Moderné spôsoby platenia pri nakupovaní využívajú na Slovensku omnoho častejšie muži ako ženy. Zatiaľ čo mobilom alebo inteligentnými hodinkami platí až 20 percent mužov, u žien je to len 11 percent. Ako ďalej vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, muži z celkového objemu transakcií platobnou kartou urobia až štvrtinu na internete, v prípade žien je to len 16 percent.
Nákupné správanie ľudí na Slovensku sa dosť výrazne líši u oboch pohlaví. Dáta spoločnosti Home Credit odhaľujú, že Slováci sú podstatne aktívnejší pri využívaní moderných spôsobov platieb ako Slovenky. „Z roka na rok nám na Slovensku pribúda NFC platieb, teda bezkontaktných úhrad prostredníctvom smartfónov či inteligentných hodiniek a náramkov. Ja pritom zaujímavé, že takéto užívateľsky pohodlné platby, bez nutnosti vyberať z peňaženky platobnú kartu či nebodaj hotovosť, sú skôr doménou mužov. Z našich údajov za rok 2023 totiž vyplýva, že mobil či hodinky využíva na platenie každý piaty muž, teda 20 percent. V prípade žien je to približne len jedna z desiatich, presne 11 percent,“ približuje obchodný riaditeľ spoločnosti Home Credit Marek Tomčík. Ide pritom o trend, ktorý trvá už niekoľko rokov. V roku 2022 to bolo 14 % mužov vs. 7 % žien a v roku 2021 zase 9 % vs. 4 %. Platby mobilnými zariadeniami patria medzi najbezpečnejšie metódy vôbec. Transakcie cez mobil, napríklad pri platbe v online obchodoch, sú dokonca bezpečnejšie ako cez počítač. Okrem nakupovania v obchodoch sa dá takto aj vyberať hotovosť z bankomatov, ktoré ponúkajú možnosť bezkontaktného výberu. „Kartu uloženú v mobile nie je možné skopírovať a vďaka potvrdzovaniu transakcií je platenie mimoriadne bezpečné. Aj tu však treba, samozrejme, dodržiavať bezpečnostné pravidlá. Nikdy nikomu nehovorte, ani neposielajte overovací kód, ktorý vám bol doručený na mobilný telefón. Taktiež si pozorne prečítajte obsah SMS správ so zaslaným kódom a uistite sa, že sa naozaj týka tej platobnej operácie, ktorú práve riešite,“ radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský. Muži v porovnaní so ženami viac nakupujú na internete, ako aj na splátky Muži majú v nákupnom správaní sa „navrch“ aj v tom, že zo všetkých platieb kartou zrealizujú až 24 percent prostredníctvom internetu, kým u žien tvoria platby na internete len 16 percent. No a do tretice z dát Home Creditu za rok 2023 vyplýva, že muži podstatne častejšie nakupujú na splátky v kamenných predajniach ako ženy. Z celkového objemu tvoria nákupy mužov až dve tretiny, na ženy ostáva jedna tretina. Tu však ženy a rovnako aj muži nakupujú najčastejšie mobilné telefóny, konkrétne Iphony. Na ďalších miestach sú to notebooky a telefóny s operačným systémom Android.
„Ďalej už ale opäť vidíme rozdiely v prípade oboch pohlaví. Kým ženy si potom kupujú predovšetkým domáce spotrebiče, ako sú kuchynské roboty, vysávače či fény, muži zase uprednostňujú počítačové komponenty a taktiež herné konzoly,“ približuje Marek Tomčík.
Kontakt pre novinárov: Kateřina Dobešová tisková mluvčí Home Credit ČR a SRTel.: +420 736 473 813E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s. v roku 2023 úvery v celkovej výške 274,6 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk Skupina PPF pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Investuje do rôznych odvetví - od telekomunikácií a médií, cez finančné služby, elektronický obchod, biotechnológie, až po nehnuteľnosti a mobilitu. Skupina má aktíva v hodnote viac ako 43 miliónov eur a celosvetovo zamestnáva 55 000 ľudí (k 31. 12. 2023).