veku 8 až 10 rokov. Pri medziročnom porovnaní však vidíme, že rodičia v tomto roku začali dávať vreckové vo všeobecnosti starším deťom ako vlani. Vtedy bolo oveľa viac prípadov, kedy deti dostali prvé vreckové aj dávno pred dovŕšením 10 rokov,“ hodnotí analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.
Keď sa pozrieme na to, koľko dostávajú deti na vreckovom, tak je to najčastejšie 21 až 40 resp. 11 až 20 eur, v oboch prípadoch je to po 23 percent. V poradí ďalšou najpočetnejšou skupinou (16 %) sú deti, ktoré mesačne obdržia od rodičov len do 10 eur. Potom je tu 14 percent takých, čo majú mesačne 41 až 80 eur a zhodne po 6 percent je tých, čo na vreckovom zinkasujú za mesiac viac ako 100 a viac ako 200 eur.
Platobnú kartu má 56 percent detíĎalšie zaujímavé zistenia súvisia s používaním platobných kariet. Je samozrejmé, že v dnešnej dobe, napríklad aj spomínané vreckové, nemálo detí dostáva od rodičov prevodom na účet. Potom, keď si potrebujú niečo kúpiť alebo uhradiť nejaké službu, zaplatia to trebárs mobilným telefónom, v ktorom majú uloženú platobnú kartu. Vlastnú platobnú kartu má podľa prieskumu 56 percent detí, čo je v porovnaní s minulým rokom nárast o 18 percent. „Podobne, ako je to v prípade vreckového, aj pri platobných kartách, ich v tomto roku dostávajú deti vo všeobecnosti vo vyššom roku. Zatiaľ čo vlani dostalo prvú kartu 27 percent detí vo veku 11 až 13 rokov, teraz je ich len 13 percent. Najväčší rozdiel ale badať u 16-ročných. Minulý rok už v tomto veku malo kartu množstvo detí a po 16-ich rokoch ju dostalo už len 8 percent, teraz je ich dokonca až 42 percent,“ komentuje Jaroslav Ondrušek.
Rodičia hovoria viac s deťmi o výdavkochO tom, že v tomto roku väčšine domácnostiam narástli životné náklady, svedčia aj predošlé výsledky prieskumov. Aj s tým zrejme súvisí fakt, že rodičia s deťmi hovoria o príjmoch a výdavkoch domácností medziročne výrazne vo väčšej miere. Kým v roku 2024 to bolo v prípade 56 percent domácností, v tomto roku je to už 81 percent. „Finančná gramotnosť je jednou z najdôležitejších zručností, ktorú môžu rodičia odovzdať svojim deťom a pripraviť ich tak do reálneho života. Deti by sa mali už od malička zoznamovať s tým, akú majú peniaze hodnotu a ako s nimi hospodáriť. Ak si chce dieťa kúpiť niečo väčšie a drahšie, motivujte ho, nech si aspoň časť peňazí nasporí z vlastného vreckového. Vytvára si tak užitočné návyky a nebude sa bezvýhradne spoliehať len na to, že mu vo všetkom v živote pomôžu rodičia,” radí ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský.
*Reprezentatívny prieskum od 2.6 do 5.6 2025 na vzorke 1000 respondentov realizovala agentúra Ipsos, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.
Kontakt pre novinárov:Kateřina DobešováTisková mluvčí Home Credit ČR a SRTel.: + 420 736 473 813E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Poznámka pre editorov:Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s. v roku 2024 úvery v celkovej výške 329,3 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk Skupina PPF pôsobí v 25 krajinách Európy, Ázie a Severnej Ameriky. Investuje do množstva odvetví, ako sú finančné služby, telekomunikácie, médiá, e-commerce, nehnuteľnosti, biotechnológie či dopravné strojárenstvo. Skupina vlastní aktíva vo výške viac ako 44 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva 47 000 ľudí (k 30. 6. 2024).