Platba „kešom“ v obchodoch na Slovensku stále dominuje. Pri pokladni v kamenných prevádzkach pravidelne vyťahuje z peňaženky bankovky a mince až sedem z desiatich Slovákov. A hoci bezhotovostných platieb z roka na rok pribúda, stále sú v menšine. Za bežné nákupy v klasických obchodoch platí debetnou kartou ani nie polovica ľudí. Dokonca aj pri nákupe cez internet Slováci najčastejšie nakoniec zaplatia v hotovosti, až po prevzatí tovaru na dobierku. Bezkontaktné platby sú rozšírenejšie u ľudí s vysokoškolským vzdelaním, na druhej strane hotovosťou platia častejšie ľudia s nižším vzdelaním. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.
Aj napriek tomu, že možnosti bezkontaktných platieb sa neustále rozširujú a zdokonaľujú, na Slovensku prevládajú platby v hotovosti. Väčšina ľudí evidentne uprednostňuje pocit istoty, keď majú bankovky fyzicky pod svojou kontrolou, pred virtuálnymi peniazmi pri platbách kartou, prevodom, mobilom či dokonca nálepkou. V kamenných obchodoch, napríklad v potravinách, dennodenne platí hotovosťou takmer štvrtina Slovákov a ďalších takmer 50 percent niekoľko krát za týždeň. Na druhej strane debetnou kartou, ktorú majú ľudia k svojmu bežnému účtu, platí denne len jeden z desiatich Slovákov a niekoľko krát za týždeň ďalšia tretina opýtaných. „Keď si to zosumarizujeme, na Slovensku v kamenných prevádzkach denne platí hotovosťou dva krát toľko ľudí ako kartou. Pravidelne hotovosť využíva viac ako 70 percent ľudí. Na druhej strane, kartou pravidelne uhrádza takéto nákupy len 45 percent nakupujúcich. Samozrejme mnohí v priebehu jedného týždňa využívajú aj hotovosť aj kartu,“ približuje výsledky prieskumu analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller.
Keď sa pozrieme na ďalšie formy platieb v klasických prevádzkach, kreditnou kartou platí denne len 5 percent Slovákov. Ešte o percento menej ľudí využíva na úhradu bezkontaktnú nálepku alebo čip a len necelé percento ľudí denne platí prostredníctvom aplikácie v mobile. „Prieskum potvrdil tendenciu, že bezkontaktné platby sú rozšírenejšie u ľudí s vysokoškolským vzdelaním, na druhej sa ukázalo, že hotovosťou platia častejšie ľudia s nižším vzdelaním, teda stredoškolským alebo základným“, hovorí R. Müller.
To, že Slováci až tak neholdujú online platbám, potvrdzuje ďalšie zistenie z prieskumu. Aj nákupy cez internet najčastejšie nakoniec zaplatia v hotovosti. A to aj napriek tomu, že bezhotovostné platby sú jednoduchšie a rýchlejšie. Tretina Slovákov aspoň raz za mesiac za tovar objednaný cez internet zaplatí v hotovosti až po jeho prevzatí, teda na dobierku. Za to isté obdobie zaplatí za internetový nákup prevodom z účtu len každý piaty človek, podobne je to aj v prípade platby debetnou kartou. Platba kreditnou kartou za nákupy online je na Slovensku ešte menej rozšírená. „Pritom platba kreditnou kartou v takýchto prípadoch môže byť pre ľudí výhodná. Je teda škoda, že kreditky nevyužívajú viac, predovšetkým ich bezúročné obdobie. Funguje to jednoducho. Zaplatená čiastka za objednaný tovar sa im stiahne z kreditnej karty, no tú sumu im stačí uhradiť napríklad až o 50 dní, pričom nepreplatia nič na úrokoch,“ komentujeR. Müller.
Aj napriek tomu, že sa vo všeobecnosti na Slovensku ešte stále vo veľkom platí bankovkami a mincami, najmä medzi mladými ľuďmi sa čoraz viac udomácňujú pri nakupovaní moderné aplikácie, ktoré majú vo svojich mobiloch či tabletoch. Najčastejšie ide o jednu z aplikácií na porovnávanie cien tovaru, ktoré prakticky využíva viac ako tretina Slovákov. „V tomto konkrétnom prípade sa očividne ukázalo, že moderné technológie využívajú hlavne mladšie ročníky. Užívateľov tejto aplikácie je raz toľko vo veku do 29 rokov v porovnaní s užívateľmi, ktorí majú od 45 do 59 rokov,“ dopĺňaR. Müller. Z ďalších aplikácií sa u ľudí na Slovensku uchytilo aj vyhľadávanie akciového tovaru, ktorý využíva takmer pätina ľudí a taktiež elektronická peňaženka, ktorá slúži 15 percentám Slovákov.
* Prieskum vo februári 2018 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 510 respondentov.