Čoraz viac Slovákov používa aplikácie, ktoré im pomáhajú lepšie sa orientovať pri nákupoch a platbách cez internet. Takmer 40 percent ľudí má v mobiloch stiahnutú niektorú z aplikácií na porovnávanie cien vo viacerých obchodoch. Nejde pritom o doménu žien. Práve naopak, vo väčšej miere to využívajú muži. Na popularite u nás naberajú aj aplikácie na vyhľadávanie akciového tovaru, na správu vernostných kariet či elektronické peňaženky. Dve tretiny z tých Slovákov, ktorí s takýmito službami majú osobnú skúsenosť, tvrdia, že s ich pomocou získali tovar alebo službu za lepšiu cenu. Na druhej strane, približne štvrtina opýtaných takéto mobilné aplikácie nevyužíva preto, že sa obávajú o bezpečnosť svojich osobných údajov. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.
Väčšina Slovákov sa v dnešnej dobe bez mobilného telefónu nepohne ani na krok. Ten už pritom dávno nevyužívajú len na telefonovanie alebo na surfovanie na internete. Stále väčšie uplatnenie v mobiloch nachádza spojenie moderných technológií a finančných služieb. „Aj na slovenskom trhu už existuje veľké množstvo aplikácií, ktoré dokážu ľuďom reálne zjednodušiť život a zároveň ušetriť peniaze. Či už ide o internetové bankovníctvo, správu úverov alebo možnosti nakúpiť lacnejšie, finančné aplikácie si získavajú čoraz väčšiu dôveru a uplatnenie", komentuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek, zo spoločnosti Home Credit.
Štyria z desiatich Slovákov majú vo svojich mobilných telefónoch stiahnutú niektorú z aplikácií na porovnávanie cien u viacerých predajcov. Je zaujímavé, že medzi týmito užívateľmi dominujú muži, ktorých je o 10 percent viac ako žien. „Čo už nie je také prekvapujúce, je fakt, že tieto mobilné aplikácie využívajú predovšetkým mladšie ročníky. Vo vekovej kategórii od 15 do 29 rokov je ich takmer o 100 percent viac, ako v kategórii od 45 do 59 rokov", približuje zistenia z prieskumu J. Ondrušek z Home Creditu. Čoraz viac priaznivcov si získavajú aj ďalšie aplikácie, predovšetkým na vyhľadávanie akciového tovaru, ktoré má vo svojom mobile každý piaty Slovák. Takmer rovnako je už rozšírená aj elektronická peňaženka. Potom sú to aj stále populárnejšie aplikácie na spravovanie vernostných kariet či správu financií.
Pre mnohých ľudí je využívanie finančných aplikácií rutinnou každodennou záležitosťou, čo im prináša viaceré benefity. Dve tretiny respondentov sa vyjadrili, že vďaka nim získavajú tovar a služby za lepšiu cenu. Takmer polovica užívateľov si zase pochvaľuje pohodlnejšie a rýchlejšie nakupovanie, tretina spomína uľahčenie výberu toho správneho tovaru. Ďalší ocenili prínos aplikácií pre lepšie plánovanie nákupov, zlepšenie prehľadu o akciách a zľavách ale aj dobý pocit z modernosti a neustálej aktuálnosti.
Hoci finančné aplikácie aspoň čiastočne pozná väčšina Slovákov, nie všetci ich aj reálne používajú. Hlavnou prekážkou je predovšetkým fakt, že jednoducho nevyužívajú na nákupy svoje mobilné telefóny a nemajú záujem si aplikácie nainštalovať. „Ďalší majú zase rôzne obavy a pochybnosti. Približne štvrtina ľudí takéto mobilné aplikácie totiž nevyužíva preto, že sa obávajú o bezpečnosť svojich osobných údajov a boja sa ich zneužitia," hovorí J. Ondrušek. Na druhej strane sa však šiesti z desiatich opýtaných v prieskume vyjadrili, že ak by mali istotu dostatočnej ochrany osobných údajov, začali by takéto aplikácie využívať. Z ďalších dôvodov, ktoré by motivovali Slovákov stiahnuť si ich do mobilov, sú to predovšetkým úspora času a peňazí pri nakupovaní či rýchla orientácia v cenách a ponuke hľadaného tovaru.
* Prieskum vo februári 2018 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 510 respondentov.