Slováci si zvykli na Valentína. Na svojich blízkych minú okolo 38 eur

Autor tlačové správy - Zuzana Bienvenu

Pridané

14. 2. 2013

Autor

Zuzana Bienvenu
Tlačová hovorkyňa

Bratislava, 12. február 2013 - Slováci si po rokoch zvykli a prijali sviatok sv. Valentína. Vnímanie sviatku, ktorý veľa ľudí považovalo skôr za importovaný výmysel sa mení. Teraz už aspoň drobnosťou potešia svojich partnerov 14. februára mnohí. Zvyšujú sa tak logicky aj výdavky na tento sviatok. Za romantickú večeru minú ľudia u nás okolo 24 eur, na pohľadnice, tzv. Valentínky okolo dvoch eur, v kvetinárstve nechajú asi 10 eur a na čokolády a sladkosti dávajú približne 2,50 eura. Tradičné oslavy Valentína tak stoja okolo 38 eur. Ak by sa mali rozhodnúť pre drahšie darčeky, vybrali by si Slováci kozmetiku alebo parfum v cene okolo 28 eur alebo šperk do 25 eur. Vyplýva to z posledného prieskumu skupiny Home Credit.

Slováci sa v porovnaní s ostatnými krajinami, kde Home Credit pôsobí, držia na priemernej úrovni.
Z prieskumu, ktorý sa okrem Slovenskej republiky zároveň uskutočnil v Českej republike, v Bielorusku, Rusku, Kazachstane, Číne, Vietname a Indii, vyplýva, že vo väčšine týchto krajín predstavujú náklady na oslavy dňa sv. Valentína okolo 10% mesačného príjmu, najnižšie sú výdavky v Bielorusku. Slovensko sa drží s 4,5% skôr v priemere. V Čechách je to skôr nižší priemer (2,5%). Jednoznačne najvyššie sú náklady spojené s týmto sviatkom v Indii (25%).

"Zo zoznamu sa dosť vymyká tradične Rusko, kde za oslavy amerického sviatku lásky chcú utrácať skutočne vo veľkom," komentuje výsledky prieskumu analytik Home Creditu Michal Kozub a dodáva: "Za večeru sú Rusi schopní v prepočte minúť až 150 eur, za darčeky (mimo šperkov) sa cena dohromady šplhá až k 170 eurám. Vyplýva to okrem iného z toho, že to je jeden z tých neruských sviatkov, ktorý sa ale v Rusku tradične oslavuje a vo veľkom sa využíva tiež marketingovo. No kým v Rusku tento sviatok oslavuje skôr bohatšia vrstva, ktorá často cestuje po svete, na Slovensku sviatok sv. Valentína oslavujú skôr mladší ľudia, ktorí nejdú pri míňaní tak vysoko – zostávajú skôr pri menších darčekoch."

"Obchody a reštaurácie už pravidelne ponúkajú špeciálne valentínske akcie a menu, zvyšujú sa tržby obchodov a reštaurácií, na mnohých miestach nechýba špeciálna valentínska výzdoba. Tržby obchodníkov môžu len vďaka tomuto nedávno zavedenému sviatku stúpnuť až o niekoľko desiatok percent," dodáva Kozub. V niektorých z uvedených krajín sa však tiež ozýva silná kritika osláv sviatku sv. Valentína. V Českej republike a na Slovensku sviatok veľa ľudí, najmä staršie generácie, ignoruje, pretože ho nepovažujú za tradičný, a dajú prednosť prvému máji a bozku pod rozkvitnutou čerešňou. V Kazachstane sa ozývajú hlasy volajúce po oslavách sviatku lásky, ktorý sa medzi mladými neoficiálne oslavuje v máji, ale marketingová sila Valentína je väčšia. V Rusku má sviatok sv. Valentína opozíciu v podobe ortodoxnej cirkvi. V Indii proti nemu bojuje ortodoxná hinduistická skupina Sri Ram Sena (Rámova armáda), podľa ktorej sviatok nie je súčasťou indickej kultúry, a násilím sa vyhráža každému, kto by ho chcel oslavovať.

 

 

Valentínske pohľadnice (EUR)

Kvety

(EUR)

Čokolády a sladkosti

(EUR)

Večere

(EUR)

Plyšové hračky (EUR)

Kozmetika, parfémy

(EUR)

Šperky

(EUR)

Podiel mesačného príjmu minutý na oslavy sv. Valentína

Česká republika

2

15

5

26

9,03

26,34

37, 60

2,5%

Slovensko

2

10

2,50

24

9

28

24, 50

4,5%

Rusko

2

23  – 43

15

150

37, 60

75  – 113

 

10%

Bielorusko

2,30

12,80

9

37, 60

22, 58

75, 27

263

2%

Kazachstan

2,30

15

7,50

37, 60

15

113

113

10%

Čína

1,50

22,50

9

30

15

37, 60

263

10%

Vietnam

0,79 – 3,80

3,70 – 18,80

3, 80 – 15

15 - 22, 60

7, 50 – 22, 60

37, 60 – 75, 30

22, 50 – 75, 00

10%

India

1,50

26

7,50

30

15

 

150, 50

25%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznámka pre editorov:

Spoločnosť Home Credit a.s., založená v roku 1997, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky v mieste predaje, úvery na automobily, hotovostné pôžičky, kreditné a úverové karty. V  roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 177 mil eur. Spoločnosť Home Credit a.s. je členom skupiny Home Credit.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.  

 

V texte boli citované tieto osoby

Citovaná osoba - Michal Kozub Michal Kozub
Analytik

Prihlásenie k odberu nových tlačových správ

Ochrana osobných údajov