Piešťany, 2. december 2009 – Celosvetová ekonomická recesia zmenila správanie spotrebiteľov aj na Slovensku. Ľudia menej nakupujú a sú vo výdaji skôr obozretní. Slováci si ale v dobe krízy dokážu pomôcť a prispôsobiť sa situácii. Nákup nových vecí odkladajú na lepšie časy a radšej opravia tie staršie, ktoré ešte môžu dobre slúžiť. Vyhľadávajú akčné ponuky, citlivo porovnávajú ceny, odkladajú exotické dovolenky a namiesto nového auta kupujú ojazdené v autobazároch. Ukazujú to štatistiky úverovej spoločnosti Home Credit, ktorá počas roka monitorovala správanie svojich klientov.
„Pravdou je, že rok 2009 a kríza naučili Slovákov šetriť. Pre ľudí, ktorí sa rozhodujú, aký tovar kúpia, je stále najdôležitejšia cena. I z našich štatistík je zrejmé, že si zákazníci začali viac brať úvery na náradie a ojazdené automobily. V ostatných segmentoch zvažujú nevyhnutnosť kúpy alebo nakupujú len za veľmi výhodných podmienok,“ približuje Vojtěch Ščevík, obchodný riaditeľ spoločnosti Home Credit Slovakia, a.s
Peniaze míňame s rozmyslom
Vzhľadom na to, že nezamestnanosť stále rastie a Slováci majú nižšie príjmy než pred rokom, obracajú v rukách každé euro. S tým súvisí aj využívanie rôznych akciových ponúk a benefitov, ktoré im zlacnia nákupy, napríklad zbieranie bodov na kreditných kartách. Pokiaľ ľudia nemajú hotovosť, radšej väčší nákup odsunú.
Domov
Zo Slovákov sa v kríze opäť stali majstri. Spotrebiče, ktoré sa rozbijú, radšej opravia, než aby ich vymenili za nové. Najčastejšie opravujú kúpeľne, menia podlahové krytiny, investujú do kotlov, kúrenia a plynofikácie. Vŕtačky, zváračky, skrutkovače, stavebniny, píly – tieto výrobky teraz najčastejšie zákazníci vyhľadávajú v regáloch obchodov pre domácich majstrov a remeselníkov.
Dovolenky
Podľa štatistík Home Creditu boli Slováci tento rok opatrnejší, pred nákupom dovolenky viac rozmýšľali a exotiku odložili na lepšie časy. Dni voľna trávili buď na Slovensku alebo si vyberali last moment zájazdy v lacnejších krajinách ako sú Chorvátsko či Bulharsko. Vďaka zvyšujúcemu sa počtu domácností, ktoré sú pripojené na internet, sa zreteľne zvyšuje predaj dovoleniek on-line.
Autá
Nové auto je v kríze luxus. Slováci v tomto roku omnoho častejšie odchádzali s „novým“ autom z bazáru. Zostávajú verní tradičným značkám, viacej dbajú na praktickosť, bezpečnosť a prevádzkové náklady. Priemerným zákazníkom autobazáru je 34-ročný muž s bydliskom v okolí Bratislavy, ktorý si kupuje takmer 7-ročné auto nižšej alebo strednej triedy.
Moderné technológie
V oblasti moderných technológií zabezpečovaných úverom vystupujú zo štatistík Home Creditu dva výraznejšie trendy. Nákup výpočtovej techniky ľudia obmedzili, a keď sa preň rozhodnú, vyberajú si najčastejšie novinky a zdokonalené verzie prístrojov ako sú GPS navigácie, počítačové hry či kvalitné reproduktory a tlačiarne. Muži tvoria dve tretiny všetkých zákazníkov, ktorí si počítač alebo príslušenstvo k nemu na splátky v roku 2009 zaobstarali.
2010: opatrnosť a stabilizácia
Home Credit predpokladá, že i v ďalšom roku budú ľudia ešte investovať svoje peniaze opatrne. „Zmenu v tomto správaní očakávame až po tom, čo sa ekonomická situácia stabilizuje a ľudia budú mať väčšiu istotu, že svoje úvery bez problémov splatia,“ uvádza Erich Čomor, predseda predstavenstva Home Credit Slovakia, a.s.
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia, a. s., patrí k lídrom trhu spotrebiteľského financovania na Slovensku. Poskytuje účelové a bezúčelové financovanie prostredníctvom spotrebiteľských a revolvingových úverov, produktové portfólio dopĺňajú hotovostné pôžičky. Za rok 2008 prefinancovala nákupy svojich klientov v hodnote 4,47 miliardy Sk (149 miliónov eur).
Spoločnosti skupiny Home Credit pôsobia na trhoch spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe, v strednej Ázii a na Ďalekom východe. V roku 2008 spoločne poskytli úvery v celkovom objeme 3,6 miliardy eur. Skupina Home Credit zastáva popredné pozície na trhoch v Českej republike (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruskej federácii (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstane (od decembra 2005). V roku 2006 vstúpila na trhy v Bielorusku (Home Credit Bank) a na Ukrajine (Home Credit Bank, Home Credit Finance), od decembra 2007 pôsobí taktiež v Číne a od apríla 2009 aj vo Vietname.
Skupina Home Credit Group je súčasťou medzinárodnej finančnej skupiny PPF, ktorá sa zaoberá predovšetkým spotrebiteľským financovaním a retailovým bankovníctvom. Skupina naďalej aktívne vyhľadáva investičné príležitosti a realizuje strategické investície na rastúcich trhoch strednej a východnej Európy a Ázie. Prostredníctvom podielu v Generali PPF Holdingu je skupina PPF účastníkom trhu poisťovníctva v strednej a východnej Európe. Za 18 rokov svojej existencie sa skupina PPF stala jedným z popredných medzinárodných finančných investorov s hodnotou spravovaných aktív prevyšujúcich 8 miliárd euro.