Slováci alternatívne pôžičky príliš neriešia, preferujú klasické úvery

Autor tlačové správy - Zuzana Bienvenu

Pridané

16. 1. 2017

Autor

Zuzana Bienvenu
Tlačová hovorkyňa

Pokiaľ sa Slováci chystajú kúpiť nejaký tovar za viac ako 200 eur, no nemajú   k dispozícii celú čiastku, väčšinou si zoberú klasický spotrebiteľský úver. Alternatívne spôsoby financovania zatiaľ na Slovensku príliš „neletia“. Polovica ľudí o P2P pôžičkách nikdy ani len nepočula. Dlhodobý prenájom vecí zase mnohí považujú za príliš drahý. No a kúpiť si nejakú vec spoločne s priateľmi taktiež nie je celkom reálne, keďže šesť z desiatich opýtaných takémuto spôsobu financovania  nedôveruje. Asi štvrtina respondentov tvrdí, že by sa na takéto alternatívne metódy nenechali presvedčiť za žiadnych okolností. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

 

Mať spoločnú kosačku so susedmi by sa oplatilo

Väčšie finančné výdavky sa v rodinách zvyknú objaviť nevhod, no často je potrebné ich akútne riešiť. Dosluhujúce auto či chladnička, pokazená kosačka, rozbitý mobilný telefón alebo nefunkčný počítač. Toto sú typické príklady, kedy musíme siahnuť hlbšie do vrecka. Stovky, ba až tisíce eur nad rámec bežných výdavkov riešia mnohé domácnosti pôžičkami. Ak peniaze v rodinách chýbajú, ľudia sa väčšinou rozhodnú pre klasickú pôžičku. „Niektoré alternatívne riešenia financovania pritom môžu byť veľmi výhodné. Chceli by ste chodiť na svoju chatu, no dostanete sa tam len raz za mesiac? Dohodnite sa na spoločnej kúpe a striedavom využívaní s príbuznými či priateľmi. Oplatí sa vám to“, hovorí Jan Holoch, manažér zákazníckej skúsenosti a finančný špecialista spoločnosti Home Credit.

Prieskum ukázal, že spoločné financovanie chaty by bolo prijateľné pre viac ako polovicu opýtaných. Podobne, skoro 50 percent ľudí by bolo ochotných zadovážiť si so susedmi či priateľmi kosačku na trávu. Spoločnú kúpu DVD prehrávača alebo fotoaparátu, ktorý nepotrebujeme každý deň, si ale dokážu predstaviť už len traja z desiatich. V prípade spoločnej kúpy auta je to akceptovateľné len pre 15 percent respondentov.

 

Presvedčiť môže dobrá skúsenosť iných 

Vo svete to už vo veľkom „fičí“, no na Slovensku je to len „v plienkach“. Reč je o P2P pôžičkách. Pýtate sa, o  čo ide? Zjednodušene povedané, peniaze sa požičiavajú priamo medzi ľuďmi online pomocou webovej aplikácie. Podľa výsledkov prieskumu o takomto financovaní nepočula takmer polovica Slovákov. Ďalšia viac ako tretina opýtaných takémuto alternatívnemu spôsobu zase neverí. "Kým v zahraničí P2P pôžičky zaznamenali obrovský boom, na Slovensku sa s nimi verejnosť zatiaľ len nesmelo zoznamuje. Ľudia sa uchádzajú o pôžičku, na ktorú sa im zložia ďalší ľudia, pre ktorých ide o investíciu. Pre obe strany sa tým znižujú riziká a dlžník môže dostať nižší úrok“, vysvetľuje J. Holoch. A čo by ľudí prilákalo k využívaniu P2P pôžičiek? Šiesti z desiatich sa vyjadrili, že by to mohla byť dobrá skúsenosť príbuzných alebo priateľov. Zhruba polovicu opýtaných by presvedčila väčšia pružnosť poskytovateľa takéhoto úveru či nižšie náklady. Na druhej strane, tridsať percent ľudí by sa nedalo presvedčiť za žiadnych okolností.        

 

Výhodne prenajať sa dajú aj „top vychytávky“

Pokiaľ túžite po najmodernejšom mobile, nemusíte hneď začať so sporením alebo si naň požičiavať. Exituje totiž  dlhodobý prenájom s možnosťou obnovy, čiže akýsi operatívny lízing. „Za niekoľko desiatok eur mesačne sa tak dostanete napríklad k najvychytenejšiemu mobilnému telefónu. Ak sa vám pokazí, dostanete náhradný. Navyše vám ho po nejakom čase vymenenia za modernejší. Dlhodobý prenájom je teda vhodný pre tých, ktorí sa nechcú starať o servis, no zároveň chcú chytiť nové trendy. Nevýhodou ale je, že platíte za vec, ktorú nikdy naozaj nevlastníte“, opisuje Holoch. Na rovnakom princípe funguje aj prenájom auta alebo trebárs notebooku. Slováci si takéto riešenie dokážu predstaviť najčastejšie práve v prípade spomínaného telefónu, kde to pripúšťa až 55 percent opýtaných. Naopak, dlhodobý prenájom ľuďom „nevonia“ predovšetkým pri domácich spotrebičoch ako sú mixér či vysávač.

 

Neznámemu jednoducho neveríme 

Prieskum naznačil, že alternatívne financovanie by mohlo mať na Slovensku potenciál. Zároveň ale potvrdil aj skutočnosť - čo Slováci nepoznajú, tomu skrátka neveria. Prekvapujúco najmenej dôverujú financovaniu vecí spoločne s priateľmi či príbuznými. V prípade P2P pôžičiek má každý štvrtý respondent problém s tým, že nepozná poskytovateľa takéhoto financovania.

 

Pokiaľ ide o dlhodobý prenájom, tam je podľa opýtaných najväčšou prekážkou nevýhodná cena. Zatiaľ čo prenájmom by si auto zadovážila asi len štvrtina opýtaných, takmer dve tretiny by to riešili klasickým spotrebiteľským úverom.

 

Klasické financovanie

Charakteristika

Alternatívne financovanie

Charakteristika

Hotovostný úver

Spravidla ide o čiastku v stovkách alebo pár tisíc eur. Býva poskytnutý veľmi rýchlo. 

Dlhodobý prenájom

Princíp operatívneho lízingu, ale na spotrebný tovar. Užívateľ nemusí kupovať novú vec, platí za jej využívanie. Navyše, dostane nový model. Zahŕňa to aj asistenčné služby.

Spotrebiteľský úver

Nákup na splátky. Určený je predovšetkým na kúpu spotrebného tovaru.

Konsolidácia

Pre ľudí, ktorí si chcú znížiť mesačnú splátku alebo získať výhodnejšiu úrokovú sadzbu.

P2P pôžička

Požičiavanie peňazí medzi ľuďmi prostredníctvom webovej platformy. Individuálnejšie posúdenie žiadateľov o pôžičku, spravidla nižšia cena (záleží ale na výbere poskytovateľa). Možnosť získať peniaze aj na netypické účely.

Kreditná karta

Pohodlné platby. Vlastník nemusí žiadať o nové pôžičky, môže využiť bezúročné obdobie.

Spoločné financovanie

Môže sa využiť pri kúpe drahšej veci, ktorú nepotrebujeme pre každodennú spotrebu. Spoločné financovanie s príbuznými či priateľmi ale vyžaduje striktne určiť pravidlá striedavého využívania a ich dodržiavanie.   

Mikropôžička

Mimoriadne riešenie akútnej situácie napr. pred výplatou. Nikdy by sa nemala stať pravidelným riešením.

 * Prieskum v septembri 2016 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 507 respondentov.

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home  Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty, revolvingové pôžičky a spojenie pôžičiek. V prvom polroku 2016 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 118 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk

 

Home Credit B.V. (ďalej iba "HCBV") je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe (CEE) a Ázii. Spoločnosť bola založená v roku 1997 a dcérske spoločnosti HCBV pôsobia v Českej republike, na Slovensku, v Ruskej federácii, Bielorusku, Kazachstane, Číne, Indii, Indonézii, Vietname, Filipínach a Spojených štátoch amerických. Hlavným predmetom podnikania HCBV je poskytovanie spotrebiteľského financovania a úverov koncovým zákazníkom (nákup tovaru na splátky, hotovostné úvery, revolvingové úvery, kreditné karty a pôžičky na autá). S rozširovaním pôsobnosti HCBV sa pridávajú produkty retailového bankovníctva, ako je správa vkladov a ponuka bežných účtov na trhoch, na ktorých je držiteľom bankovej licencie. Spolu 72,9 tisíc zamestnancov doteraz obslúžilo viac ako 53,4 miliónov zákazníkov prostredníctvom svojej rozsiahlej distribučnej siete zahŕňajúcej 185.893 predajných miest, úverových kancelárií, pobočiek a zastúpení na poštách. Celkové konsolidované aktíva HCBV dosiahli 9,7 miliárd EUR k 31. decembru 2015. 

Ďalšie informácie sú k dispozícii nawww.homecredit.net

 

 

Najväčším akcionárom Home Credit BV je PPF Group NV s 88,62 % podielom. Skupina PPF (ďalej iba „PPF“) investuje do mnohých odvetví od bankovníctva a finančných služieb, cez poisťovníctvo, nehnuteľnosti, oblasti energetiky a ťažby nerastov, poľnohospodárstva, maloobchodu až po biotechnológie. PPF pôsobí v Európe, Rusku, Ázii a USA. Skupina vlastní aktíva vo výšky približne 21,3 miliardy EUR (k 30. 06. 2015).

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu

 

Minoritným akcionárom Home Credit BV je s podielom 11,38 % EMMA OMEGA LTD, investičná skupina plne vlastnená Jiřím Šmejcem. 

 

Prihlásenie k odberu nových tlačových správ

Ochrana osobných údajov