Piešťany, 21. septembra 2009 – Muž, 34 rokov, s bydliskom v okolí Bratislavy. Vyberie si takmer 7 ročné auto nižšej alebo strednej triedy, zoberie si úver vo výške takmer 5 tisíc eur a spláca ho 47 mesiacov. Taký je profil bežného zákazníka autobazáru, ktorý si kupuje auto na splátky. Ukazujú to štatistiky úverovej spoločnosti Home Credit. I naďalej je tak kúpa auta výsadou mužov – tvorí 83 % zákazníkov.
„Pre ľudí, ktorí sa rozhodujú, aké auto si kúpia, je stále najdôležitejšia cena. Nákupom ojazdeného vozidla na úver si tak často plnia sny o vytúženej značke. Nové by si z finančných dôvodov dovoliť nemohli. I z našich štatistík je zrejmé, že si zákazníci najčastejšie kupujú praktické auto, ktoré využijú na dlhších cestách i v mestskej premávke. Rozhodujú sa i podľa toho, či má značka v SR dostatočnú sieť pozáručných servisov, kde v prípade poruchy nechajú auto jednoducho opraviť,“ približuje Luboš Ondrůj, riaditeľ sekcie Auto spoločnosti Home Credit Slovakia, a.s.
K najobľúbenejším značkám patrí tradične Škoda (21,43 %), s veľkým odstupom nasledujú Volkswagen (9,32 %), Renault (9,25 %) a Peugeot (9,12 %). U žien vedú Škodovky, druhý je Peugeot a tretí Volkswagen. V regionálnom rozdelení si auto na úver od Home Creditu najviac kupujú ľudia vo väčších mestách ako Bratislava, Košice alebo Nitra. Výška priemerného auto úveru je takmer 5 tisíc eur, vek vozidla je 7 rokov a splácané je v priemere 47 mesiacov.
Typickým zákazníkom autobazáru je aj naďalej muž, ale ani 18% podiel žien, ktoré si v bazáre auto na úver kupujú, nie je zanedbateľný. „Medzi ženami a mužmi ako zákazníkmi už nevidíme zásadný rozdiel. Snáď iba v tom, že ženy sú praktickejšie, viac dbajú na bezpečnosť a prevádzkové náklady. Muži niekedy nechávajú priechod emóciám a vyberajú podľa značky a výkonu,“ vysvetľuje Milan Smutný, tlačový hovorca spoločnosti AAA Auto.
Škoda Fabia je vozidlo, ktoré si zákazníci odvážajú z bazáru najčastejšie. Je ich takmer 9 % zo všetkých predaných áut financovaných úverom od Home Creditu. V Českej republike napriek tomu ľudia najviac kupujú Škodu Octavia. Najdrahším autom, ktoré zákazník prostredníctvom úveru doposiaľ financoval, bolo Audi Q7 za 53 tisíc eur. Radosť si ním urobil 53-ročný muž z Nitrianskeho kraja.
Účelové spotrebiteľské úvery na financovanie nákupu nových a ojazdených automobilov poskytuje spoločnosť Home Credit Slovakia od júla 2008. Popri tom ponúka aj špeciálny spotrebiteľský úver na nákup výbavy a doplnkov pre vozidlo. Úverové produkty sú v súčasnosti k dispozícii u 172 predajcov áut na území celého Slovenska a je nimi možné financovať až 12 rokov staré osobné a úžitkové automobily. Home Credit osláviv októbri 10. výročie pôsobenia na slovenskom trhu.
Detailné rozdelenie podľa oblastí a značiek
Poznámka pre editorov:
Spoločnosť Home Credit Slovakia, a. s., patrí k lídrom trhu spotrebiteľského financovania na Slovensku. Poskytuje účelové a bezúčelové financovanie prostredníctvom spotrebiteľských a revolvingových úverov, produktové portfólio dopĺňajú hotovostné pôžičky. Za rok 2008 prefinancovala nákupy svojich klientov v hodnote 4,47 miliardy Sk (149 miliónov eur).
Spoločnosti skupiny Home Credit pôsobia na trhoch spotrebiteľského financovania v strednej a východnej Európe, v strednej Ázii a na Ďalekom východe. V roku 2008 spoločne poskytli úvery v celkovom objeme 3,6 miliardy eur. Skupina Home Credit zastáva popredné pozície na trhoch v Českej republike (Home Credit, od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, od roku 1999), v Ruskej federácii (Home Credit & Finance Bank, od roku 2002) a v Kazachstane (od decembra 2005). V roku 2006 vstúpila na trhy v Bielorusku (Home Credit Bank) a na Ukrajine (Home Credit Bank, Home Credit Finance), od decembra 2007 pôsobí taktiež v Číne a od apríla 2009 aj vo Vietname.
Skupina Home Credit Group je súčasťou medzinárodnej finančnej skupiny PPF, ktorá sa zaoberá predovšetkým spotrebiteľským financovaním a retailovým bankovníctvom. Skupina naďalej aktívne vyhľadáva investičné príležitosti a realizuje strategické investície na rastúcich trhoch strednej a východnej Európy a Ázie. Prostredníctvom podielu v Generali PPF Holdingu je skupina PPF účastníkom trhu poisťovníctva v strednej a východnej Európe. Za 18 rokov svojej existencie sa skupina PPF stala jedným z popredných medzinárodných finančných investorov s hodnotou spravovaných aktív prevyšujúcich 8 miliárd euro.