Slováci sú konzervatívni: Vianoce chcú tráviť doma s rodinou.

Autor tlačové správy - Zuzana Bienvenu

Pridané

12. 12. 2012

Autor

Zuzana Bienvenu
Tlačová hovorkyňa

Bratislava 12. decembra 2012 - Slováci sa v čase vianočných sviatkov nepúšťajú do extravagancie, ale  držia sa skôr tradičných zvykov. Skoro tri štvrtiny z nich plánuje tráviť sviatky predovšetkým doma s najbližšou rodinou, na večeru si dajú tradičného vyprážaného kapra, pustia si vianočné koledy. Dosť veľa ľudí dodržiava aj ďalšie zvyky ako napríklad krájanie jabĺčka alebo účasť na polnočnej omši. Počas Vianoc však plánujeme minúť viac ako ľudia v susednom Česku. Ukázal to najnovší prieskum, ktorý pre spoločnosť Home Credit realizovala agentúra STEM / MARK.

 

Tradície  sú stále súčasťou Vianoc a väčšina rodín ich dodržiava. Dvaja z troch ľudí si dajú v rámci hlavného jedla vypraženého kapra, ktorý je jedným zo symbolov štedrovečerného stola. Rovnaký počet ľudí si radi vypočujú vianočné koledy, tí odvážnejší si ich aj zaspievajú. Polnočná omša je neodmysliteľnou súčasťou Vianoc pre 44 % ľudí. V Česku, ktoré je charakeristické svojim ateizmom, pôjde o polnoci do kostola prekvapivých 29 % ľudí Ale sú aj zvyky, ktoré nie sú až tak obľúbené, no ľudia ich veľmi dobre poznajú Napríklad len 8 % ľudí si pustí lodičku v orechovej škrupinke a len jedno percento opýtaných sa chystá liať olovo do vody.

„Slováci sú konzervatívni nielen, čo sa týka dodržiavania tradícií. Tento rok sa ani nechystajú zásadne meniť spôsob nakupovania darčekov - tradičným miestom zostávajú aj pre nákupy vianočných darčekov kamenné obchody, tam plánuje nakupovať 75% z nich.E-shopy však postupne dobiehajú rozdiel, tento rok si ich pre nákup vianočných darčekov plánuje vybrať 42% ľudí.  O nákupy v zahraniční nie je až taký záujem. Osobne sa za hranice vydá na nákupy len 9 % ľudí, online je o percento menej," približuje výsledky prieskumu analytik Home Creditu Slovakia Michal Kozub.

Podľa prieskumu sa Slováci nechystajú vyhadzovať horibilné sumy za prípravu štedrovečernej tabule. Celková suma je však už tradične vyššia ako sa chystajú minúť susedia v Čechách, kde plánujú ľudia minúť okolo 160 Eur. Slováci plánujú minúť v priemere na domácnosť viac ako 240 Eur. "Výška výdavkov za jedlo, alkohol, nealko nápoje, stromček alebo ozdoby súvisí s ekonomickou situáciou väčšiny domácností, no Slováci sa počas Vianoc pri tradičných výdavkoch uskromňujú menej. Faktom však zároveň zostáva, že vzhľadom na rast inflácie, obzvlášť pri potravinách a tiež v súvislosti s rastúcou nezamestnanosťou nehodlajú ľudia riskovať. Radšej si Vianoce užijú v rodinnom kruhu bez zbytočných výdavkov a extravagantných výstrelkov," vysvetľuje Kozub. V reštaurácii, v zahraničí alebo na chate bude tráviť vianočné sviatky menej ako percento ľudí.

 Náklady na štedrovečernú večeru a výzdobu

Vec

Slovensko

Potraviny

135,10 

Ozdoby a ďalšie výdavky

44,50 

Nealkoholické nápoje

25,80 

Alkoholické nápoje

24,50 

Stromček

10,20 

 Prieskum pre spoločnosť Home Credit a.s. zrealizovala prieskumná agentúra STEM/MARK na 1 005 respondentoch v online paneli.  

 Poznámka pre editorov:

 Spoločnosť Home  Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, auto úvery, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V prvej polovici roku 2012 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 76,3 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.

Viac informácií je k dispozícii na www.homecredit.sk

 Skupina Home Credit je popredným poskytovateľom spotrebiteľských úverov v Európe a Ázii, založený v roku 1997 v Českej republike. Skupina Home Credit zamestnáva 28 tisíc ľudí a poskytuje svoje služby viac ako 28 miliónom klientom naprieč 86 tisíc distribučných miest (k 31.12.2011). Skupina Home Credit je v súčasnosti aktívna v Českej republike (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruskej federácii (2002), Kazachstane (2005, minoritný podiel), Bielorusku (2007), Číne (2007), Vietname (2009) a Indii (2012). Skupina ďalej zakladá svoju pobočku v Indonézii a hľadá príležitosti pre vstup na ďalšie trhy v Ázii.

 Viac informácií je k dispozícii nawww.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plne vlastní PPF Group N. V. („PPF“), ktorá je jednou z najväčších investičných a finančných skupín v strednej a východnej Európe. Aktuálne vlastní aktíva vo výške zhruba 14,36 miliárd EUR (k 31.12.2011), zahrňujúce rôznorodé aktivity od bankovníctva a poisťovníctva cez nehnuteľnosti, oblasť energetiky a ťažbu nerastov či poľnohospodárstva až po maloobchod. Pôsobnosť PPF siaha zo strednej a východnej Európy cez Rusko až do Ázie.

Viac informácií je k dispozícii na www.ppf.eu.

 

 

 

 

 

 

 

V texte boli citované tieto osoby

Citovaná osoba - Michal Kozub Michal Kozub
Analytik

Prihlásenie k odberu nových tlačových správ

Ochrana osobných údajov