Tohtoročným top darčekom pod vianočným stromčekom bude na Slovensku elektronika. Viac ako 60 percent Slovákov si totiž v rámci rodiny plánuje darovať na Vianoce niečo z elektroniky, či už je to mobil, tablet, televízor, počítač, DVD prehrávač alebo herná konzola. Tretina domácností, často aj v predstihu, si dáva ako vianočný darček veľký spotrebič, ako je napríklad práčka, chladnička či sporák. Dvanástim percentám opýtaných tento rok pribudne nový kus nábytku, trebárs modernejšia sedačka, posteľ alebo väčšia skriňa. Práve zabezpečenie vybavenia domácností a rekonštrukciu nehnuteľnosti uvádzajú Slováci ako svoju najvýznamnejšiu investíciu v roku 2018. Pre zaujímavosť, v susednom Česku dominujú výdavky na dovolenku. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit *.
Elektronika sa bude pri vianočnom stromčeku rozbaľovať vo väčšine slovenských domácností. Ide o najčastejšie uvádzaný typ darčeka blížiacich sa sviatkov. Vyše 60 percent Slovákov si daruje na Vianoce mobilný telefón, tablet, televízor, notebook, DVD prehrávač, počítačovú hru alebo ďalší kus elektroniky. „V tomto prípade ide o trend, ktorý sledujeme nielen u nás, ale aj v okolitých krajinách. Pre porovnanie, v Českej republike sa elektronika ako darček objaví ešte vo väčšej miere ako na Slovensku, keďže u našich západných susedov sa to blíži až k 70 percentám,“ približuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit. Z jeho výsledkov vyplýva, že do každej tretej rodiny pribudne aj ďalší praktický darček - spotrebič typu práčky, chladničky či novej varnej dosky. „Je evidentné, že viacerí Slováci sa správajú pri obdarúvaní svojich blízkych na Vianoce pragmaticky, pričom niektoré darčeky kupujú v poriadnom aj niekoľkomesačnom predstihu. Jednoducho si povedia, že toto si dávame akože pod stromček a používajú to už aj pred tým,“ komentuje Jaroslav Ondrušek. Dvanásť percent opýtaných volí ako darček kus nábytku, či už novú sedaciu súpravu alebo väčší stôl do kuchyne. Približne taký istý počet respondentov uvádza ako darček predplatenú dovolenku pre svojich blízkych. Pokiaľ ide o finančne najnáročnejšie darčeky, tak tri percentá Slovákov si dávajú k Vianociam rekonštrukciu domu alebo bytu a nájdu sa aj dve percentá takých, ktorí sa môžu tešiť z nového auta.
Ako vidieť aj z predošlých údajov, Slováci sa nezriedka správajú pri väčších investíciách vyslovene prakticky. Na otázku, aká udalosť bola pre nich z hľadiska investícií a výdajov v roku 2018 najvýznamnejšia, najviac – až traja z desiatich uviedli vybavenie domácnosti a rovnaký počet rekonštrukciu nehnuteľnosti. „Tu už sa Slováci a Česi výraznejšie líšia. V Českej republike opýtaní najčastejšie spomínali ako najvýznamnejšiu investíciu roka dovolenku, a to dokonca viac ako tretina Čechov,“ ozrejmuje J. Ondrušek z Home Creditu. V prípade Slovákov sa investícia do dovolenky objavuje až na treťom mieste, kam ju zaradila necelá štvrtina respondentov. Je zaujímavé, že takmer 15 % Slovákov uviedlo ako top investíciu roka kúpu nového či jazdeného auta. Približne rovnaké množstvo zase investíciu do úpravy okolia domu či chaty. Približne každý desiaty investoval do svojho hoby. „V tomto prípade je veľavravné porovnanie mužov a žien. Mužov, ktorí v prieskume spomenuli ako top investíciu roka peniaze minuté na šport či záľuby, je trojnásobne viac ako žien,“ hovorí J. Ondrušek. Keď sa pozrieme ešte na ďalšie najvýznamnejšie investície Slovákov v končiacom sa roku, osem percent spomenulo kúpu nehnuteľnosti a sedem percent svadbu. Investíciu do vlastného zdravia uviedlo len necelé percento opýtaných.
* Prieskum realizovala od 30. 11. 2018 do 4. 12. 2018 agentúra STEM/MARK metódou CAWI, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 310 respondentov, vo veku 18 – 60 rokov. .