Slováci si zvykli na Valentína. Na svojich blízkych minú okolo 38 eur
Pridané
14.02.2013
Slováci sa v porovnaní s ostatnými krajinami, kde Home Credit pôsobí, držia na priemernej úrovni.
Z prieskumu, ktorý sa okrem Slovenskej republiky zároveň uskutočnil v Českej republike, v Bielorusku, Rusku, Kazachstane, Číne, Vietname a Indii, vyplýva, že vo väčšine týchto krajín predstavujú náklady na oslavy dňa sv. Valentína okolo 10% mesačného príjmu, najnižšie sú výdavky v Bielorusku. Slovensko sa drží s 4,5% skôr v priemere. V Čechách je to skôr nižší priemer (2,5%). Jednoznačne najvyššie sú náklady spojené s týmto sviatkom v Indii (25%).
"Zo zoznamu sa dosť vymyká tradične Rusko, kde za oslavy amerického sviatku lásky chcú utrácať skutočne vo veľkom," komentuje výsledky prieskumu analytik Home Creditu Michal Kozub a dodáva: "Za večeru sú Rusi schopní v prepočte minúť až 150 eur, za darčeky (mimo šperkov) sa cena dohromady šplhá až k 170 eurám. Vyplýva to okrem iného z toho, že to je jeden z tých neruských sviatkov, ktorý sa ale v Rusku tradične oslavuje a vo veľkom sa využíva tiež marketingovo. No kým v Rusku tento sviatok oslavuje skôr bohatšia vrstva, ktorá často cestuje po svete, na Slovensku sviatok sv. Valentína oslavujú skôr mladší ľudia, ktorí nejdú pri míňaní tak vysoko – zostávajú skôr pri menších darčekoch."
"Obchody a reštaurácie už pravidelne ponúkajú špeciálne valentínske akcie a menu, zvyšujú sa tržby obchodov a reštaurácií, na mnohých miestach nechýba špeciálna valentínska výzdoba. Tržby obchodníkov môžu len vďaka tomuto nedávno zavedenému sviatku stúpnuť až o niekoľko desiatok percent," dodáva Kozub. V niektorých z uvedených krajín sa však tiež ozýva silná kritika osláv sviatku sv. Valentína. V Českej republike a na Slovensku sviatok veľa ľudí, najmä staršie generácie, ignoruje, pretože ho nepovažujú za tradičný, a dajú prednosť prvému máji a bozku pod rozkvitnutou čerešňou. V Kazachstane sa ozývajú hlasy volajúce po oslavách sviatku lásky, ktorý sa medzi mladými neoficiálne oslavuje v máji, ale marketingová sila Valentína je väčšia. V Rusku má sviatok sv. Valentína opozíciu v podobe ortodoxnej cirkvi. V Indii proti nemu bojuje ortodoxná hinduistická skupina Sri Ram Sena (Rámova armáda), podľa ktorej sviatok nie je súčasťou indickej kultúry, a násilím sa vyhráža každému, kto by ho chcel oslavovať.
|
Valentínske pohľadnice (EUR) |
Kvety (EUR) |
Čokolády a sladkosti (EUR) |
Večere (EUR) |
Plyšové hračky (EUR) |
Kozmetika, parfémy (EUR) |
Šperky (EUR) |
Podiel mesačného príjmu minutý na oslavy sv. Valentína |
Česká republika |
2 |
15 |
5 |
26 |
9,03 |
26,34 |
37, 60 |
2,5% |
Slovensko |
2 |
10 |
2,50 |
24 |
9 |
28 |
24, 50 |
4,5% |
Rusko |
2 |
23 – 43 |
15 |
150 |
37, 60 |
75 – 113 |
|
10% |
Bielorusko |
2,30 |
12,80 |
9 |
37, 60 |
22, 58 |
75, 27 |
263 |
2% |
Kazachstan |
2,30 |
15 |
7,50 |
37, 60 |
15 |
113 |
113 |
10% |
Čína |
1,50 |
22,50 |
9 |
30 |
15 |
37, 60 |
263 |
10% |
Vietnam |
0,79 – 3,80 |
3,70 – 18,80 |
3, 80 – 15 |
15 - 22, 60 |
7, 50 – 22, 60 |
37, 60 – 75, 30 |
22, 50 – 75, 00 |
10% |
India |
1,50 |
26 |
7,50 |
30 |
15 |
|
150, 50 |
25% |
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit a.s., založená v roku 1997, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky v mieste predaje, úvery na automobily, hotovostné pôžičky, kreditné a úverové karty. V roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 177 mil eur. Spoločnosť Home Credit a.s. je členom skupiny Home Credit.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.