Slováci investujú do aktivít s priateľmi ročne stovky eur • Home…

Slováci investujú do aktivít s priateľmi ročne stovky eur

02. 03. 2017

Väčšina Slovákov minie na rôzne aktivity s priateľmi za rok niekoľko stoviek eur. Ide predovšetkým o platenie výletov, posedení v podnikoch, kúpu darčekov, alebo lístkov do kina. Najvyššie čiastky vynakladajú na spoločné dovolenky, niektorí mesačne aj viac ako 200 eur. Každý tretí Slovák si ide s kamarátmi sadnúť aspoň raz za týždeň, pričom v reštaurácii nechá zvyčajne do 20 eur. Ženy preferujú nákupy s priateľkami, ktoré ich mesačne stoja priemerne 40 eur. Siedmi z desiatich platia tieto aktivity sami za seba. Pokiaľ ale treba za niekoho opakovane zatiahnuť účet, skoro polovica ľudí sa nabudúce jeho spoločnosti vyhne. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

 

Rodinu si nevyberieš, priateľov áno

Ani na Slovensku nie je ničím výnimočným, že mnoho ľudí trávi viac času s priateľmi, s ktorými si rozumejú, ako trebárs s niektorými príbuznými. Voľné chvíle strávené v príjemnej spoločnosti kamarátov si Slováci náležite cenia, a to aj finančne. Väčšina preto nemá problém investovať do spoločných aktivít v priebehu roka aj niekoľko stoviek eur. Prieskum ukázal, že najviac peňazí míňajú na spoločné výlety, potom sú to posedenia v reštaurácii alebo bare a ako tretie v poradí skončili výdavky na darčeky pre priateľov. V rebríčku nasledujú náklady na spoločné kultúrne akcie (kino, koncert, divadlo), potom sú to nákupy, dovolenky a náklady na cestovanie za kamarátmi. Až na „chvoste“ je spoločné športovanie.

 

Pre kamarátov sme ochotní obetovať čas aj peniaze

Potvrdilo sa, že Slováci sú poväčšine priateľský, obetavý a družný národ. „Pre mnohých je totiž potreba byť s priateľmi natoľko silná, že niektoré činnosti robia vyslovene len preto, aby si udržali s nimi kontakt. Inak by to sami od seba nikdy nerobili“, hovorí Jan Holoch, manažér zákazníckej skúsenosti a finančný špecialista spoločnosti Home Credit. Takýmto typickým príkladom je posedenie s kamarátmi v nejakom podniku, kde skoro 50 percent opýtaných uviedlo, že tam chodia len preto, aby boli s kamarátmi. Každý piaty Slovák sa takto prakticky „obetuje“, keď ide s priateľmi do kina na film, na ktorý by sa sám od seba nikdy nevybral. Podobne je to aj v prípade spoločných výletov. Tu sú podľa prieskumu o niečo prispôsobivejší muži ako ženy. Na zájazd len kvôli kamarátom sa vyberie 25 percent mužov, v prípade žien je to 17 percent.

 

Muži na pivo, ženy na nákup

Každý špás niečo stojí a tak je to aj s časom stráveným v kruhu priateľov. Keď sa pozrieme na jednotlivé položky, koľko vynakladajú Slováci na spoločné aktivity s priateľmi, najvyššie sumy idú na dovolenky. V tomto prípade približne polovica respondentov odhaduje, že ich to v priemere mesačne vyjde aj na viac ako 200 eur. Z rodinných rozpočtov ukrajujú aj časté návštevy reštaurácií. Každý tretí Slovák si ide s kamarátmi posedieť aspoň raz za týždeň, pričom v podniku nechá zvyčajne do 20 eur. „V tomto prípade ide klasicky o doménu mužov. Je samozrejmé, že ženy zase pre zmenu preferujú nákupy s priateľkami. Tie ich mesačne stoja priemerne 40 eur, dopĺňa J. Holoch. Pri nakupovaní darčekov pre priateľov, čo sa deje niekoľko krát do roka, sa 90 percent Slovákov dokáže „zmestiť“ do sumy 80 eur. Nájde sa však aj 8 percent takých, ktorí na obdarovanie kamarátov dajú aj čiastku blížiacu sa k 200 eurám.

 

Kamaráti buďme, ale dlhy si plaťme

Keď príde na úhradu takýchto kolektívnych aktivít, väčšina ľudí sa k tomu postaví zodpovedne. Siedmi z desiatich platia sami za seba, alebo ak za nich minule zaplatil kamarát, teraz na oplátku zaplatia oni za neho. V desiatich percentách prípadov sa stáva, že spoločný účet spravidla zatiahnu tí majetnejší z partie. Pre mnohých je každopádne konečné vyúčtovanie citlivou záležitosťou. Pokiaľ je totiž nutné za niekoho opakovane niečo uhrádzať, skoro polovica opýtaných sa nabudúce radšej jeho spoločnosti vyhne. Tretina Slovákov pre zmenu vôbec nerieši, kto čo zaplatí, vraj im to vždy nejakým spôsobom nakoniec vyjde. 

 

* Prieskum v septembri 2016 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 507 respondentov.

 

Poznámka pre editorov: 

Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty, revolvingové pôžičky a spojenie pôžičiek. V roku 2016 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 242,7 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk.

 

 

Home Credit B.V. (ďalej len "HCBV" alebo "skupina") je medzinárodným poskytovateľom spotrebiteľského financovania zastúpeným v 11 krajinách s vysokým rastovým potenciálom. Spoločnosť bola založená v roku 1997 a zameriava sa na poskytovanie spotrebiteľského financovania a úverov koncovým zákazníkom. Služby skupiny sú jednoduché, ľahké a rýchle. sobí na vysoko atraktívnych trhoch s významnými vstupnými prekážkami. Vo vybraných krajinách je popredným poskytovateľom spotrebiteľského financovania. Náskok pred konkurenciou si udržiava vďaka skúsenostiam a znalosti najrôznejších trhov. Posilňuje a rozširuje finančnú inklúziu populácie neobsluhovanej bankami vďaka poskytovaniu pozitívneho a bezpečného úverovania - mnohým zo zákazníkov vôbec prvýkrát. Podporuje zvyšovanie životnej úrovne a vychádza v ústrety finančným potrebám úverovaných osôb. Celkom 120,2 tisíc zamestnancov skupiny dosiaľ obslúžilo viac ako 70 miliónov zákazníkov prostredníctvom rozsiahlej distribučnej siete zahŕňajúcej 270 537 predajných miest, úverových kancelárií, pobočiek a zastúpení na poštách. Celkové konsolidované aktíva HCBV dosiahli k 31. decembru 2016 výšku 14,7 mil. eur. Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.

 


Väčšinovým akcionárom Home Credit B.V. je s 88,62 % podielom PPF Financial Holdings B.V., 100 % dcérska spoločnosť spoločnosti PPF Group N. V. (ďalej len "PPF"). Skupina PPF investuje do množstva trhových odvetví od bankových a finančných služieb, cez telekomunikácie, poisťovníctvo, nehnuteľnosti, ťažbu nerastov, poľnohospodárstvo a maloobchod, až po biotechnológie. PPF pôsobí v Európe, Rusku, Ázii a USA. Skupina vlastní aktíva vo výške 24,2 mld. eur (k 30. 6. 2016). Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.eu.

 

 

Menšinovým akcionárom Home Credit B.V. je s 11,38 % podielom EMMA OMEGA LTD, investičná holdingová spoločnosť vlastnená Jiřím Šmejcom. Ďalšie informácie o skupine Emma Capital sú k dispozícii na www.emmacapital.cz.