Piešťany, 12. mája 2010 – Slováci začínajú využívať kreditné karty pri platbách v obchodoch viac ako tomu bolo predtým. Podiel výberov hotovosti z bankomatu v roku 2009 tak významne poklesol. Zatiaľ čo v minulosti používali zákazníci kreditné karty skôr na úhradu väčších nákupov, za posledný rok môžeme pozorovať trend, kedy sú kreditnou kartou platené i nižšie čiastky. Vyplýva to z analýzy kreditných kariet vydávaných spoločnosťou Home Credit, ktorá zistila zmeny v správaní ich držiteľov v rokoch 2008 a 2009.
Majitelia kreditnej karty stále vyberajú z bankomatu, podiel sa ale oproti platbám v obchode významne znížil. V roku 2009 bola karta použitá v obchode v 43 % prípadov, zatiaľ čo v roku 2008 to bolo len 26 %. „Držitelia kariet zistili, že kreditka je pohodlný platobný prostriedok. Vyhovuje im, že pri sebe nemusia nosiť príliš veľa hotovosti,“ vysvetľuje Vít Růžička, produktový manažér kreditných kariet v Home Credite a autor analýzy. Ako ďalší dôvod uvádza fakt, že výbery kreditnou kartou z bankomatu sú vo väčšine prípadov drahšie ako platobnou kartou zriadenou k bežnému účtu. Za posledné štyri roky sa podľa údajov vydavateľov platobných kariet zvýšil podiel kreditných kariet na Slovensku z 18,8 % v roku 2005 na 24,3 % v roku 2009, potvrdzuje spoločnosť MasterCard.
Bežne vytiahne majiteľ kreditnú kartu u obchodníka trikrát mesačne. Ešte v roku 2008 to bolo len 2,45krát. Hotovosť z bankomatu vyberie 1,94krát, v roku 2008 tak urobil 2,23krát. Z prieskumu spoločnosti MasterCard<sup title="blocked::#_ftn1"><sup title="blocked::#_ftn1">[1]</sup></sup>vyplýva, že za posledných šesť mesiacov platili ľudia kreditnou kartou najčastejšie za nákupy v hypermarketoch (37 %), skoro štvrtina z opýtaných si obstarávala pomocou kreditnej karty novú elektroniku a jej komponenty (23 %). Na rovnakej úrovni sa umiestnil nákup oblečenia a módnych doplnkov (23 %) a časté bolo tiež nakupovanie drahšej elektroniky (16 %) i nábytku (15 %).
Z analýzy niekoľko tisíc kreditných kariet vydaných Home Creditom ďalej vyplýva, že sa vlani znížila priemerná čiastka, ktorú ľudia kartou zaplatia – zo 44 eur v roku 2008 na 36 eur v roku 2009.„Rovnaký trend sme zaznamenali aj pri výberoch hotovosti. V roku 2008 si ľudia z bankomatu odnášali priemerne 101 eur, minulý rok o zhruba dvadsať menej – 78 eur,“ približuje Růžička s tým, že tieto výsledky odrážajú situáciu, do ktorej sa slovenské domácnosti dostali v kríze. Vo veľa prípadoch sa museli vyrovnávať so znížením príjmov alebo dokonca so stratou zamestnania, a preto sa snažia šetriť. To sa naplno prejavilo práve v minulom roku.
Väčšina držiteľov kreditných kariet spláca čerpaný úver pravidelne, najčastejšie mesačne. Pri 69 % spotrebiteľov nepresahuje splácaná čiastka 250 eur mesačne. Bezúročné obdobie využíva polovica Slovákov. Dané údaje takisto vyplývajú z prieskumu MasterCard<sup title="blocked::#_ftn2"><sup title="blocked::#_ftn2">[2]</sup></sup>.
V Českej republike je situácia obdobná – Česi ale platia kreditnou kartou ešte častejšie ako Slováci. V roku 2009 to bolo v 58% prípadov, oproti 43% na Slovensku.
Výsledky analýzy kreditných kariet vydávaných spoločnosťou Home Credit
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s., založená v roku 1999, je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania na Slovensku. Spoločnosť ponúka širokú škálu úverových produktov: pôžičky na mieste predaja, hotovostné pôžičky, kreditné karty a revolvingové pôžičky. V roku 2009 spoločnosť poskytla úvery v celkovej výške 102 miliónov eur. Spoločnosť Home Credit Slovakia a.s. je členom skupiny Home Credit.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.sk.
Skupina Home Credit („skupina“) je jedným z popredných poskytovateľov spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe a Ázii. Vo vybraných krajinách skupina úspešne rozvíja služby retailového bankovníctva ako bežné účty či vklady. Jej 14 200 zamestnancov obsluhuje viac než 5,7 miliónov zákazníkov vo všetkých geografických oblastiach, v ktorých sú služby pod značkou Home Credit poskytované (údaj k 30. júnu 2009). Skupina Home Credit v súčasnosti pôsobí v 8 krajinách: v Českej republike (Home Credit a.s., od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, a.s., od roku 1999), v Ruskej federácii (OOO Home Credit & Finance Bank, od roku 2002), Kazachstane (AO Home Credit Bank, od roku 2005), na Ukrajine (OAO Home Credit Bank, od roku 2006), v Bielorusku (OAO Home Credit Bank, od roku 2007), Číne (HC Asia N.V., od roku 2007) a Vietname (PPF Vietnam Finance Company Ltd., od roku 2009).
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.homecredit.net.
Skupina Home Credit patrí do skupiny PPF, jednej z najväčších medzinárodných investičných skupín v strednej a východnej Európe. Aktíva v správe skupiny PPF prevyšujú 10 miliárd eur (ku 30. júnu 2009). Skupina PPF sa zapodieva finančnými službami (bankovníctvo a spotrebiteľské financovanie, poistenie a penzijné fondy), investíciami v oblasti private equity a investíciami do nehnuteľností. Skupina PPF aktívne vyhľadáva investičné príležitosti na vznikajúcich trhoch strednej a východnej Európy, Ruska, Spoločenstva nezávislých štátov a Ďalekého východu.
Ďalšie informácie sú k dispozícii na www.ppf.cz.
O spoločnosti MasterCard Europe
Spoločnosť MasterCard Europe je subjekt zodpovedný za riadenie obchodnej činnosti MasterCard Worldwide v Európe. MasterCard Europe, so sídlom v belgickom Wateroo, spolupracuje s 51 európskymi krajinami, ktoré sú administratívne rozdelené do troch zákazníckych oblastí. Tieto oblasti zahŕňajú jednotný európsky platobný priestor (SEPA), vyspelé trhy a rozvojové trhy Európy, ktoré siahajú až k východným hraniciam Ruska. Vďaka svojej sieti miestnych zastúpení dokáže MasterCard Europe napĺňať rozličné potreby zákazníkov na najrôznejších trhoch v celej Európe a umožňuje tak ľuďom obchodovať ich vlastným spôsobom a v ich vlastnom jazyku.
MasterCard prispieva k rozvoju globálneho obchodovania tým, že poskytuje životne dôležité ekonomické spojenie medzi finančnými inštitúciami, podnikmi, držiteľmi kariet a obchodníkmi na celom svete. Ako poskytovateľ licencií, spracovateľ a poradca spoločnosti MasterCard rozvíja a uvádza na trh platobné riešenia, spracováva každoročne viac ako 18 miliárd platieb a poskytuje špičkové analytické a poradenské služby zákazníkom z radov finančných inštitúcií a obchodníkov. Prostredníctvom svojho portfólia značiek, medzi ktoré patria MasterCard®, Maestro® a Cirrus®, slúži MasterCard Worldwide spotrebiteľom i podnikom vo viac ako 210 krajinách a územiach.
Ďalšie informácie nájdete na www.mastercardworldwide.com.
<sup title="blocked::#_ftnref1"><sup title="blocked::#_ftnref1">[1]</sup></sup>prieskum realizovaný spoločnosťou TNS AISA Slovakia, február 2009, 217 respondentov
<sup title="blocked::#_ftnref2"><sup title="blocked::#_ftnref2">[2]</sup></sup>prieskum realizovaný spoločnosťou TNS AISA Slovakia vo februári 2009, 648 respondentov