Piešťany, 16. november 2012 – Slovákom sa tento rok ešte nechce nakupovať vianočné darčeky. Na konci októbra mala darčeky len tretina z nich. Tento rok si radšej počkajú na výpredaje, kam zamieria dve tretiny z nich. Pritom v nákupoch sú opatrnejšie ženy – 37 % z nich už vyrazilo do obchodov a zaobstaralo si prvé darčeky. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. realizovala agentúra STEM/MARK.
V obchodoch sa ukazujú dva protichodné trendy. Obchodníci sa snažia lákať na vianočnú sezónu čo najskôr. Spotrebiteľom sa však ešte do nákupov nechce. Radšej premýšľajú o tom ako budú vyzerať povianočné výpredaje. „Obchodné reťazce štartujú vianočnú sezónu z roka na rok o niečo skôr. Prvé čokoládové figurky a kolekcie sa na pultoch obchodov objavili už v septembri. Snažia sa prilákať nakupujúcich čo najskôr s tým, že tovar neskončí vždy pod stromčekom. Ľudia ich použijú, napríklad ako narodeninový darček a budú nakupovať znova,“ vysvetľuje analytik Home Creditu Michal Kozub.
V e-shopoch nakúpia aj starší
Tradičným miestom vianočných nákupov zostávajú kamenné obchody. Tento rok v nich nakúpia tri štvrtiny ľudí. Ich náskok sa ale z roka na rok znižuje. Pre e-shopy sa podľa prieskumu tento rok rozhodne až 42 % ľudí. „Veľkým prekvapením je, že mladá generácia využije e-shopy len v polovici prípadov. Naopak v Česku bude nakupovať online skoro 80 % ľudí vo veku 18-25 rokov, čo je diametrálny rozdiel,“ uvádza Kozub. Pritom u Slovákov jednoznačne vedú tuzemské e-shopy nad tými zahraničnými. Ani do zahraničných obchodov sa ľuďom nechce cestovať. Vyrazí tam podľa prieskumu len 9 % ľudí. Mnoho ľudí sa vyberie na vianočné trhy do Viedne alebo Budapešti. Cestujú tam však skôr kvôli predvianočnej atmosfére ako za cielenými nákupmi.
Zdá sa, že Slováci sa tento rok o niečo polepšili aj v zapojení fantázie pri vymýšľaní toho, čím potešia svojich blízkych. Obálku s peniazmi bez akéhokoľvek darčeku tento rok plánujú darovať len 3 % ľudí.
Kombináciu darčekov a peňazí skôr zvolí štvrtina opýtaných. Zaujímavé je, že proti dávaniu či dostávaniu peňazí sa stavajú hlavne mladí ľudia. Klasické darčeky volia v 69 %. Naopak čím sú ľudia starší, tým viac dávajú prednosť peniazom.
V povianočných výpredajoch minú Slováci ďalších 200 eur
Najviac ľudí tento rok plánuje, že za darčeky minú do 100 eur. Vlastné úspory či peniaze z výplaty na ne použije 87 % opýtaných. Zároveň však 18 % ľudí využije nejakú formu úveru. Nad tradičným nákupom na splátky pritom jasne víťazí použitie kreditnej karty. Napríklad vo veľkých mestách nad 100 tisíc obyvateľov ich aspoň raz použije 13 % ľudí. Celkovú sumu útrat za vianočné darčeky však navýšia nákupy v povianočných výpredajoch. „Ľudia síce uvádzajú, že za darčeky minú do 100 eur, takmer dve tretiny oslovených však plánuje, že vyrazia na povianočné nákupy, kde budú nakupovať predovšetkým oblečenie a obuv. A priemerná čiastka, ktorú vo výpredajoch minú, sa vyšplhá aj k dvom stovkám eur, teda dvojnásobku,“ hovorí Kozub.
Výdavky za Vianoce navýšia okrem nákupov darčekov aj ostatné vianočné nákupy. Priemerná domácnosť minie za jedlo na Vianoce 135 eur. Zaujímavosťou je, že 45 % ľudí tento rok neplánuje minúť na vianočný stromček ani euro.
Prieskum pre spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. realizovala výskumná agentúra STEM/MARK na 1 005 respondentoch v online paneli.
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 76,3 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk
Skupina Home Credit je popredným poskytovateľom spotrebiteľských úverov v Európe a Ázii, založený v roku 1997 v Českej republike. Skupina Home Credit zamestnáva 28 tisíc ľudí a poskytuje svoje služby viac ako 28 miliónom klientom naprieč 86 tisíc distribučných miest (k 31.12.2011). Skupina Home Credit je v súčasnosti aktívna v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruskej federácii (2002), Kazachstane (2005, minoritný podiel), Bielorusku (2007), Číne (2007), Vietname (2009) a Indii (2012). Skupina ďalej zakladá svoju pobočku v Indonézii a hľadá príležitosti pre vstup na ďalšie trhy v Ázii.
Viac informácií je k dispozícii nawww.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N. V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške zhruba 14,36 miliárd EUR (k 31.12.2011), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva až po maloobchod. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.
Viac informácií je k dispozícii na www.ppf.eu.