Za veľký nákup Slováci minú v priemere 72 eur

Autor tlačové správy - Zuzana Bienvenu

Pridané

15. 4. 2014

Autor

Zuzana Bienvenu
Tlačová hovorkyňa

Veľké nákupy na dlhší čas robieva 9 z 10 domácností a väčšinou ich platia kartou. Priemerná čiastka, ktorú zákazníci za víkendový nákup zaplatia je 72 €, drahšie nákupy končia v košíkoch ľudí v strednom veku či pri rodinách s viacerými deťmi. Len tretina z opýtaných ale využíva  kreditné karty, ktoré prinášajú výhody a mohli by im ušetriť nemalé financie. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit realizoval STEM/MARK*.

 

Na veľké nákupy Slováci vyrážajú najčastejšie každý týždeň, prípadne niekoľkokrát za mesiac. Väčšina ide nakupovať s tým zámerom, že to bude čo najrýchlejšie. Každý druhý ale priznáva, že mu v košíku skončia aj veci, ktoré pôvodne kúpiť nechcel. To platí hlavne pre ženy a mladých do 29 rokov. Tí sú ochotní nakupovať impulzívnejšie a iba málokedy chodia na nákup s typickým papierovým zoznamom. Dve pätiny kupujúcich zároveň potvrdzujú, že radi spoja veľký nákup aj s návštevou iných obchodov. Z víkendového nákupu sa tak ľahko stane aj niekoľko hodinová záležitosť.

Väčšina Slovákov preferuje veľké nákupy, ktorými chcú ušetriť čas. Na dlhší čas nakupuje pravidelne 59 % ľudí a nepravidelne ďalších 30 %. "Pravidelne zvyknú vo veľkom nakupovať ľudia žijúci v páre, naopak tí, čo žijú sami takto nakupujú skôr nepravidelne. Veľké nákupy rovnako nepreferujú ani ľudia z menších miest a bezdetní,“ približuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Prieskum zároveň ukázal, že 4 z 10 opýtaných najradšej nakupujú sami, ale skoro rovnako početná skupina uvádza, že na nákupy vyrazí spolu celá rodina.

V priemere minú Slováci za veľký nákup 72 eur, polovica veľkých nákupov stojí 60 a viac eur. Asi tretina
z nakupujúcich minie od 61 do 100 eur, štvrtina do 45 eur a len 12 % ľudí zaplatí za veľký nákup  viac ako 100 eur. Dôležitú úlohu hrá samozrejme cena a možnosť ušetriť. „Väčšina tých, ktorí robia veľké nákupy, aktívne vyhľadáva informácie o zľavách, snaží sa využiť zaujímavé ponuky a pri nákupe sa riadi tým, či je tovar zľavnený alebo nie,“
prízvukuje Michal Kozub. Viac ako tri štvrtiny Slovákov potvrdili, že vyberajú tovar podľa toho, či je zľavnený alebo
v akcii. Mladí ľudia a tí, ktorí žijú vo väčších mestách míňajú za veľké nákupy spravidla menej. Na veľké nákupy buď nepotrebujú chodiť alebo majú v okolí rôzne obchody, v ktorých môžu zrealizovať drobnejšie, ale pravidelné nákupy. Naopak, drahšie nákupy robia ľudia v strednom veku, samozrejme viacpočetné rodiny a taktiež obyvatelia menších obcí.

Tak, ako je to bežné vo svete, aj Slováci preferujú platbu kartou, ktorou aspoň občas platí 82 % nakupujúcich. Zákazníci môžu platiť kreditnými kartami, ktoré im buď vrátia nejaké percentá zo zaplatenej čiastky, zbierajú body, poskytujú bonusy alebo iné benefity, na ktorých sa dá ušetriť. Zaujímavé je, že o existencii takýchto kariet vedia len dve tretiny z tých, ktorí ju nevlastnia. „Keď spotrebiteľ využíva kreditku správne a včas dorovná vyčerpanú čiastku, sú kreditné karty popri akciách a zľavách ďalším spôsobom, ako pri nákupe ušetriť. Ich výhodou v porovnaní s akciami je aj to, že sa bonusy uplatňujú na celý nákup, nielen na vybraný konkrétny tovar,“ uzatvára analytik Home Credit Michal Kozub. 

Koľko zaplatia nakupujúci za veľký nákup

 

Do 45 eur

25 %

Do 60 eur

30 %

Do 100 eur

31 %

Viac ako 100 eur

12 %

*Prieskum realizovala spoločnosť STEM/MARK pre Home Credit Slovakia v apríli 2014 na vzorke 512 respondentov.

 

V texte boli citované tieto osoby

Citovaná osoba - Michal Kozub Michal Kozub
Analytik

Prihlásenie k odberu nových tlačových správ

Ochrana osobných údajov