Až štyridsaťšesť percent Slovákov utratí za vianočné darčeky pre svojich blízkych menej ako v minulosti, dôvodom je zdražovanie. Pätina ľudí preto čaká na zľavy a jeden z desiatich nebude kupovať žiadne darčeky. Na druhej strane, pre dvadsať percent opýtaných vysoká inflácia nehrá žiadnu rolu. Ako ďalej ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit*, najviac - až štvrtina Slovákov, minie za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej ako 40 eur. Je tu však aj desať percent takých, ktorí nemajú problém na jedného minúť aj vyše 200 eur. Najčastejšie si ľudia pod stromčekom nájdu oblečenie, nesleduje kozmetika a na treťom mieste sú to knihy. Prevládajú kupujúci, ktorí väčšiu časť darčekov vybavia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Len v klasických obchodoch nakupuje už iba 13 percent ľudí.
Tohtoročné zdražovanie má vplyv aj na nakupovanie darčekov pre svojich blízkych pod vianočný stromček. „Na otázku, aký vplyv bude mať vysoká inflácia na nakupovanie darčekov, odpovedalo až 46 percent opýtaných, že v porovnaní s minulosťou minú menej. Na druhej strane, je tu 20 percent Slovákov, ktorých zdražovanie pri predvianočnom nakupovaní nijako nelimituje. Rovnaký počet respondentov zase čaká na výpredaje, niektorí pre zmenu kúpili darčeky v predstihu, lebo si myslia, že tesne pred sviatkami budú drahšie. Desať percent sa pre zdražovanie rozhodlo darčeky tento rok vôbec nekupovať, “ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek. Najčastejším darčekom tohtoročných Vianoc bude oblečenie, ktoré si podľa prieskumu pred spoločnosť Home Credit nájde presná polovica Slovákov. Potom je to kozmetika (43 %), knihy (40 %), drobné darčekové predmety (29 %) a elektronika (20 %). Devätnásť percent dostane hotovosť a mnohí sa budú tešiť aj zo športového vybavenia či darčekových balíčkov (po 17 %). Nasledujú módne doplnky, poukážky, zážitkové vouchre, šperky, hračky a dovolenky.
Darčeky pre jedného najčastejšie za maximálne 40 eur Ako ďalej ukázali výsledky prieskumu, štvrtina opýtaných (presne 26 %) dá za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej ako 40 eur, ďalších 21 percent minie na jedného dvojnásobok a 17 percent aj trojnásobne viac (do 120 eur). Sú tu však aj takí, čo si dovolia minúť aj oveľa viac. Dvanásť percent nemá problém kúpiť darčeky pre svojho blízkeho v hodnote od 121 do 200 eur, sedem percent od 201 do 400 eur a tri percentá aj vyše 400 eur. Keď sa pozrieme na to, z čoho to budú Slováci financovať, tak najbežnejšími sú zdroje z výplaty (57 %), úspor (39 %) a prostredníctvom kreditnej karty (13 %). Potom je to úver či nákup na splátky. „Určite neodporúčame brať si pôžičky na vianočné darčeky a na veci rýchlej spotreby alebo luxusný tovar. Keď si požičiate na vianočný darček, tak radosť z neho je po krátkom čase preč, ale vy potom rok alebo dva splácate pôžičku. Je dôležité, aby boli ľudia na seba prísni a pôžičku si brali naozaj len vtedy, keď na ňu budú mať a aby si, najmä v dnešnej dobe vyberali tzv. flexibilnú pôžičku. Tam si môžete v priebehu splácania meniť výšku splátky. To znamená, keď máte dostatok peňazí, tak splácate väčšiu čiastku a tým pôžičku rýchlejšie zaplatíte a ušetríte. A keď sa niečo stane a vy nemôžete plnohodnotne splácať, tak si splátku sami na čas znížite,“ radí ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský. Nákupy e-shopoch aj kamenných predajniach, často v zľaváchPri pohľade na to, kde ľudia darčeky nakupujú, sa ukazuje, že štyria z desiatich väčšiu časť darčekov kúpia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Opačnú preferenciu v takomto kombinovanom nakupovaní má 27 percent respondentov. Výlučne v klasických obchodoch nakupuje už len 13 percent ľudí a iba na internete 6 percent. To, že sú Slováci citliví na rast cien tovarov a služieb, odzrkadľuje aj ich pomerne časté vyhľadávanie zliav a výpredajov. Dvaja z desiatich nakupujú vianočné darčeky jedine v zľavách a viac ako 80 percent takto aspoň ich časť. Veľkú väčšinu darčekov ľudia hodlajú nakúpiť na Slovensku, len 12 percent v zahraničí. V takom prípade je to najčastejšie Rakúsko (43 %), nasleduje Česká republika a Poľsko (po 31 %), potom Nemecko a Maďarsko.
Nie je ničím výnimočným, že takmer 90 percent Slovákov bude tráviť Vianoce doma, viac ako 20 percent bude u známych či príbuzných a len pár percent na horách či niekde v teple pri mori. * Reprezentatívny prieskum od 26. 10 do 2. 11. 2023 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.Kontakt pre novinárov: Michal Račko Senior PR ConsultantPR ClinicE-mail: racko@prclinic.euTel.: +421 903 727 560Poznámka pre editorov:Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s.v roku 2022 úvery v celkovej výške 247,5 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk Skupina PPF pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Investuje do rôznych odvetví - od telekomunikácií a médií cez finančné služby, elektronický obchod, biotechnológie až po nehnuteľnosti a mobilitu. Skupina má aktíva v hodnote takmer 40 miliárd eur a celosvetovo zamestnáva viac ako 60 000 ľudí (k 31. 12. 2022).